فرشته عموزاده؛ هادی مرادی؛ حسن غرایاق زندی؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه 15 نفری کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها گروه شم و آزمایش، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از چهل روز آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) صورت گرفت و از آزمون t زوجی برای بررسی فرضیه استفاده شد (0/05≥p).یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t زوجی نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه اثربخش بوده است.نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای 1 میلیآمپر، توانایی بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموزان ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه دارد.
جمیل منصوری؛ رضا رستمی؛ احمد شاهواروقی؛ صادق رنجبر
چکیده
روشهای بسیاری با هدف ارتقای عملکرد ورزشی پدید آمده است که امروزه مورد استفادۀ ورزشکاران رشتههای مختلف قرار میگیرد. در میان این تکنیکها نوروفیدبک، بهعنوان رویکرد مغزی غیرتهاجمی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقالة حاضر با هدف گزارش نتایج پژوهشهای انجامگرفته در زمینة مهارتهای مجرد ورزشکاران بهصورت نمونهگیری ...
بیشتر
روشهای بسیاری با هدف ارتقای عملکرد ورزشی پدید آمده است که امروزه مورد استفادۀ ورزشکاران رشتههای مختلف قرار میگیرد. در میان این تکنیکها نوروفیدبک، بهعنوان رویکرد مغزی غیرتهاجمی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقالة حاضر با هدف گزارش نتایج پژوهشهای انجامگرفته در زمینة مهارتهای مجرد ورزشکاران بهصورت نمونهگیری در دسترس، صورت پذیرفت. با هدف جمعآوری داده، ابتدا مقالات لاتین با استفاده از کلیدواژههای Neurofeedback، EEG Biofeedback، Sport performance، Athletic performance، Shooting performance، Archery، putting performance و Golf مورد جستوجو قرار گرفت. از پایگاههای PsycINFO، PubMed، Web of science، EBSCO و Google Scholar استفاده شد. بازۀ زمانی جستوجو از سال 1990 تا 2018 تعیین شد. مقالات فارسی با کلیدواژههای «نوروفیدبک»، «عملکرد ورزشی»، «تیراندازی»، «پرتاب»، «نشانهگیری» یا «گلف» در پایگاههای جهاد دانشگاهی (SID)، مجلات تخصصی نور (Noormags)، بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran) و پایگاه اطلاعات علمی ایران (Irandoc) جستوجو شدند. بازۀ زمانی انتشار مقالات از 1380 تا 1398 تعیین شد. تعداد 16 مقاله با ملاکهای استاندارد و تعیینشده همخوانی داشتند و انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک چکلیست مشخص، اطلاعات مربوط به مقالات توسط هر پژوهشگر مستقل استخراج و در یافتهها گزارش شد. نتایج نشان داد که پروتکلهای نورورفیدبکی بهکارگرفتهشده در هر پژوهش میتواند نتیجة مداخله را تحت تأثیر قرار دهد و لازم است تا در استفاده از این روش در ورزشکاران به آن توجه داشت. براساس یافتههای پژوهش تمرینات نوروفیدبک در ورزشکاران اثربخشی مثبت در ارتقای عملکرد ورزشی دارد.