بهمن عالی زاده؛ فاطمه سادات حسینی؛ بهمن دیرانلویی
چکیده
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین جسمانی، تصویرسازی ذهنی، و موسیقی بر بهبود مهارت شوت بسکتبال بود. در این پژوهش نیمهتجربی، 45 دانشجو (19 تا 22 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شده و در 3 گروه آزمایشی 15 نفری در دانشگاه صنعتی شاهرود بررسی شدند. تمرین جسمانی، تمرین جسمانی با تمرین ذهنی و تمرین جسمانی بههمراه تمرین ذهنی و موسیقی (روش ترکیبی) ...
بیشتر
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر تمرین جسمانی، تصویرسازی ذهنی، و موسیقی بر بهبود مهارت شوت بسکتبال بود. در این پژوهش نیمهتجربی، 45 دانشجو (19 تا 22 سال) بهصورت تصادفی انتخاب شده و در 3 گروه آزمایشی 15 نفری در دانشگاه صنعتی شاهرود بررسی شدند. تمرین جسمانی، تمرین جسمانی با تمرین ذهنی و تمرین جسمانی بههمراه تمرین ذهنی و موسیقی (روش ترکیبی) در گروه آزمایشی اول تا سوم بهترتیب استفاده شد. گردآوری اطلاعات در این پژوهش با آزمون تعدیلشدۀ شوت بسکتبال (ایفرد) انجام گرفت. برای تجزیهوتحلیل فرضیههای تحقیق از آزمونهای آمار توصیفی، کولموگروف-اسمیرنوف، آزمون T و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد. نتایج این پژوهش نشان میدهد که بین نمرههای پیشآزمون و پسآزمون تمرین جسمانی، تمرین جسمانی بههمراه تمرین ذهنی و روش ترکیبی تفاوت معناداری (05/0>P) وجود دارد. با توجه به مقایسۀ بینگروهی میتوان نتیجه گرفت که روش ترکیبی از دو روش دیگر بهتر است و تمرین جسمانی بههمراه تمرین ذهنی تفاوت کمتری با تمرین جسمانی دارد. ازاینرو توصیه میشود از روشهای آموزشی مختلف جهت کارامد کردن برنامههای تمرینی استفاده شود