مهدی رحیم زاده؛ حسن غرایاق زندی؛ علی مقدم زاده؛ فضل الله باقرزاده؛ علیرضا بهرامی
چکیده
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرسزا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیستهای رده جوانان که در مسابقات استان تهران شرکت داشتند، بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، با توجه به هدف تحقیق نمونه مورد نظر حاضر با دامنه سنی 16 تا 22 سال بودند ...
بیشتر
مطالعه حاضر با هدف بررسی تأثیر تمرینات چشم آرام بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد بسکتبال تحت شرایط استرسزا انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه بسکتبالیستهای رده جوانان که در مسابقات استان تهران شرکت داشتند، بودند. با توجه به نوع و هدف تحقیق، با توجه به هدف تحقیق نمونه مورد نظر حاضر با دامنه سنی 16 تا 22 سال بودند که در مجموع 24 نفر به عنوان نمونه، انتخاب و به طور تصادفی و مساوی در دو گروه 12 نفری (گروه تمرینات چشم آرام و کنترل) تقسیم شدند . مطالعه شامل مراحل پیشآزمون- پسآزمون- یادداری اول- آزمون فشار و یادداری دوم بود. در مرحله پیش آزمون شرکت-کنندگان به اجرای 10 پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند و همزمان رفتار خیرگی و عملکرد آنها ثبت شد. دوره تمرینی شامل 3 جلسه و بر اساس تمرینات چشم آرام ویکرز بود. مرحله پسآزمون و یادداری اول مشابه با پیشآزمون و با اختلاف 24 ساعت از همدیگر صورت گرفت و آزمون تحت فشار 48 ساعت پس از یادداری اول و مرحله یادداری دوم نیز 48 ساعت پس از آزمون فشار انجام گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و آزمون پیگردی بنفرونی استفاده شد و از آزمون تی مستقل برای مقایسه گروه-ها مورد استفاده قرار گرفتاستفاده شد. نتایج نشان داد که تمرینات چشم آرام تأثیر معنیداری معناداری بر توجه انتخابی، رفتار خیرگی و عملکرد پرتاب آزاد تحت شرایط استرسزا دارد.
حامد فهیمی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ علی مقدم زاده؛ داود حومنیان شریف ابادی
چکیده
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستها میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت-کنندگان مطالعه حاضر، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی ...
بیشتر
مقدمه: هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستها میباشد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. شرکت-کنندگان مطالعه حاضر، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی از نوع آموزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی (11 نفر)، خودگفتاری آموزشی- انگیزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی- اموزشی (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. مداخله خودگفتاری به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه انجام شد. در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون در حین اجرای تکلیف سرویس ساده، امتیازات سرویس توسط محقق ثبت گردید و رفتار خیرگی شرکتکنندگان توسط دستگاه ردیاب چشم اندازهگیری شد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی تحلیل شد. یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد که خودگفتاری استراتژیک بر عملکرد سرویس ساده (0/0001=P) و طول دوره چشم آرام تاثیر معناداری دارد (0/0001=P). نتایج آزمون بونفرونی نشان داد که خودگفتاری آموزشی باعث افزایش عملکرد حرکتی و افزایش طول دوره چشم آرام شده است. همچنین گروههای ترکیبی نیز که از این دستورالعمل استفاده کردهاند باعث افزایش عملکرد حرکتی و دوره طولانیتر چشم آرام شدهاند. اما خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد حرکتی و طول دوره چشم آرام تاثیری ندارد. نتیجهگیری: نتایج به دست آمده در پژوهش حاضر بر اهمیت خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیستهای مبتدی تاکید دارد و از مکانیسم توجهی خودگفتاری پشتیبانی میکند.
سیده سمیرا حسینی؛ حسن غرایاق زندی؛ فضل الله باقرزاده؛ اعظم نوفرستی
چکیده
مقدمه: آسیبهای ورزشی اغلب با چالشهای احساسی و روانشناختی همراهند. روانشناسان و پزشکان تیم باید واکنشهای احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیبدیدگی در ورزشکاران آسیبدیده است.روش پژوهش: نمونۀ آماری ...
