شقایق محمدی؛ حمید صالحی
چکیده
هدف این پژوهش بررسی قدرت پیشبینی تکواندوکاران در زمان رویارویی با ضربات پای راست و چپ بود. بدینمنظور، برای تکواندوکاران برتر (تعداد= 40؛ سن = 12/5± 93/20 سال، سابقة مبارزة کیوروگی در تکواندو = 49/4 ± 58/7 سال) شبیهسازیهای ویدئویی کاملاً همسانی از ضربات پای چپ و راست نمایش داده شد. پخش این ویدئوها در چند نقطة مختلف-از آغاز تا تکمیل ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی قدرت پیشبینی تکواندوکاران در زمان رویارویی با ضربات پای راست و چپ بود. بدینمنظور، برای تکواندوکاران برتر (تعداد= 40؛ سن = 12/5± 93/20 سال، سابقة مبارزة کیوروگی در تکواندو = 49/4 ± 58/7 سال) شبیهسازیهای ویدئویی کاملاً همسانی از ضربات پای چپ و راست نمایش داده شد. پخش این ویدئوها در چند نقطة مختلف-از آغاز تا تکمیل ضربات- متوقف شد. از شرکتکنندگان خواسته شد نوع ضربه (حملههایی با پای جلو و پشت بهسوی سر یا تنه) را پیشبینی کنند. نتایج نشان داد پیشبینی ضربههای پای راست به میزان معناداری دقیقتر از ضربات پای چپ بوده است. آشکارترین زمان برای مشاهدة اثر برتری پا هنگامی بود که فیلم ضربات 120 هزارمثانیه پیش از تکمیل ضربات متوقف شده بود. بنابراین، بهنظر میرسد برتری پای حریف بر پیشبینی بینایی نوع عمل اثرگذار بوده است. درصد پیشبینیهای درست بیانگر این است که شاید تکواندوکارهای کیورگی هنگامیکه با ضربات پای چپ روبهرو شدهاند، یک راهبرد جستوجوی بینایی بهینه اتخاذ نکردهاند و این وضعیت سبب شده است بیشتر موارد در شناسایی نشانههای سینماتیکی معتبر و مربوط به حرکت، پیش از تکمیل ضربات پای چپ (نزدیک 120 هزارمثانیه یا بیشتر پیش از پایان ضربه) ناتوان باشند. بهنظر میرسد ضعف توانایی بازشناسی نوع ضربات پای چپ در برابر پای راست حریف به آشنایی کمتر مشاهدهگر با حرکات چپ برترها مربوط باشد.
حمید صالحی؛ زهرا زارعی؛ پریسا کلانتری
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیتهای قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان میتواند بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازهبان روی صفحهای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازهبان با وضعیت دستها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دستها ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا وضعیتهای قامت مشابه خطای ادراکی مولر-لایر دروازهبان میتواند بر ادراک و مکان پرتابهای پنالتیزن اثرگذار باشد یا خیر. تصویری از یک دروازهبان روی صفحهای خالی (بدون تیرهای عمودی و دیرک افقی دروازه) تابانده شد. این دروازهبان با وضعیت دستها بالا (45 درجه بالاتر از افق)، دستها کشیده به طرفین (افقی، بهعنوان کنترل)، و دستها پایین (45 درجه زیر افق) به نمایش درآمد. شرکتکنندگان (11 پسر هندبالیست جوان) دو تکلیف را انجام دادند. آنها در فاصلۀ پنجمتری صفحۀ موردنظر ایستادند و مدل دروازهبان را که در یکی از سه وضعیت به نمایش درآمد، نگاه کردند. از شرکتکنندگان درخواست شد یک توپ تنیس را به دست دروازهبان در وضعیت افقی پرتاب کنند، یا با لیزر به همین نقطه هدفگیری کنند. فواصل افقی مکان پرتاب و هدفگیری از راستای میانی اندام دروازهبان مدل اندازهگیری شد. وضعیتهای دروازهبان روی مکانهای پرتاب و هدفگیری اثرگذار بود. هدفگیری و پرتاب در وضعیت دستها پایین و دستها بالا در برابر وضعیت دستها کشیده بهترتیب به میزان معناداری دورتر و نزدیکتر بود. این آزمایش نشان داد دروازهبانی که وضعیتهای مانند مولر-لایر اتخاذ میکند، میتواند ادراک حریف از بیشترین میزان دسترسی خود و نیز رفتار حرکتی او را متأثر کند.
