رشد و یادگیری حرکتی
=ویژگی های روان‌سنجی نسخه فارسی آزمون مهارت‌های بینایی- حرکتی ویرایش سوم در کودکان نارس

سید فردین قیصری؛ محمود شیخ

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 12 اسفند 1402

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2024.368700.1755

چکیده
  مقدمه: با توجه به شیوع اختلالات بینایی-حرکتی در بین کودکان نارس، تأثیرات منفی این اختلالات بر کیفیت عملکرد حرکتی و اهمیت مهارت‌های بینایی-حرکتی در انجام تکالیف روزمره، نیاز به ابزاری پایا و روا برای اندازه‌گیری این مهارت‌ها در این افراد، احساس می‌شود. هدف از تحقیق حاضر، بررسی ,ویژگی های روانسنجی و هنجاریابی نسخه فارسی آزمون بینایی-حرکتی ...  بیشتر

تدوین و استانداردسازی پرسشنامه سنجش هوش حرکتی- جسمانی در جامعه ایرانی

علیرضا بهرامی؛ جلیل مرادی؛ بهروز گل محمدی؛ مرضیه السادات سجادی نژاد

دوره 15، شماره 1 ، اردیبهشت 1402، ، صفحه 79-97

https://doi.org/10.22059/jsmdl.2023.354329.1700

چکیده
  مقدمه: هدف این پژوهش تدوین و استانداردسازی پرسشنامۀ سنجش هوش حرکتی- جسمانی در جامعۀ ایرانی بود.روش پژوهش: روش پژوهش حاضر ترکیبی (کیفی و کمی) با طرح اکتشافی- مدل تدوین ابزار بود. در مرحلۀ کیفی پس از اجرای 12 مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته، مقولات مرتبط گردآوری شد و در نهایت پس از بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامه‌ای 36 سؤالی طراحی شد. در مرحلۀ ...  بیشتر

روانسنجی نسخه فارسی پرسشنامه شایستگی حرکتی نوجوانان (AMCQ)

مصطفی محمدزاده؛ محمود شیخ؛ خالد تکی زاده؛ فاطمه کشوری

دوره 14، شماره 1 ، خرداد 1401، ، صفحه 53-72

https://doi.org/10.22059/jmlm.2022.323617.1574

چکیده
  زمینه؛ شایستگی حرکتی نوجوانان می‌تواند بر عملکردهای روزانه و مشارکت در فعالیت‌های بدنی تاثیر بگذارد. اندازه گیری-های معمول شایستگی حرکتی زمان و هزینه زیادی نیاز دارد، اما استفاده از پرسشنامه‌های خودگزارشی جهت غربالگری جایگزین مناسبی برای آن است. هدف؛ هدف تحقیق حاضر تعیین روایی و پایایی نسخه فارسی پرسشنامه تبحر حرکتی نوجوانان ...  بیشتر

روایی و پایایی آزمون رشد حرکتی درشت- 3 در کودکان 5 تا 9 سالۀعراقی و مقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان ایرانی و عراقی

رفعت الحجاج؛ مهدی سهرابی؛ علیرضا صابری کاخکی؛ سید رضا عطارزاده حسینی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1400، ، صفحه 219-238

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.327150.1595

چکیده
  هدف ا صلی این پژوهش بررس ی ویژگیهای روان سنج ی ن سخ ۀ عراقی آزمون ر شد حرکت ی در شت – ن سخۀ سوم درکودکان 5 تا 9 سال عراقی و هدف دوم آن مقایسۀ رشد مهارتهای حرکتی درشت کودکان ایرانی و عراقی بود. برایهدف اول 400 کودک به روش نمونهگیری خو شه ای از ک شور عراق بهعنوان شرکت کننده انتخاب و با ا ستفاده از آزمون8 سلا ۀ عراقی - ر شد مهارت های حرکتی در ...  بیشتر

بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس انگیزۀ ورزشی (SMS-6) در جامعۀ دانشجویان

