عطیه میران زاده مهابادی؛ الهه عرب عامری؛ فضل اله باقرزاده؛ داوود حومنیان
چکیده
کودکان پیش از دبستان در مطلوبترین زمان برای رشد مهارتهای حرکتی درشت و ظریف هستند. یکپارچگی بینایی-حرکتی مهارت ادراکی-حرکتی مهمی است که کودکان بهمنظور کسب کارکرد موفقیتآمیز قبل از ورود به مدرسه به آن نیاز دارند. در تحقیق حاضر اثر سه برنامۀ مداخلهای حرکتی (درشت، ظریف و درشت-ظریف) روی یکپارچگی بینایی-حرکتی 80 کودکی بررسی شد که ...
بیشتر
کودکان پیش از دبستان در مطلوبترین زمان برای رشد مهارتهای حرکتی درشت و ظریف هستند. یکپارچگی بینایی-حرکتی مهارت ادراکی-حرکتی مهمی است که کودکان بهمنظور کسب کارکرد موفقیتآمیز قبل از ورود به مدرسه به آن نیاز دارند. در تحقیق حاضر اثر سه برنامۀ مداخلهای حرکتی (درشت، ظریف و درشت-ظریف) روی یکپارچگی بینایی-حرکتی 80 کودکی بررسی شد که نمرات مهارتهای یکپارچگی بینایی-حرکتی کمتر از میانگین داشتند. از بین شرکتکنندگان سه گروه تجربی (60 نفر) و یک گروه کنترل (20 نفر) بهطور تصادفی انتخاب شدند. گروههای تجربی در 12 هفته و هر هفته 3 جلسۀ 45 دقیقهای در برنامة مداخلهای شرکت کردند. نسخۀ ششم آزمون رشد یکپارچگی بینایی-حرکتی بیری-باکتنیکا برای اندازهگیری مهارتهای یکپارچگی بینایی-حرکتی آزمودنیها استفاده شد. تحلیل واریانس مرکب با اندازههای تکراری و آزمون تعقیبی حداقل تفاوت معناداری برای تحلیل اثرات برنامههای مداخله حرکتی استفاده شد (05/0P<). نتایج میانگین نمرات پیشآزمون-پسآزمون تفاوت معناداری بین گروههای تجربی و کنترل نشان داد (044/0=P، 831/2=(76،3)F). نتایج آزمون تعقیبی نشان داد که بین گروههای برنامۀ مداخلۀ حرکتی ظریف و درشت-ظریف با گروه کنترل تفاوت آماری معناداری وجود دارد (بهترتیب 014/0=P و 038/0=P). بنابراین برنامۀ مداخله حرکتی ظریف هم بهتنهایی و هم با ترکیب مهارتهای حرکتی درشت به بهبود یکپارچگی بینایی-حرکتی در کودکان پیشدبستانی منجر میشود. نتایج این مطالعه پیشنهاد میکند که معلمان مهدکودک و پیشدبستانی باید برنامۀ مداخلۀ حرکتی هدفمند شامل مهارتهای حرکتی ظریف و درشت را برای بهبود یکپارچگی بینایی-حرکتی کودکان قبل از ورود رسمی به مدرسه بهکار ببرند.
حمید صااحی؛ مهشید زارع زاده
چکیده
مهارتهای حرکتی پایه، الگوهای قابل مشاهدهای از رفتارهای حرکتی شامل فعالیتهای جابهجایی، دستکاری و پایداری هستند. هدف این تحقیق ارزیابی رشد حرکتی درشت و سطح تبحر اجرای مهارتهای حرکتی کودکان دبستانی در شهر تهران بود. از نسخۀ دوم آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ، 2000) برای ارزیابی 712 کودک 11-7 ساله استفاده شد. اجرای هر یک از دوازده ...
بیشتر
مهارتهای حرکتی پایه، الگوهای قابل مشاهدهای از رفتارهای حرکتی شامل فعالیتهای جابهجایی، دستکاری و پایداری هستند. هدف این تحقیق ارزیابی رشد حرکتی درشت و سطح تبحر اجرای مهارتهای حرکتی کودکان دبستانی در شهر تهران بود. از نسخۀ دوم آزمون رشد حرکتی درشت (اولریخ، 2000) برای ارزیابی 712 کودک 11-7 ساله استفاده شد. اجرای هر یک از دوازده مهارت حرکتی درشت این آزمون بهصورت کیفی ارزیابی شد. درصد کودکان با اجرای در سطح ضعیف/ ماهر و نزدیک ماهر (پیشرفته) بر حسب جنس و گروه سنی گزارش شد. ارزیابیها مشخص کرد بالاترین درصدهای اجرا در سطح پیشرفته برای هر دو جنس به سُرخوردن و دویدن مربوط بودهاند، اما این نسبتها در دیگر مهارتهای ارزیابیشده درکل پایین بود. در یک مهارت جابهجایی (جهیدن) و دو مهارت کنترل شیء (ضربه با پا، و ضربه با دست) درصد پسرهایی که در سطح پیشرفته ارزیابی شدند، از نظر آماری بیشتر از درصد دخترها بود. در سه مهارت کنترل شیء (دریبل، ضربه با پا، و پرتاب از بالای شانه) درصد کودکان با سن بالاتر که در سطح پیشرفته ارزیابی شده بودند، از نظر آماری بیشتر از کودکان کمسنوسالتر بود. ازاینرو پیشنهاد میشود در برنامههای دبستانها به بهبود سطح تبحر مهارتهای حرکتی توجه بیشتر شود.