بیشتر
مقدمه: آسیبهای ورزشی اغلب با چالشهای احساسی و روانشناختی همراهند. روانشناسان و پزشکان تیم باید واکنشهای احساسی را علاوه بر ارزیابی عوامل فیزیکی، بررسی کنند. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی درمان شناختی – رفتاری گروهی بر اضطراب، افسردگی و خشم ناشی از ضربۀ روانی آسیبدیدگی در ورزشکاران آسیبدیده است.روش پژوهش: نمونۀ آماری پژوهش 32 ورزشکار حرفهای آسیبدیدۀ ناشی از ضربۀ روانی هستند که به روش در دسترس و هدفمند و با تأیید متخصصان فدراسیون پزشکی ورزشی انتخاب شدند. ورزشکاران بهصورت تصادفی در دو گروه 16 نفره متشکل از یک گروه درمان و یک گروه کنترل قرار گرفتند. پس از اعمال درمان، پسآزمون و دو ماه بعد پیگیری اجرا شد. ابزارهای سنجش در این پژوهش پرسشنامههای خشم اسپیلبرگر (STAXI-2)، اضطراب بک (BAI) و افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) بود .دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر بررسی شد(0/05< P).یافتهها: نتایج نشان داد که تفاوت میان گروههای آزمایش و کنترل در کاهش مشکلات رفتاری در مرحلۀ پسآزمون و پیگیری معنادار بود. نتایج پیگیری پس از دو ماه نیز نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل در میزان واکنشهای روانشناختی تفاوت وجود دارد و اثربخشی درمان بعد از دو ماه باقی مانده بود.نتیجهگیری: نتایج حاکی از آن بود که درمان رفتاری- شناختی متمرکز بر ضربۀ روانی، مشکلات روانشناختی ورزشکاران نظیر اضطراب و افسردگی را کاهش میدهد، ولی بر کنترل خشم تأثیری ندارد.
مهدی ملازاده؛ حسن غرایاق زندی؛ محبوبه غیور؛ علی مقدم زاده
چکیده
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای از قشر حرکتی بر زمان واکنش و عملکرد فوتبالیستهای ماهر است.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش فوتبالیستهای ماهر مرد استان تهران در سال 1401 بودند که 36 تن از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی ...
بیشتر
مقدمه: هدف پژوهش حاضر تحریک جریان مستقیم فراجمجمهای از قشر حرکتی بر زمان واکنش و عملکرد فوتبالیستهای ماهر است.روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع مطالعات نیمهتجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون است. جامعۀ آماری پژوهش فوتبالیستهای ماهر مرد استان تهران در سال 1401 بودند که 36 تن از آنها بهصورت نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی به سه گروه تحریک قشر حرکتی اولیه (12 نفر)، تحریک ساختگی (12 نفر) و کنترل (12 نفر) تقسیم شدند. مداخلۀ تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمهای بدینصورت بود که در تحریک قشر حرکتی اولیه الکترودها در آند C3 و کاتد Fp 2 قرار میگیرند. برای بررسی و تجزیهوتحلیل فرضیههای تحقیق، از آزمون تی همبسته و تحلیل کوواریانس به همراه آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. نرمافزار اس پی اس اس نسخۀ 22 جهت تحلیل دادهها مورد استفاده قرار گرفت.یافتهها: نتایج نشان داد میانگین زمان واکنش پس از تحریک الکتریکی در گروه tDCS قشر حرکتی از 71/58 ± 354/25 به 63/72 ± 256/41 هزارم ثانیه کاهش و میانگین عملکرد از 6/14 ± 46/00به 5/83 ± 68/41 افزایش یافته است که با توجه به سطح معناداری 0/05 تفاوت معنادار در زمان واکنش و عملکرد قابل مشاهده است (0/05>P ).نتیجهگیری: نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی از قشر حرکتی اولیه بر زمان واکنش و عملکرد فوتبالیستهای ماهر مؤثر است. از آنجا که پژوهش حاضر روی فوتبالیستهای ماهر انجام گرفته است، پیشنهاد میشود تا حد امکان در تعمیم نتایج به فوتبالیستها و ورزشکاران مبتدی احتیاط شود.
فرشته عموزاده؛ هادی مرادی؛ حسن غرایاق زندی؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه 15 نفری کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها گروه شم و آزمایش، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از چهل روز آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) صورت گرفت و از آزمون t زوجی برای بررسی فرضیه استفاده شد (0/05≥p).یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t زوجی نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه اثربخش بوده است.نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای 1 میلیآمپر، توانایی بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموزان ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه دارد.