حمید صالحی؛ محبوبه مهرورز؛ مهدی رافعی بروجنی
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی امکان استفاده از کاهش خطاهای مرحلۀ تمرین برای تسهیل فرایندهای یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان بود. تعداد 30 دانشآموز (میانگین سن = ۳۲/۱ ±۳۳/۱۱سال) با دید بسته، کیسههای نخود را با ترتیب از فاصلههای نزدیک به دور یا دور به نزدیک پرتاب کردند. گروه نزدیک به دور مرحلۀ اکتساب را از مسافت 2 متری هدف آغاز کرد. سپس تکلیف ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی امکان استفاده از کاهش خطاهای مرحلۀ تمرین برای تسهیل فرایندهای یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان بود. تعداد 30 دانشآموز (میانگین سن = ۳۲/۱ ±۳۳/۱۱سال) با دید بسته، کیسههای نخود را با ترتیب از فاصلههای نزدیک به دور یا دور به نزدیک پرتاب کردند. گروه نزدیک به دور مرحلۀ اکتساب را از مسافت 2 متری هدف آغاز کرد. سپس تکلیف را از فاصلههای 3، 4، و 5 متری تمرین کردند. گروه دور به نزدیک مرحلۀ تمرین را از مسافت 5 متری آغاز کرد و سپس بهترتیب به 4، 3، و 2 متر رفت. آزمونهای تکلیف منفرد و تکلیف دوگانۀ تأخیری از 5/3 متری هدف گرفته شد. در مرحلۀ اکتساب، نسبت خطاهای گروه نزدیک به دور (کَمخطا) از گروه دور به نزدیک (پُرخطا) به میزان معناداری کمتر بود. در آزمون تکلیف منفرد، تفاوت بینگروهی معنادار پیدا نشد. یافتهها همچنین نشان داد گروه کمخطا، در شرایط تکلیف دوگانه تکلیف را با خطای کمتری نسبت به گروه پرخطا انجام داد. نتیجهگیری شد که خطاهای کمتر هنگام تمرین یک مهارت حرکتی میتواند استفاده از فرایندهای یادگیری حرکتی ضمنی در کودکان را تسهیل کند.
حمید صالحی؛ سمیه شاهدوستی؛ مهدی رافعی بروجنی؛ مریم نزاکت الحسینی
چکیده
برای ایجاد محیطهای یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تأثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوۀ اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی دختر (میانگین سن: 73/20 سال، انحراف استاندارد: 98/2) به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفتشده ...
بیشتر
برای ایجاد محیطهای یادگیری کارآمدتر، نقش یادگیرنده و تأثیر او بر فرایند یادگیری باید مدنظر قرار گیرد. هدف اصلی پژوهش حاضر تعیین نحوۀ اثرگذاری تمرین خودکنترل بر اجرا و یادگیری الگوهای حرکتی بود. درمجموع60 دانشجوی کارشناسی دختر (میانگین سن: 73/20 سال، انحراف استاندارد: 98/2) به روش تصادفی در چهار گروه با نظم تمرین خودکنترل یا سه گروه جفتشده با گروه خودکنترل جایگزین شدند. در مرحلۀ اکتساب به گروه خودکنترل گفته شد پیش از تمرین هر کوشش میتوانند هر یک از سه الگوی حرکتی را که میخواهند انتخاب کنند. برنامۀ تمرین هر عضو گروه خودکنترل مبنایی شد برای برنامهریزی تمرین از پیش تعیینشدۀ شرکتکنندگان متناظر در گروههای کنترل جفتشده. گروههای کنترل جفتشده تکالیف را با تغییرپذیری زیاد، کم، یا بدون تغییرپذیری (گروه جفتشدۀ کلاسیک) تمرین کردند. نتایج نشان داد گروه خودکنترل هم در مرحلۀ اکتساب و هم در آزمونهای یادداری تکالیف را سریعتر از دیگر گروههای کنترل جفتشده اجرا کرد. یافتهها بیانگر این است که اگر در تمرین چند مهارت حرکتی به فراگیر اجازۀ انتخاب داده شود، آثار تسهیلکنندهای در اجرا و یادگیری حرکتی دارد.
حمید صالحی؛ زهرا زمان پور بروجنی
چکیده
در این پژوهش آثار برنامهریزی آرایـش تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانشآموز دختر دبیرستانی (میانگین سن= 88/0 ± 02/16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل ...
بیشتر
در این پژوهش آثار برنامهریزی آرایـش تمرین و کانون توجه بر یادگیری مهارتی ورزشی بررسی شد. 40 دانشآموز دختر دبیرستانی (میانگین سن= 88/0 ± 02/16 سال) در حالی مهارت پرتاب دارت را با آرایش مسدود یا تصادفی تمرین کردند که توجه آنان با استفاده از تکالیف دوگانه، به مهارت (امتیازهای دارت) یا به علامت نامربوط (اصوات ثانویه) هدایت شد. تحلیل واریانس روی وضعیت پایه، مرحلۀ تمرین و آزمون انتقال تأخیری انجام گرفت. نتایج نشان داد همۀ گروهها از وضعیت پایه تا آزمون انتقال تأخیری پیشرفت امتیازی معنادار داشتند. بهعلاوه، بیشترین پیشرفت از وضعیت پایه تا آزمون تأخیری در مقایسه با دیگر وضعیتها، در شرایط تمرین تصادفی- توجه به عامل نامربوط دیده شد. بهعنوان نتیجهگیری باید گفت پژوهش حاضر اطلاعات تازهای در خصوص رابطۀ تعاملی آرایش تمرین و تمرکز توجه در طی یادگیری یک مهارت ورزشی فراهم کرد.
