ولی اله کاشانی؛ منصوره مکبریان؛ بهروز گل محمدی؛ محمدرضا سلمان زاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. بهمنظور اجرای این پژوهش، نسخۀ نهایی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان، پس از طی کردن روند بازترجمه و بهرهمندی از نظر استادان متخصص در حوزۀ سالمندان تدوین شد و 100 نفر از زنان و مردان سالمند بهصورت داوطلبانه از خانۀ سالمندان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. بهمنظور اجرای این پژوهش، نسخۀ نهایی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان، پس از طی کردن روند بازترجمه و بهرهمندی از نظر استادان متخصص در حوزۀ سالمندان تدوین شد و 100 نفر از زنان و مردان سالمند بهصورت داوطلبانه از خانۀ سالمندان سمنان (حکیم الهی) انتخاب شدند. در این زمینه از آمار توصیفی و استنباطی برای تجزیهوتحلیل دادهها استفاده شد، بهطوریکه در بخش آمار استنباطی، از تحلیل عاملی تأییدی و ضریب آلفای کرونباخ بهترتیب برای بررسی روایی سازۀ عاملی و پایایی درونی استفاده شد. نتایج نشاندهندۀ برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی نسخۀ فارسی آزمون ارزیابی سیستمهای تعادل در سالمندان بود. همچنین نتایج ضریب آلفای کرونباخ، نشاندهندۀ همسانی درونی مطلوب این ابزار بود. احتمالاً ترجمۀ مطلوب و انتخاب نمونۀ نامتجانس، زمینهساز برازش مطلوب مدل تحلیل عاملی بوده است.
بهروز گل محمدی؛ ولی اله کاشانی؛ امین خسروی جعفری
چکیده
آرامسازی از روشهای بهبود عملکرد است که بهطور عام میتوان آن را به آرامسازی جسمانی و روانی دستهبندی کرد. به فنون آرامسازی روانی، اغلب بهعنوان فنون ذهن به جسم اطلاق میشود، زیرا هدف این روشها ایجاد آرامسازی از طریق ذهن است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر یک دوره برنامة آرامسازی (جسم به ذهن و ذهن به جسم) بر عملکرد بازیکنان ...
بیشتر
آرامسازی از روشهای بهبود عملکرد است که بهطور عام میتوان آن را به آرامسازی جسمانی و روانی دستهبندی کرد. به فنون آرامسازی روانی، اغلب بهعنوان فنون ذهن به جسم اطلاق میشود، زیرا هدف این روشها ایجاد آرامسازی از طریق ذهن است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین تأثیر یک دوره برنامة آرامسازی (جسم به ذهن و ذهن به جسم) بر عملکرد بازیکنان نیمهماهر فوتبال بود. بدینمنظور 39 بازیکن انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه آرامسازی پیشروندة عضلانی، تجسم خلاق و گروه کنترل تقسیم شدند. از آزمودنیها قبل از مداخلات بهوسیلة روش مشاهدهای، پیشآزمون گرفته شد. برنامۀ آرامسازی پژوهش حاضر، قرار گرفتن آزمودنیها تحت دو نوع متفاوت آرامسازی پس از تمرینات فوتبال به مدت هشت هفته بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی، آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که اثر اجرای آرامسازی پیشروندة عضلانی و تجسم خلاق بر مؤلفههای حفظ و کنترل توپ، پاس صحیح و گرفتن صحیح توپ از حریف و در کل عملکرد بازیکنان معنادار بود. علاوهبر این، ورزشکارانی که از شیوة آرامسازی پیشروندة عضلانی استفاده کردند، در مقایسه با کسانی که از شیوۀ آرامسازی تجسم خلاق استفاده کردند، عملکرد بهتری داشتند. بهطور کلی شیوههای آرامسازی جسم به ذهن و ذهن به جسم هر کدام میتواند بهعنوان شیوهای مستقل در بهبود عملکرد ورزشکاران مؤثر باشد، اما اجرای آرامسازی ذهن به جسم مانند تجسم خلاق بر مهارتهایی که به دقت و تمرکز بیشتری نیاز دارد، مؤثرتر است.