صالح معظم؛ رسول حمایت طلب؛ حسن غرایاق زندی؛ محمد خزائی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیستهای جوان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است و به لحاظ نحوۀ گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه لیست انتظار است. جامعۀ آماری ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسۀ میزان اثربخشی روشهای آموزش ارتقای عملکرد ورزشی مبتنی بر مایندفولنس و تصویرسازیذهنی بر بهبود مهارت پرتاب آزاد بسکتبال در بسکتبالیستهای جوان انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع نیمهتجربی است و به لحاظ نحوۀ گردآوری اطلاعات از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با گروه لیست انتظار است. جامعۀ آماری پژوهش را بسکتبالیستهای جوان شهر تهران تشکیل دادند. تعداد ۶۰ نفر بهعنوان نمونۀ آماری و به شیوۀ در دسترس، در سه گروه مایندفولنس، تصویرسازی ذهنی و گروه لیست انتظار جایگزین شدند. تحلیلهای آماری در دو بخش آمار توصیفی شامل مشخصات آزمودنیها، توزیع دادهها و مقادیر میانگین و انحراف معیار متغیرهای مورد مطالعه ارائه شدهاند و از آزمون شاپیرو-ویلک برای تشخیص طبیعی بودن دادهها و در ادامه با استفاده از آمار استنباطی از آزمونهای تی همبسته، آنوا، لون (برابر واریانسها)، جیمز هاول و بنفرونی (تعقیبی) بهمنظور تجزیهوتحلیل و آزمون فرضیهها استفاده شده است. همچنین سطح آماری در این پژوهش 05/0 در نظر گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان داد، عملکرد پرتاب شوت آزمودنیها در پیش و پسآزمون در گروه مداخلۀ مایندفولنس با اختلاف میانگین (۱۵/۴) و تصویرسازی ذهنی با اختلاف میانگین (۵۵/۲-)، معنادار شد. همچنین یافتههای نهایی پژوهش نشان داد که آموزش مایندفولنس در مقایسه با آموزش تصویرسازی ذهنی در ارتقای مهارت پرتاب آزاد تأثیر بیشتری داشت (۲/۰=P).
پیمان هنرمند؛ محمد خبیری؛ رسول حمایت طلب؛ حسن غرایاق زندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای مقابلهای با تسلط فراانگیزشی در ورزشکاران نخبۀ دانشگاهی براساس نظریۀ بازگشتی بود. تعداد 124 ورزشکار که در تیمهای ورزشی دانشگاه عضویت داشتند، بهصورت در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش از مقیاس تسلط هدفمحوری برای اندازهگیری و تعیین تسلط فراانگیزشی و از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای مقابلهای با تسلط فراانگیزشی در ورزشکاران نخبۀ دانشگاهی براساس نظریۀ بازگشتی بود. تعداد 124 ورزشکار که در تیمهای ورزشی دانشگاه عضویت داشتند، بهصورت در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش از مقیاس تسلط هدفمحوری برای اندازهگیری و تعیین تسلط فراانگیزشی و از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ راهبردهای مقابلهای برای اندازهگیری راهبردهای مقابلهای ورزشکاران استفاده شد. با توجه به نتایج آزمون K-S مبنی بر نرمال نبودن دادهها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد راهبردهای مقابلهای مبتنی بر عمل با میزان تسلط هدفمحوری رابطۀ منفی و معنادار و با راهبردهای مبتنی بر هیجان با میزان تسلط هدف محوری رابطۀ مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج آزمون یومان ویتنی نشان داد افراد با تسلط فراانگیزشی هدفمحور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر هیجان و افراد با تسلط فراانگیزشی فعالیتمحور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر عمل استفاده میکنند. در نتیجه شناخت تسلط فراانگیزشی ورزشکاران برای کاربرد راهبردهای مقابلهای متناسب توسط مربیان پیشنهاد میشود.
محمود محبی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمدعلی بشارت؛ محبوبه غیور نجف آبادی
چکیده
هدف این پژوهش مدلیابی ارتباط ساختاری خودشفقتورزی و واکنشهای هیجانی به شکست با واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رزمیکاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاسهای خودشفقتورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی ...
