مغدید عبدالله رش؛ نرمین غنی زاده حصار؛ مهری محمدی دانقرالو؛ ابراهیم محمد علی نسب فیروزجاه
چکیده
مهارتهای بنیادی دستکاری در کودکان، پیشنیاز حرکات و مهارتهای ورزشی در بزرگسالی است. هدف از این پژوهش مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم بود. جامعة آماری پژوهشدو گروه کودکان پسر 10-11 سالة سالم و کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی شهر پیرانشهر بودند که 45 دانشآموز سالم به روش ...
بیشتر
مهارتهای بنیادی دستکاری در کودکان، پیشنیاز حرکات و مهارتهای ورزشی در بزرگسالی است. هدف از این پژوهش مقایسة مهارتهای بنیادی دستکاری بین کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم بود. جامعة آماری پژوهشدو گروه کودکان پسر 10-11 سالة سالم و کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی شهر پیرانشهر بودند که 45 دانشآموز سالم به روش نمونهگیری تصادفی و 45 دانشآموز دارای سندروم متقاطع فوقانی با توجه به معیارهای ورود به پژوهش و با روش نمونهگیری هدفمند بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای اندازهگیری ناهنجاری کایفوز از برنامة (Goniometer-pro) و برای ارزیابی سر به جلو و شانه به جلو از روش برنامة image J و برای ارزیابی مهارتهای بنیادی دستکاری از آزمون اولریخ درشت نسخة سوم (TGMD 3) استفاده شد.بین مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی و کودکان سالم تفاوت معناداری وجود دارد (05/0P<)، بهطوریکه در همة مهارتهای بنیادی دستکاری، کودکان سالم نسبت به کودکان مبتلا به سندروم متقاطع فوقانی وضعیت بهتری داشتند. نتایج نشان داد براساس یافتهها، سندروم متقاطع فوقانی که منشأ آن برهم خوردن تعادل بین عضلات آگونیست و آنتاگونیست است، سبب ایجاد محدودیت حرکتی و ضعف در مهارتهای بنیادی دستکاری کودکان میشود، ازاینرو توجه به این ناهنجاریها ضروری بهنظر میرسد.
رخساره بادامی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ فهیمه رجبی؛ منصوره جعفری
چکیده
هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی آزمون M-ABC برای کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور 306 کودک در این تحقیق شرکت کردند. پایایی بین آزمونگرها با دو آزمونگر روی 50 کودک، پایایی آزمون – بازآزمون با فاصلۀ یک هفته بین دو آزمون و روی 30 کودک بهدست آمد. از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، روایی سازه ارزیابی شد. پایایی بین ارزیابها ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی آزمون M-ABC برای کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور 306 کودک در این تحقیق شرکت کردند. پایایی بین آزمونگرها با دو آزمونگر روی 50 کودک، پایایی آزمون – بازآزمون با فاصلۀ یک هفته بین دو آزمون و روی 30 کودک بهدست آمد. از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، روایی سازه ارزیابی شد. پایایی بین ارزیابها با میانگین ضریب همبستگی درونطبقهای 98/0، عالی بود. میانگین ضریب همبستگی درونطبقهای برای آزمون – بازآزمون، 77/0 بهدست آمد. در این جامعه، سهعاملی بودن ساختار آزمون، همچنین درستی تخصیص مهارتها به عاملهای چالاکی دستی، مهارتهای توپی و تعادل تأیید شد. بر پایة یافتهها از آزمون M-ABC میتوان برای ارزیابی مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان استفاده کرد.
رخساره بادامی؛ مریم نزاکت الحسینی؛ فهیمه رجبی؛ منصوره جعفری
چکیده
هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر سطوح مختلف شاخص تودۀ بدن (BMI) بر اجرای مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور، مهارتهای بنیادی کودکان بسیار لاغر (19 نفر)، دارای وزن نرمال (19 نفر)، و دچار اضافه وزن (19 نفر) که از نظر جنس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همتاسازی شده بودند، با استفاده از مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان ...
بیشتر
هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر سطوح مختلف شاخص تودۀ بدن (BMI) بر اجرای مهارتهای بنیادی کودکان ششسالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور، مهارتهای بنیادی کودکان بسیار لاغر (19 نفر)، دارای وزن نرمال (19 نفر)، و دچار اضافه وزن (19 نفر) که از نظر جنس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همتاسازی شده بودند، با استفاده از مجموعه آزمونهای ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) سنجیده شد. از هشت آیتم آزمونM-ABC، دو گروه وزن نرمال و اضافه وزن، تنها در آیتم حفظ تعادل روی پای ترجیحی، و دو گروه وزن نرمال و بسیار لاغر، تنها در آیتم راه رفتن پاشنه بلند با یکدیگر تفاوت داشتند. اما، مهم این بود که میزان اختلال هماهنگی حرکتی کل که از مجموع نمرههای استاندارد آیتمها بهدست میآید، در کودکان بسیار لاغر و دارای اضافه وزن، بیشتر از کودکان وزن نرمال بود.