ولی اله کاشانی؛ مهشید بابایی؛ بهروز گل محمدی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازیهای کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازیهای کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در کاربران بازیهای کامپیوتری بود تا بتوان اجرای روان را در کاربران بازیهای کامپیوتری ارزیابی نمود. بدین منظور 400 کاربر بازی کامپیوتری (237 مرد و 163 زن) به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند و نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان را تکمیل کردند. روش اجرا بدین شکل بود که ابتدا با استفاده از روش باز ترجمه صحت ترجمۀ نسخۀ فارسی پرسشنامه تأیید شد. در ادامه برای تعیین روایی سازۀ عاملی پرسشنامه از تحلیل عامل تأییدی مبتنی بر مدلیابی معادلات ساختاری، برای تعیین همسانی درونی از ضریب آلفای کرونباخ و برای پایایی زمانی سؤالات، از همبستگی درون طبقهای در روش آزمون- آزمون مجدد استفاده شد. نتایج پژوهش نشان دهندۀ برازش مطلوب نسخۀ فارسی پرسشنامۀ اجرای روان بود و شاخصهای برازندگی (062/0RMSEA=، 92/0CFI= و 75/0TLI=)، همسانی درونی 75/0 و پایایی زمانی 85/0 از مقادیر قابل قبولی برخوردار بودند. لذا نتایج از ساختار چند عاملی و 23 سؤالی پریشنامۀ اجرای روان در بازیهای کامپیوتری حمایت میکند. نسخۀ فارسی پرسشنامه اجرای روان در بازیهای کامپیوتری از روایی و پایایی قابل قبولی در بین کاربران بازیهای کامپیوتری برخوردار است و میتوان از آن به عنوان ابزاری روا و پایا جهت ارزیابی اجرای روان بازیکنان بازیهای کامپیوتری در ایران استفاده نمود.
فاطمه شهیدی زندی؛ بهروز گل محمدی؛ حکیمه اکبری
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش مطالعۀ حاضر تجربی و از نوع پیشآزمون، آزمون میانی، پسآزمون و آزمون یادداری است. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهای سمنان و یزد، 16 نفر بهصورت نمونههای در دسترس انتخاب و براساس سن (1/3 ± 26/8 سال)، جنس، شدت ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارتهای حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش مطالعۀ حاضر تجربی و از نوع پیشآزمون، آزمون میانی، پسآزمون و آزمون یادداری است. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهای سمنان و یزد، 16 نفر بهصورت نمونههای در دسترس انتخاب و براساس سن (1/3 ± 26/8 سال)، جنس، شدت و درجۀ اوتیسم و نیز پایۀ تحصیلی بهطور نسبی همتاسازی شدند و در گروههای تجربی (8) و کنترل (8) قرار گرفتند. ابتدا پیشآزمون با استفاده از آزمون اولریخ 2000 از آزمودنیها بهعمل آمد. برنامۀ حرکتی پیشرونده به مدت 30 جلسه اجرا شد. پس از 15 جلسه آزمون میانی و 30 جلسه آزمون پایانی از کودکان بهعمل آمد و نیز پس از 30 روز از پایان تحقیق آزمون یادداری انجام گرفت. از آزمون KS بهمنظور تعیین نرمال بودن دادهها و از آزمون تحلیل واریانس عاملی با طرح تکرار اندازهگیری و نیز آزمون تعقیبیLSD بهمنظور تعیین کمترین تفاوت معناداری استفاده شد. یافتهها نشان داد که برنامۀ حرکتی پیشرونده نسبت به گروه کنترل در سطح معناداری 05/0 P< تأثیر بیشتری بر رشد مهارتهای دستکاری، جابهجایی و مهارت درشت داشته است.