بیشتر
هدف این پژوهش مدلیابی ارتباط ساختاری خودشفقتورزی و واکنشهای هیجانی به شکست با واسطهگری تنظیم شناختی هیجان در رزمیکاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاسهای خودشفقتورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. از تحلیل مسیر به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج نشان داد که خودشفقتورزی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش پاسخهای هیجانی منفی به شکست دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ابعاد سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین خودشفقتورزی و پاسخهای هیجانی به شکست نقش واسطهای جزئی دارند. این مطالعه نشان میدهد که خودشفقتورزی یک سازه مناسب برای درک پاسخهای هیجانی ورزشکاران به شکست است، و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بهعنوان مکانسیمهای زیربنایی در این فرایند دخیل هستند، از اینرو توجه به رشد خودشفقتورزی در رزمیکاران با تأکید بر بهبود تنظیم هیجان سازگار و کاهش تنظیم هیجان ناسازگار در راستای بازیابی بهتر از شکست و کاهش اثرات منفی آن را پیشنهاد میکند.
حسن غرایاق زندی؛ سید محمد زادخوش
چکیده
تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالیکه حواسپرتیها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدینمنظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگهای کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ ...
بیشتر
تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالیکه حواسپرتیها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهنآگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدینمنظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگهای کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ تمرینات نوروفیدبک پروتکل آلفا/تتا، مداخلۀ تمرینات ذهنآگاهی و کنترل قرار گرفتند. ورزشکاران گروه نوروفیدبک، 12 جلسۀ (6 هفته 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرین نوروفیدبک با پروتکل کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا و گروه ذهنآگاهی، 12 جلسۀ (6 هفتۀ 2 جلسهای) 30 دقیقهای تمرینات ذهنآگاهی برای ورزشکاران را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخلۀ آزمون از عملکرد پیوستۀ دیداری استفاده شد. در گروه کنترل هیچ مداخلهای انجام نگرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط و تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر که در سطح معناداری 05/0 انجام گرفت، بیانگر بهبودی معنادار در همۀ ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری (خطای حذف، خطای ارائه و زمان واکنش) در گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی نسبت به گروه کنترل بود. همچنین نتایج بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه نوروفیدبک و ذهنآگاهی در ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری وجود ندارد. نتایج این تحقیق حاکی از کارایی تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا و تمرینات ذهنآگاهی بهعنوان تمرینات بهبود عملکرد پیوستۀ دیداری در مقایسه با گروه کنترل در ورزشکاران جوان است.
حسن غرایاق زندی؛ محمود محبی؛ سحر زارعی
چکیده
تکواندوکاران در طول مبارزات، فشار زیادی را تجربه میکنند، زیرا آنها باید همزمان حمله و دفاع کنند، علاوهبر این، قبل از مسابقات، استرس تکواندوکار افزایش مییابد و وزن خود را سریع از دست میدهد، در این شرایط حفظ حالات مطلوب روانشناختی و موفقیت در تکواندو مستلزم مجموعۀ عوامل روانشناختی خاصی مانند کمالگرایی مثبت و مهارتهای ...
بیشتر
تکواندوکاران در طول مبارزات، فشار زیادی را تجربه میکنند، زیرا آنها باید همزمان حمله و دفاع کنند، علاوهبر این، قبل از مسابقات، استرس تکواندوکار افزایش مییابد و وزن خود را سریع از دست میدهد، در این شرایط حفظ حالات مطلوب روانشناختی و موفقیت در تکواندو مستلزم مجموعۀ عوامل روانشناختی خاصی مانند کمالگرایی مثبت و مهارتهای ذهنی است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ کمالگرایی ورزشی و مهارتهای ذهنی در تکواندوکاران بود. طرح این پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن کلیۀ تکواندوکاران ایرانی شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور بودند. نمونة پژوهش 110 مرد با میانگین سنی 84/5 ± 60/23 سال بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای کمالگرایی و مهارتهای ذهنی را تکمیل کردند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. تحلیل همبستگی دادهها نشان داد که کمالگرایی مثبت با مهارتهای ذهنی پایه، روانتنی و شناختی همبستگی مثبتی دارد. این روابط در مورد کمالگرایی منفی معکوس بود (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که این دو بعد کمالگرایی 40 درصد از واریانس مهارتهای ذهنی کل را پیشبینی میکنند (05/0>P). براساس یافتههای حاضر بهنظر میرسد، ابعاد کمالگرایی نقش مهمی در انتخاب مهارتهای ذهنی دارد و سطوح مهارتهای ذهنی مورد استفادة تکواندوکاران، متناسب با این ابعاد است.
