رویا مهدی پور؛ مهدی نمازی زاده؛ رخساره بادامی؛ حمید میرحسینی
چکیده
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همزمان یادگیری مشاهدهای و tDCSبر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.روش پژوهش: در این پژوهش نیمهتجربی که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دورۀ پیگیری 7 و 21 روزه انجام گرفت، 30 دانشجوی مبتدی دختر در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بهصورت مشارکت داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه برابر تمرینات تحریک الکتریکی ...
بیشتر
مقدمه: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر همزمان یادگیری مشاهدهای و tDCSبر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بود.روش پژوهش: در این پژوهش نیمهتجربی که با طرح پیشآزمون- پسآزمون و دورۀ پیگیری 7 و 21 روزه انجام گرفت، 30 دانشجوی مبتدی دختر در مهارت پرتاب آزاد بسکتبال بهصورت مشارکت داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه برابر تمرینات تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل قرار گرفتند. در مرحلۀ پیشآزمون، شرکتکنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال کردند. مرحلۀ تمرینی در 5 روز پشت سرهم انجام گرفت که در هر روز ابتدا تحریک قشر حرکتی (آند C3 و کاتد Fp2) و تحریک ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل ماهر انجام میگرفت و سپس شرکتکنندگان اقدام به 15 پرتاب آزاد بسکتبال میکردند. در آخرین جلسۀ تمرینی، مرحلۀ پسآزمون؛ و 7 و 21 روز پس از آخرین جلسۀ تمرینی پیگیری کوتاهمدت و بلندمدت انجام گرفت. دادهها به روش تحلیل واریانس با اندازهگیری تکراری تحلیل شد.یافتهها: ،نتایج حاکی از این بود که تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل (η2=0/615 ،F= 327/22، sig=0/0001) و تمرین ساختگی همراه با مشاهدۀ مدل (η2=0/179،sig=0/023، F=3/044) موجب بهبود پرتاب آزاد بسکتبال شد. دیگر نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل در مقایسه با تمرین ساختگی همراه با تمرین مشاهدهای موجب بهبود بهتر پرتاب آزاد بسکتبال در مراحل پسآزمون (006/0 P=)، یادداری کوتاهمدت (002/0 P=) و یادداری بلندمدت (P=0/001 ) شد.نتیجهگیری: بهطور کلی نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای همراه با مشاهدۀ مدل ماهر در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال تأکید دارد.
زهرا نقی زاده؛ احمدرضا موحدی؛ مهدی نمازی زاده؛ مطهره میردامادی
چکیده
استفاده از تحریک جریان مستقیم جمجمهای (tDCS) برای بهبود حالات خلقی، یادگیری دروس، بازتوانی همواره سالها مورد توجه بوده و آزمایش کاربرد آن در اجرای مهارتهای واقعی ورزشی در مرحلۀ ابتدایی است. در این مطالعه تأثیر tDCS آندی بر اجرای مهارت پرتاب منطقهای در بسکتبالیستهای ماهر بررسی شد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی است و با طرح تکرار ...
بیشتر
استفاده از تحریک جریان مستقیم جمجمهای (tDCS) برای بهبود حالات خلقی، یادگیری دروس، بازتوانی همواره سالها مورد توجه بوده و آزمایش کاربرد آن در اجرای مهارتهای واقعی ورزشی در مرحلۀ ابتدایی است. در این مطالعه تأثیر tDCS آندی بر اجرای مهارت پرتاب منطقهای در بسکتبالیستهای ماهر بررسی شد. این پژوهش از نوع نیمهتجربی است و با طرح تکرار سنجش با دو گروه کنترل و شم انجام گرفت. 26 بازیکن بسکتبالیست مرد ماهر بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و شم قرار گرفتند و به مدت 3 جلسه در 3 روز متوالی تحت مداخلۀ tDCS قرار گرفتند. شرکتکنندگان الگوی نورانی مهارت پرتاب منطقهای بسکتبال مربوط به دو بازیکن نخبه را مشاهده کردند. بعد از آن، شرکتکنندگان گروه تجربی به مدت 20 دقیقه tDCS با شدت یک و نیم میلیآمپر در محل قشر پیشحرکتی دریافت کردند، درحالیکه برای گروه شم تحریک ساختگی ایجاد شد. پس از مداخله، شرکتکنندگان هر دو گروه به اجرای مهارت پرتاب منطقهای پرداختند. پسآزمون و پیگیری بهترتیب یک و هفت روز پس از مداخله اخذ شد. از آزمون تحلیل واریانس مختلط دوعاملی، t مستقل و t همبسته برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها نشان داد که tDCS تفاوتی در اجرای مهارت بین دو گروه در مرحلۀ مداخله ایجاد نکرد، ولی در مرحلۀ آزمون موجب بهبود چشمگیر مهارت در گروه تجربی در برابر گروه شم شد. یافتهها نشان میدهد که tDCS این پتانسیل را دارد که بهعنوان مداخلۀ مفید برای بهبود اجرای مهارت پرتاب منطقهای در بسکتبال مورد توجه قرار گیرد.