حمید صااحی؛ مهشید زارع زاده
چکیده
مهارتهای حرکتی پایه، الگوهای قابل مشاهدهای از رفتارهای حرکتی شامل فعالیتهای جابهجایی، دستکاری و پایداری هستند. هدف این تحقیق ارزیابی رشد حرکتی درشت و سطح تبحر اجرای مهارتهای حرکتی کودکان دبستانی در شهر تهران بود. از نسخۀ دوم آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ، 2000) برای ارزیابی 712 کودک 11-7 ساله استفاده شد. اجرای هر یک از دوازده ...
بیشتر
مهارتهای حرکتی پایه، الگوهای قابل مشاهدهای از رفتارهای حرکتی شامل فعالیتهای جابهجایی، دستکاری و پایداری هستند. هدف این تحقیق ارزیابی رشد حرکتی درشت و سطح تبحر اجرای مهارتهای حرکتی کودکان دبستانی در شهر تهران بود. از نسخۀ دوم آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ، 2000) برای ارزیابی 712 کودک 11-7 ساله استفاده شد. اجرای هر یک از دوازده مهارت حرکتی درشت این آزمون بهصورت کیفی ارزیابی شد. درصد کودکان با اجرای در سطح ضعیف/ ماهر و نزدیک ماهر (پیشرفته) بر حسب جنس و گروه سنی گزارش شد. ارزیابیها مشخص کرد بالاترین درصدهای اجرا در سطح پیشرفته برای هر دو جنس به سُرخوردن و دویدن مربوط بودهاند، اما این نسبتها در دیگر مهارتهای ارزیابیشده درکل پایین بود. در یک مهارت جابهجایی (جهیدن) و دو مهارت کنترل شیء (ضربه با پا، و ضربه با دست) درصد پسرهایی که در سطح پیشرفته ارزیابی شدند، از نظر آماری بیشتر از درصد دخترها بود. در سه مهارت کنترل شیء (دریبل، ضربه با پا، و پرتاب از بالای شانه) درصد کودکان با سن بالاتر که در سطح پیشرفته ارزیابی شده بودند، از نظر آماری بیشتر از کودکان کمسنوسالتر بود. ازاینرو پیشنهاد میشود در برنامههای دبستانها به بهبود سطح تبحر مهارتهای حرکتی توجه بیشتر شود.
فرهنگ یزدان پرست؛ حمید صالحی؛ شهرام لنجان نژادیان
چکیده
به احساساتی که یک ورزشکار در خصوص اجرا در یک موقعیت رقابتی دارد، فشار گفته میشود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تغییرات سینماتیکی سرویس تنیس نسبت به افزایش فشار رقابتی بود. بیست تنیسور مرد نیمهحرفهای راستدست 120 سرویس را تحت فشار پایین (عادی) و فشار رقابتی بالا اجرا کردند. بررسی فشار (ضربان قلب و اضطراب حالتی رقابتی ادراکشده) پیش ...
بیشتر
به احساساتی که یک ورزشکار در خصوص اجرا در یک موقعیت رقابتی دارد، فشار گفته میشود. هدف اصلی این تحقیق بررسی تغییرات سینماتیکی سرویس تنیس نسبت به افزایش فشار رقابتی بود. بیست تنیسور مرد نیمهحرفهای راستدست 120 سرویس را تحت فشار پایین (عادی) و فشار رقابتی بالا اجرا کردند. بررسی فشار (ضربان قلب و اضطراب حالتی رقابتی ادراکشده) پیش از اجرای سرویسها در مرحلۀ فشار پایین و بالا انجام گرفت. اجرا و پارامترهای سینماتیکی (تجزیهوتحلیل دوبعدی حرکت) سرویسها نیز اندازهگیری شد. دستکاری شرایط فشار افزایش معناداری را در ضربان قلب و فشار ادراکشده از شرایط فشار پایین به فشار بالا نشان داد (001/0P<). از افت عملکرد (001/0P<) نتیجهگیری شد که اثر انسداد تحت فشار مشاهده شده است. نتایج نشان داد تحت فشار، ارتفاع سرویسها بهطور معناداری کاهش یافت (001/0P<)، ولی سرعت توپ بدون تغییر باقی ماند (05/0P>). در این پژوهش تغییرات عملکرد تحت فشار رقابتی با استفاده از فاکتورهای سینماتیکی تبیین شد.