ملیحه موسوی؛ محمد خبیری؛ حسن غرایاق زندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ارتباط انگیزۀ کسب سلامتی و نشاط و لذت با میزان پایبندی بانوان شرکتکننده درورزشهای همگانی )شهر کرج( بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و پیمایشی بوده و کلیۀ بانوان ) 650 = N )شرکتکننده در ورزشهای همگانی شهر کرج در سال 1395 ، جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند، که از بین آنها243 نفر با توجه به جدول مورگان بهعنوان ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، مطالعۀ ارتباط انگیزۀ کسب سلامتی و نشاط و لذت با میزان پایبندی بانوان شرکتکننده درورزشهای همگانی )شهر کرج( بود. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی و پیمایشی بوده و کلیۀ بانوان ) 650 = N )شرکتکننده در ورزشهای همگانی شهر کرج در سال 1395 ، جامعۀ آماری این تحقیق را تشکیل دادند، که از بین آنها243 نفر با توجه به جدول مورگان بهعنوان نمونه، مورد مطالعه قرار گرفتند. برای گردآوری دادهها پس از تعیین روایی وپایایی، از پرسشنامۀ بینالمللی انگیزۀ مشارکت ورزشی هونگ یونگ لین ) 2010 ( و پرسشنامۀ تعهد ورزشی اسکانلان( 1993 ( استفاده شد. نتایج نشان داد که بین انگیزۀ نشاط و لذت با ضریب همبستگی ) 376 / 0 = R ( بهعنوان اولویت اول وانگیزۀ کسب سلامتی با ضریب همبستگی ) 216 / 0 = R ( بهعنوان اولویت دوم با پایبندی ارتباط مثبت و معناداری داشتند.بنابراین با توجه به یافتههای پژوهش مبنی بر تأثیر ورزشهای همگانی بر نشاط و لذت و سلامتی جسمانی و روانیبهخصوص بر روی زنان بهعنوان یکی از ارکان سلامت جامعه، به مسئولان توصیه میشود برای توسعۀ ورزش همگانی بهاولویتهای نشاط و لذت توجه بیشتری کنند و امکانات ورزشی بیشتری را در اختیار آنان جهت این مقولهها قرار دهند.
روح اله گهواره؛ رضا رجبی؛ شهناز شهربانیان؛ حسن غرایاق زندی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی در ورزشکاران بود. نسخۀ اصلی پرسشنامه، دارای هفت خردهمقیاس و 29 سؤال پنجارزشی لیکرتی است. 300 پرسشنامه توسط ورزشکاران 19 تا 34 ساله (2/62 درصد مرد و 8/37 درصد زن با میانگین سنی 4/24 سال) که در رشتههای مختلف ورزشی فعالیت داشتند، تکمیل شد. برای برآورد روایی سازۀ ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی در ورزشکاران بود. نسخۀ اصلی پرسشنامه، دارای هفت خردهمقیاس و 29 سؤال پنجارزشی لیکرتی است. 300 پرسشنامه توسط ورزشکاران 19 تا 34 ساله (2/62 درصد مرد و 8/37 درصد زن با میانگین سنی 4/24 سال) که در رشتههای مختلف ورزشی فعالیت داشتند، تکمیل شد. برای برآورد روایی سازۀ مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همسانی درونی نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ محاسبه شد. همچنین، برای بررسی پایایی زمانی از ضریب همبستگی درونطبقهای استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی، از ساختار اصلی حمایت میکند و روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی با 28 سؤال (حذف سؤال 24) تأیید میشود. با توجه به نتایج بهدستآمده نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی بهعنوان ابزاری روا و پایا برای سنجش نوع و میزان اضطراب آسیب ورزشی ورزشکاران توصیه میشود.
صادق رنجبر؛ حسن غرایاق زندی؛ سید محسن فاطمی
چکیده
برحسب مطالعات متعدد صور تگرفته در حیطة روان شناسی ورزش می توان گفت که عملکرد مطلوب ورزشی به عواملروان شناختی بسیاری مرتبط است و ویژگی های شخصیتی و روان شناختی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت ورزشی است.هدف این پژوهش مطالعه و مقایسة مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کارات هکاهای موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران بود. مطالعة ...
