فواد نیک نسب؛ محمدرضا زارعلی؛ علی فکوریان؛ رضا شربت زاده
چکیده
اضطراب و اعتمادبهنفس عواملیاند که عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول، اضطراب و اعتمادبهنفس دانشجویان افسری بود. روش پژوهش نیمهتجربی بود. 45 دانشجوی افسری مرد در این پژوهش بهطور داوطلبانه شرکت کردند و بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش ...
بیشتر
اضطراب و اعتمادبهنفس عواملیاند که عملکرد فرد را تحت تأثیر قرار میدهند. هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی ذهنی بر سطوح کورتیزول، اضطراب و اعتمادبهنفس دانشجویان افسری بود. روش پژوهش نیمهتجربی بود. 45 دانشجوی افسری مرد در این پژوهش بهطور داوطلبانه شرکت کردند و بهصورت تصادفی در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. در پیشآزمون اضطراب، اعتمادبهنفس و همچنین سطح کورتیزول بزاقی در هر سه گروه اندازهگیری شد. دو گروه آزمایش، پروتکل مربوط را انجام دادند و سپس پسآزمون با توجه به پیشآزمون انجام گرفت. نتایج نشان داد که تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی تأثیر معناداری بر اعتمادبهنفس، اضطراب و سطح کورتیزول بزاقی داشته است. همچنین بین گروهها از لحاظ تأثیرپذیری تفاوت معناداری وجود نداشت (05/0P<) .بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت که تمرینات ذهنآگاهی و تصویرسازی میتواند راهبردی برای کاهش سطح کورتیزول بزاقی، اضطراب و بهبود اعتمادبهنفس در دانشجویان افسری باشد. ازاینرو به مسئولان و مدرسان در ارگانهای نظامی پیشنهاد میشود که با برگزاری کارگاهها و بهرهگیری از این راهبردها بهمنظور بهبود اضطراب و اعتمادبهنفس و بهتبع آن ارتقای عملکرد دانشجویان استفاده کنند.