دشواری پیش‌بینی ضربات پای چپ حریف در برابر پای راست در تکواندو

شقایق محمدی؛ حمید صالحی

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 271-292

https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.282536.1451

چکیده
  هدف این پژوهش بررسی قدرت پیش‌بینی تکواندوکاران در زمان رویارویی با ضربات پای راست و چپ بود. بدین‌منظور، برای تکواندوکاران برتر (تعداد= 40؛ سن = 12/5± 93/20 سال، سابقة مبارزة کیوروگی در تکواندو = 49/4 ± 58/7 سال) شبیه‌سازی‌های ویدئویی کاملاً همسانی از ضربات پای چپ و راست نمایش داده شد. پخش این ویدئوها در چند نقطة مختلف‌-از آغاز تا تکمیل ...  بیشتر

آثار خطای ادراکی مولر-لایر دروازه‌بان بر ادراک و مکان پرتاب‌های پنالتی‌زن

حمید صالحی؛ زهرا زارعی؛ پریسا کلانتری

دوره 11، شماره 1 ، خرداد 1398، ، صفحه 71-86

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.239434.1286

چکیده
  هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیت‌های قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازه‌بان می‌تواند بر ادراک  و مکان پرتاب‌های پنالتی‌زن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازه‌بان روی صفحه‌ای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازه‌بان با وضعیت دست‌ها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دست‌ها ...  بیشتر

کاربرد تمرین کَم‌خطا برای تسهیل یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان

حمید صالحی؛ محبوبه مهرورز؛ مهدی رافعی بروجنی

دوره 10، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 367-384

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.208461.1100

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی امکان استفاده از کاهش خطاهای مرحلۀ تمرین برای تسهیل فرایندهای یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان بود. تعداد 30 دانش‌آموز (میانگین سن = ۳۲/۱ ±۳۳/۱۱سال) با دید بسته، کیسه‌های نخود را با ترتیب از فاصله‌های نزدیک به دور یا دور به نزدیک پرتاب کردند. گروه نزدیک به دور مرحلۀ اکتساب را از مسافت 2 متری هدف آغاز کرد. سپس تکلیف ...  بیشتر

اثر تسهیل‌کننده برنامه تمرین خودکنترل در یادگیری چند مهارت حرکتی

حمید صالحی؛ سمیه شاهدوستی؛ مهدی رافعی بروجنی؛ مریم نزاکت الحسینی

دوره 10، شماره 1 ، خرداد 1397، ، صفحه 79-89

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.142166.1039

چکیده
  برای ایجاد محیط‌های یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تأثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوۀ اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی دختر (میانگین سن: 73/20 سال، انحراف استاندارد: 98/2) به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفت‌شده ...  بیشتر

آثار تغییرپذیری تمـرین و توجه در یادگیری مهارتی ورزشی

حمید صالحی؛ زهرا زمان پور بروجنی

دوره 9، شماره 2 ، شهریور 1396، ، صفحه 287-301

https://doi.org/10.22059/jmlm.2017.213654.1136

چکیده
    در این پژوهش آثار برنامه‌ریزی آرایـش‌ تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانش‌آموز دختر دبیرستانی (میانگین سن=  88/0 ± 02/16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل ...  بیشتر

توزیع پراکـندگی اجـرای مهارت‌های حرکتی پایه در کودکان دبسـتانی شـهر تهـران

حمید صااحی؛ مهشید زارع زاده

دوره 8، شماره 2 ، مرداد 1395، ، صفحه 281-299

https://doi.org/10.22059/jmlm.2016.59909

چکیده
    مهارت‌های حرکتی پایه، الگوهای قابل ‌مشاهده‌ای از رفتارهای حرکتی شامل فعالیت‌های جابه‌جایی، دستکاری و پایداری هستند. هدف این تحقیق ارزیابی رشد حرکتی درشت و سطح تبحر اجرای مهارت‌های حرکتی کودکان دبستانی در شهر تهران بود. از نسخۀ دوم آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ، 2000) برای ارزیابی 712 کودک 11-7 ساله استفاده شد. اجرای هر یک از دوازده ...  بیشتر

تغییر ویژگی‌های سینماتیکی سرویس تنیس تحت شرایط فشار رقابتی

فرهنگ یزدان پرست؛ حمید صالحی؛ شهرام لنجان نژادیان

دوره 8، شماره 1 ، فروردین 1395، ، صفحه 99-112

https://doi.org/10.22059/jmlm.2016.58501

چکیده
  به احساساتی که یک ورزشکار در خصوص اجرا در یک موقعیت رقابتی دارد، فشار گفته می‌شود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تغییرات سینماتیکی سرویس تنیس نسبت به افزایش فشار رقابتی بود. بیست تنیسور مرد نیمه‌حرفه‌ای راست‌دست 120 سرویس را تحت فشار پایین (عادی) و فشار رقابتی بالا اجرا کردند. بررسی‌ فشار (ضربان قلب و اضطراب حالتی رقابتی ادراک‌شده) پیش ...  بیشتر