بیشتر
برحسب مطالعات متعدد صور تگرفته در حیطة روان شناسی ورزش می توان گفت که عملکرد مطلوب ورزشی به عواملروان شناختی بسیاری مرتبط است و ویژگی های شخصیتی و روان شناختی از عوامل تأثیرگذار بر پیشرفت ورزشی است.هدف این پژوهش مطالعه و مقایسة مایندفولنس، هوش هیجانی و سرسختی ذهنی در کارات هکاهای موفق و ناموفق سوپرلیگ کاراتة مردان ایران بود. مطالعة حاضر از نوع علی مقایسه ای و جامعة آماری کاراته کاهای سوپر لیگ کاراتة مردانایران در سال 1394 در بخش کومیته بودند. داده های اولیه به روش در دسترس از 70 نفر از ورزشکارانِ تمام تیم هایشرکت کننده_ به ویژه دو تیم بالا و سه تیم پایین جدول_ در سوپر لیگ کاراته جم عآوری شد. پس از ب هدست آوردناطلاعات مربوط به تعداد مبارزات و نتایج آن برای هر ورزشکار، عملکرد بهینة کاراته کاها محاسبه و دو گروه کاراته کایموفق و ناموفق تعیین شد (هر گروه 30 نفر). ابزار استفاده شده در این پژوهش شامل فرم رضایت نامه و دموگرافیک،پرسشنامة مایندفولنس ورزشی، پرسشنامة هوش هیجانی شاته و پرسشنامة 48 سؤالی سرسختی ذهنی بود. پس ازو شاپیرو ویلک، نتایج آزمون تی دو گروه مستقل K-S بررسی نرمال بودن توزیع داده ها در دو گروه با استفاده از آزموننشان داد که تفاوت مایندفولنس بین کاراته کاهای موفق و ناموفق از لحاظ آماری معنادار نبود، اما تفاوت هوش هیجانی وسرسختی ذهنی بین دو گروه معنادار بود. در مجموع می توان گفت که بخش چشمگیری از یافته ها بر نقش ویژگ یهایروان شناختی در عملکرد و موفقیت ورزشی بین دو گروه کاراته کای نخبه که در بالاترین سطح از کاراتة جهان و آسیاقرار دارند، تأکید می کند.
سحر زارعی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمود محبی
چکیده
سرسختی ذهنی از مهمترین مهارتهای روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین ...
بیشتر
سرسختی ذهنی از مهمترین مهارتهای روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین سنی (52/5 ± 30/23) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند و پرسشنامۀ سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) را تکمیل نمودند. آموزش هوش هیجانی، در طول دو ماه به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج نشان داد که مداخلۀ با روش آموزش هوش هیجانی بر افزایش سرسختی ذهنی گروه آزمایش مؤثر بوده و نمرههای مؤلفههای اطمینان، پایداری و کنترل، آنان در مرحلۀ پس آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده است (05/0>P). از نتایج به دست آمده چنین برداشت میشود که احتمالاً آموزش هوش هیجانی روشی سودمند و مؤثر در افزایش سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه است.
صادق رنجبر؛ حسن غرایاق زندی؛ سید محسن فاطمی؛ علی فداکار
چکیده
امروزه مطالعات بسیاری نشان داده که عملکرد مطلوب ورزشی به عوامل روانشناختی بسیاری مرتبط است. هدف این پژوهش مقایسۀ انگیزش و کمالگرایی کاراتهکاهای موفق و ناموفق سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران بود. مطالعۀ حاضر از نوع علی- مقایسهای است و جامعۀ آماری را کاراتهکاهای سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران در سال 1394 در بخش کومیته تشکیل دادند. ...