میلاد اسماعیلی؛ رسول حمایت طلب؛ کامبیز کامکاری

دوره 12، شماره 3 ، آذر 1399، ، صفحه 255-270

https://doi.org/10.22059/jmlm.2021.208412.1098

چکیده
  هدف از این پژوهش، بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس انگیزۀ ورزشی-6 بود. این پژوهش از نوع توصیفی و همبستگی بود و جامعۀ آماری آن تمامی دانشجویان دانشگاه تهران بودند که 241 نفر (132 مرد و 109 زن) با دامنۀ سنی 18 تا 30 سال ابزار موردنظر را تکمیل کردند. ابزار اندازه‌گیری مقیاس انگیزۀ ورزشی-6 بود که داری شش خرده‌مقیاس و 24 گویة هفت‌لیکرتی است. ...  بیشتر

بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی (SATPES)

میثم بیابانی؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده؛ الهه عرب عامری

دوره 10، شماره 4 ، بهمن 1397، ، صفحه 467-483

https://doi.org/10.22059/jmlm.2019.212944.1130

چکیده
  نگرش نقش مهمی در موفقیت افراد دارد و یکی از جنبه هایی است که یادگیری دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد.هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی نسخة فارسی مقیاس نگرش دانش آموزان نسبت به تربیت بدنی بود . اینپژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود که جامعة آماری آن را تمامی دانش آموزان 12 تا 14 سالة مقطع متوسطة دورةاول شهر تهران تشکیل دادند. ابزار ...  بیشتر

بررسی روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی (PSIAS)

روح اله گهواره؛ رضا رجبی؛ شهناز شهربانیان؛ حسن غرایاق زندی

دوره 10، شماره 3 ، آذر 1397، ، صفحه 349-366

https://doi.org/10.22059/jmlm.2018.224533.1204

چکیده
  هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخۀ فارسی مقیاس اضطراب آسیب ورزشی در ورزشکاران بود. نسخۀ اصلی پرسشنامه، دارای هفت خرده‌مقیاس و 29 سؤال پنج‌ارزشی لیکرتی است. 300 پرسشنامه توسط ورزشکاران 19 تا 34 ساله (2/62 درصد مرد و 8/37 درصد زن با میانگین سنی 4/24 سال) که در رشته‌های مختلف ورزشی فعالیت داشتند، تکمیل شد. برای برآورد روایی سازۀ ...  بیشتر

روایی و پایایی مقیاس نیازهای روان‌شناختی پایه در تمرین

نجمه رضاسلطانی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمد خبیری

دوره 8، شماره 4 ، بهمن 1395، ، صفحه 607-626

https://doi.org/10.22059/jmlm.2017.61031

چکیده
    هدف از پژوهش حاضر تعیین روایی و پایایی نسخۀ فارسی مقیاس نیازهای روان‏شناختی پایه در تمرین بود. پژوهش حاضر توصیفی-پیمایشی بود. جامعۀ آماری شامل ورزشکاران مرد و زن بالای 16سال بود که به‌طور ساختاریافته در تمرین  شرکت ­کردند. نمونه 256 ورزشکار مرد و زن (04/4 ± 03/23M=) بود که به روش خوشه­ای تصادفی انتخاب شدند. ابزار مقیاس 12سؤالی ...  بیشتر

بررسی اعتبار عاملی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2 (CSAI-2) در ابعاد شدت، جهت و فرکانس

امیرحسین مهرصفر؛ محمد خبیری؛ علی مقدم زاده

دوره 8، شماره 2 ، مرداد 1395، ، صفحه 253-279

https://doi.org/10.22059/jmlm.2016.58937

چکیده
  سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی-2، پراستفاده­ترین ابزار اندازه­گیری اضطراب رقابتی در ادبیات مربوط است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اعتبار عاملی و پایایی نسخۀ فارسی سیاهۀ اضطراب حالتی رقابتی‌2 در ابعاد شدت، جهت و فرکانس بود. نسخۀ اصلی سیاهه، دارای 27 سؤال و سه خرده‌مقیاس اضطراب جسمانی، شناختی و اعتمادبه­نفس است. 356 پرسشنامه توسط ورزشکاران ...  بیشتر

روایی و پایایی مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) در کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان

رخساره بادامی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ فهیمه رجبی؛ منصوره جعفری

دوره 7، شماره 1 ، اردیبهشت 1394، ، صفحه 105-122

https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.54508

چکیده
  هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی آزمون  M-ABC برای کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور 306 کودک در این تحقیق شرکت کردند. پایایی بین آزمونگرها با دو آزمونگر روی 50 کودک، پایایی آزمون – بازآزمون با فاصلۀ یک هفته بین دو آزمون و روی 30 کودک به‌دست آمد. از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، روایی سازه ارزیابی شد. پایایی بین ارزیاب‌ها ...  بیشتر

پایایی و روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی در کم‌شنوایان با سطح شنوایی متوسط

احمد قطبی ورزنه؛ مهدی ضرغامی؛ علیرضا بهرامی

دوره 6، شماره 4 ، بهمن 1393، ، صفحه 493-510

https://doi.org/10.22059/jmlm.2015.52771

چکیده
  هدف از مطالعۀ حاضر بررسی پایایی و روایی آزمون‌های بالینی عملکرد تعادلی در کم‌شنوایان با سطح شنوایی متوسط است. در این تحقیق توصیفی - پیماشی با اندازه­گیری تکراری‏، 220 فرد کم‌شنوا با هوش طبیعی و با سطح شنوایی متوسط به‌عنوان نمونۀ آماری از کلیۀ کم‌شنوایان و ناشنوایانی که در مسابقات کشوری در شهر اراک شرکت کرده بودند، انتخاب شدند. ...  بیشتر

ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه منابع استرس حاد کشتی گیران (SASWQ)

محمد حسین قهرمانی؛ علیرضا فارسی؛ محمد علی بشارت؛ بهروز عبدلی

دوره 6، شماره 2 ، تیر 1393، ، صفحه 141-160

https://doi.org/10.22059/jmlm.2014.50454

چکیده
  هدف اصلی این پژوهش مطالعۀ منابع اصلی استرس حاد کشتی­گیران در قالب ساخت و بررسی روایی و پایایی پرسشنامه منابع استرس حاد کشتی­گیران (SASWQ) بود. به این منظور پرسشنامه در گروه نمونه­ای با حجم 330 نفر از کشتی­گیران شهر تهران با میانگین سنی 56/21± 3/5 سال که بصورت تصادفی چند مرحله­ای انتخاب شده بود اجرا شد. تحلیل داده­ها با نرم افزار ...  بیشتر

تدوین و ویژگی‌های روان‌سنجی "مقیاس فعالیت‌های زندگی روزانة سالمندان"

داریوش خواجوی؛ زهرا پارسا

دوره 6، شماره 1 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 91-108

https://doi.org/10.22059/jmlm.2014.50192

چکیده
  فعالیت‌های زندگی روزانه از اساسی‌ترین اجزای زندگی و بازگوکنندة جنبة مهمی از استقلال کارکردی در سالمندان هستند. هدف این تحقیق، تدوین مقیاسی روزامد و متناسب با فرهنگ بومی برای سنجش فعالیت‌های زندگی روزانة سالمندان ایرانی بود. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعة آماری آن زنان و مردان سالمند (بالای 60 سال) ساکن شهرهای اراک و شازند ...  بیشتر

تعیین روایی و پایایی پرسشنامة ارزیابی شکست در عملکرد

بهروز عبدلی؛ نصور احمدی؛ الهام عظیم زاده؛ جواد افشاری

دوره 5، 2 (12) ، مرداد 1392، ، صفحه 37-48

https://doi.org/10.22059/jmlm.2013.32146

چکیده
  رسیدن به موفقیت برای همة ورزشکاران خوشایند و لذت بخش است، اما برخی افراد با قرار گرفتن در موقعیت های جدید، دچار اضطراب می شوند و ترس از آنچه در آینده به سراغشان می آید، مانند سدی در مقابل پیشرفت هایشان خواهد بود. ترس از شکست، موقعیتی است که استرس به همراه دارد و سازگاری با استرس، مهم ترین جزء در انتخاب مؤثر است. بنابراین، هدف از این پژوهش ...  بیشتر