رزا رهاوی عزآبادی؛ پروانه شمسی پور دهکردی؛ مرضیه خواجه زاده
چکیده
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر توزیع تمرین بر اکتساب، یادداری با فواصل متفاوت یک و هفت روز و همچنین قضاوت از یادگیری دقت فورهند درایو تنیس روی میز بود. به همین منظور 32 نفر از دانشجویان دختر با میانگین سنی 24-18 که واحد تخصصی یک و دو تنیس روی میز را گذرانده بودند، بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینی فاصلهدار ...
بیشتر
هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر توزیع تمرین بر اکتساب، یادداری با فواصل متفاوت یک و هفت روز و همچنین قضاوت از یادگیری دقت فورهند درایو تنیس روی میز بود. به همین منظور 32 نفر از دانشجویان دختر با میانگین سنی 24-18 که واحد تخصصی یک و دو تنیس روی میز را گذرانده بودند، بهصورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند و بهصورت تصادفی به دو گروه تمرینی فاصلهدار و انبوه تقسیم شدند. تکلیف مورد استفاده در این تحقیق ضربة فورهند درایو تنیس روی میز بود. آزمودنیها پس از شرکت در پیشآزمون، در مرحلة اکتساب گروه تمرینی انبوه 240 ضربه را در یک روز و گروه تمرینی فاصلهدار 60 ضربه را در 4 روز متوالی اجرا کردند. بعد از مرحلة اکتساب از شرکتکنندگان خواسته شد تا به پیشبینی و قضاوت از عملکرد خود در آزمون یادداری بپردازند. سپس نیمی از افراد گروههای تمرینی در آزمون یادداری یکروزه و نیمی دیگر از افراد گروههای تمرینی در آزمون یادداری هفتروزه شرکت کردند. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس دوراهه با اندازههای تکراری تحلیل شد. نتایج تفاوت معناداری را در گروه تمرینی فاصلهدار نسبت به گروه انبوه در اکتساب، یادداری یک و هفت روز و قضاوت از یادگیری نشان داد (05/0P<). در واقع یافتهها نشان میدهد فاصلهدهی در جلسات تمرین بر اکتساب و یادداری و همچنین قضاوت از یادگیری تأثیر دارد. ازاینرو یافتههای تحقیق نشان میدهد فاصلهدهی در جلسات تمرین بر بهبود عملکرد و یادگیری تأثیر دارد. همچنین وقتی فراگیران به پیشبینی و قضاوت از عملکرد خود میپردازند، راهکارهای مناسب برای مواجهه با شرایط تمرینی خود تجربه میکنند و میتواند عامل مؤثری بر پیشرفت اجرا محسوب شود.
رزا رهاوی؛ حمید عباسی؛ فریده بیاره
چکیده
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بازخورد بیوریتم شناختی بر عملکرد حرکتی(چابکی) دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. شرکت کنندگان 144 نفر دانشجوی دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار با میانگین سنی 5/21 سال بودند . آزمودنیها به 2 گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تقسیم و هر کدام از گروهها تحت 3 شرایط متفاوت از چرخه بیوریتم (اوج بیوریتم شناختی، ...
بیشتر
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بازخورد بیوریتم شناختی بر عملکرد حرکتی(چابکی) دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. شرکت کنندگان 144 نفر دانشجوی دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار با میانگین سنی 5/21 سال بودند . آزمودنیها به 2 گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تقسیم و هر کدام از گروهها تحت 3 شرایط متفاوت از چرخه بیوریتم (اوج بیوریتم شناختی، اوج بیوریتم شناختی + بازخورد و کنترل) در مرحله پیشآزمون و سپس به صورت تصادفی در قالب 6 گروه تقسیم شدند و در 3 نوبت در آزمون عملکرد حرکتی شرکت کردند. دادهها در مرحله پیش آزمون از طریق روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و برای مقایسه گروه های مختلف از روش تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر در یک طرح(3*3*2) و برای شناسایی تفاوت ها از آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0P< تحلیل شد. نتایج نشان داد بازخورد بیوریتم شناختی بر چابکی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تاثیر داشت و عملکرد چابکی افراد افزایش یافت. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده به مربیان ورزشی توصیه میشود که در آموزش و تمرین مهارت به بازخوردهای حاصل از چرخه بیوریتم و به طور خاص بیوریتم شناختی توجه داشته باشند.