بیشتر
امروزه مطالعات بسیاری نشان داده که عملکرد مطلوب ورزشی به عوامل روانشناختی بسیاری مرتبط است. هدف این پژوهش مقایسۀ انگیزش و کمالگرایی کاراتهکاهای موفق و ناموفق سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران بود. مطالعۀ حاضر از نوع علی- مقایسهای است و جامعۀ آماری را کاراتهکاهای سوپر لیگ کاراتۀ مردان ایران در سال 1394 در بخش کومیته تشکیل دادند. دادههای اولیه به روش در دسترس از 70 نفر از ورزشکارانِ تمام تیمهای شرکتکننده_ بهویژه دو تیم بالا و سه تیم پایین جدول_ در سوپر لیگ کاراته جمعآوری شد. پس از بهدست آوردن اطلاعات مربوط به تعداد مبارزات و نتایج آن برای هر ورزشکار، عملکرد بهینۀ کاراتهکاها از طریق فرمول محاسبه و دو گروه کاراتهکای موفق و ناموفق تعیین شد (هر گروه 30 نفر). ابزار استفادهشده شامل پرسشنامۀ دموگرافیک، پرسشنامۀ انگیزش ورزشی و پرسشنامۀ کمالگرایی ورزشی بود. پس از بررسی نرمال بودن توزیع دادهها در دو گروه با استفاده از آزمون K-S و شاپیرو ویلک، نتایج آمار پارامتریک تی دو گروه مستقل نشان داد که تفاوت کمالگرایی سازگار (مثبت) بین کاراتهکاهای موفق و ناموفق از لحاظ آماری معنادار بود، اما تفاوت کمالگرایی ناسازگار (منفی) بین دو گروه معنادار نبود. همچنین نتایج آزمون ناپارامتریک یو مان- ویتنی نشان داد که تفاوت هیچکدام از خردهمقیاسهای انگیزش در دو گروه کاراتهکای موفق و ناموفق معنادار نبود. در مجموع میتوان گفت که بخشی از یافتهها بر نقش ویژگیهای روانشناختی در عملکرد و موفقیت ورزشی بین دو گروه کاراتهکای نخبه که در بالاترین سطح از کاراتۀ جهان و آسیا قرار دارند، تأکید میکند.
نجمه رضاسلطانی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمد خبیری
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نیازهای روانشناختی پایه در تمرین بود. پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل ورزشکاران مرد و زن بالای 16سال بود که بهطور ساختاریافته در تمرین شرکت کردند. نمونه 256 ورزشکار مرد و زن (04/4 ± 03/23M=) بود که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مقیاس 12سؤالی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نیازهای روانشناختی پایه در تمرین بود. پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل ورزشکاران مرد و زن بالای 16سال بود که بهطور ساختاریافته در تمرین شرکت کردند. نمونه 256 ورزشکار مرد و زن (04/4 ± 03/23M=) بود که به روش خوشهای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مقیاس 12سؤالی نیازهای روانشناختی پایه در تمرین بود که ابتدا ترجمه (به روش ترجمه-ترجمۀ مجدد) و سپس روایی صوری و محتوای آن تأیید شد. پس از پایلوت اولیه و اصلاحات لازم، برای بررسی روایی سازۀ این مقیاس از تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. همسانی درونی مقیاس و پایایی زمانی گویهها نیز با محاسبۀ آلفای کرونباخ و نیز ضریب همبستگی درونگروهی (ICC)به روش آزمون-آزمون مجدد با فاصلۀ 4-2 هفته برای خردهمقیاسها و مقیاس کلی بررسی شد. نتایج نشان داد که مدل تأییدی مرتبۀ دوم مقیاس نیازهای روانشناختی پایه در تمرین از شاخصهای برازندگی ( 98/0 = CFI، 07/0= RMSEA)، همسانی درونی(ارزش آلفا: ارتباط 87/0، شایستگی80/0، و استقلال 82/0 و کل پرسشنامه 88/0)، و پایایی زمانی (ارتباط 88/0، شایستگی 83/0، استقلال 83/0 و کل پرسشنامه 90/0) قابل قبول و مطلوبی برخوردار است. بنابراین این مقیاس بر روی جامعۀ پژوهش در ایران قابل استفاده است.
میثم شاه حسینی؛ حسن غرایاق زندی؛ مجتبی حسنی سنگانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت عمومی و نیمرخ حالات خلقی در ورزشکاران پرورشاندام با و بدون مصرف استروئیدها بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی ورزشکاران پرورشاندام شهر تهران در سال 1394 بود که برحسب نمونهگیری در دسترس 200 ورزشکار از باشگاههای ورزشی تهران انتخاب شدند و پس از حذف پرسشنامههای غیرمعتبر 192 پرسشنامه تحلیل شد. دادهها ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر مقایسۀ سلامت عمومی و نیمرخ حالات خلقی در ورزشکاران پرورشاندام با و بدون مصرف استروئیدها بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی ورزشکاران پرورشاندام شهر تهران در سال 1394 بود که برحسب نمونهگیری در دسترس 200 ورزشکار از باشگاههای ورزشی تهران انتخاب شدند و پس از حذف پرسشنامههای غیرمعتبر 192 پرسشنامه تحلیل شد. دادهها توسط دو پرسشنامۀ سلامت عمومی و نیمرخ حالات خلقی بههمراه ضمیمهای از پرسشنامۀ دموگرافیک محققساخته در باشگاههای ورزشی توسط دو گروه از ورزشکاران با و بدون مصرف استروئیدهای آنابولیک جمعآوری شد. برای تحلیل داده از آمار توصیفی و آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری توسط نرمافزار اس.پی.اس.اس 20 استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که ورزشکاران مصرفکنندۀ استروئیدهای آنابولیک در سلامت عمومی و سه زیرمؤلفۀ جسمانی، اضطراب، اختلال در عملکرد اجتماعی بههمراه دو زیرمؤلفۀ تنش و خشم در متغیر نیمرخ حالات خلقی تفاوت معناداری با گروه دیگر دارند. مطابق بر این مصرف استروئیدهای آنابولیک علاوهبر نقش فیزیولوژیک در بدن، تأثیرات مخربی بر سلامت عمومی و خلق ورزشکاران دارد.
محسن پورمنتی؛ حسن غرایاق زندی؛ الهه عرب عامری
چکیده
در رقابتهای ورزشی، استرس امری طبیعی است و ورزشکاری میتواند اجرای سطح بالایی به نمایش بگذارد و پیروز شود که قدرت مقابله با استرس را داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران انشل و کایسیدیس بود. به این منظور نخست پرسشنامه طی چند مرحله ترجمه شد و سپس برای تعیین روایی محتوا براساس معیارهای ...
بیشتر
در رقابتهای ورزشی، استرس امری طبیعی است و ورزشکاری میتواند اجرای سطح بالایی به نمایش بگذارد و پیروز شود که قدرت مقابله با استرس را داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران انشل و کایسیدیس بود. به این منظور نخست پرسشنامه طی چند مرحله ترجمه شد و سپس برای تعیین روایی محتوا براساس معیارهای نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا، پرسشنامۀ ترجمهشده به هفت متخصص روانشناسی ورزشی داده شد. روایی محتوا از نظر متخصصان قابل پذیرش بود. سپس برای بررسی روایی سازه، پرسشنامه به 425 ورزشکار با سطوح متفاوت مهارتی در رشتههای تیمی و انفرادی داده شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی دادهها تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب دادهها با مدل بود (67/1=X2/df، 945/0=CFI، 927/0=NFI، 048/0=RMSEA). از آلفای کرونباخ نیز برای بهدست آوردن همسانی درونی زیرمقیاسها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس سبک گرایشی 763/0 و برای سبک اجتنابی 814/0 بود که نشاندهندۀ پایایی مناسب پرسشنامه است. براساس این نتایج میتوان گفت که پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران، ابزاری مناسب برای پژوهشهای ایرانی در زمینۀ استرس ورزشی و روشهای مقابله با آن است.
سید فضل ا.. قدس میرحیدری؛ همیلا تکلی؛ مرتضی عبداللهی؛ حسن غرایاق زندی؛ مرضیه مشهوری؛ صنم بیگم قدس میرحیدری
دوره 2، شماره 2 ، تیر 1389
چکیده
هدف از این تحقیق، مقایسه و ارتباط بین عزت نفس و آمادگی جسمانی دانشجویان دختر و پسر واحد 1 تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. به این منظور، 109 دانشجوی دختر و 225 دانشجوی پسر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (حاوی 58 سؤال که روایی و پایایی آن در داخل کشور تعیین شده) و نمرههای آزمون پایان دوره واحد 1 تربیت بدنی، بررسی شدند. برای تجزیه ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، مقایسه و ارتباط بین عزت نفس و آمادگی جسمانی دانشجویان دختر و پسر واحد 1 تربیت بدنی دانشگاه تهران بود. به این منظور، 109 دانشجوی دختر و 225 دانشجوی پسر انتخاب و با استفاده از پرسشنامه کوپر اسمیت (حاوی 58 سؤال که روایی و پایایی آن در داخل کشور تعیین شده) و نمرههای آزمون پایان دوره واحد 1 تربیت بدنی، بررسی شدند. برای تجزیه و تحلیل آماری دادهها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون در سطح 05/0 استفاده شد. پس از جمعآوری پرسشنامهها و نمرههای واحد 1 تربیت بدنی، تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که ارتباطی بین دو متغیر مذکور وجود ندارد (05/0>P). همچنین با استفاده از آزمون در گروههای t مستقل اختلاف معناداری میان دختران و پسران مشاهده شد.