فاطمه برادران؛ شیلا صفوی همامی؛ سالار فرامرزی
چکیده
اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا هماهنگ نبودن کامل حرکات بدن بهوجود آید. در این تحقیق اثر بازیهای رایانهای و حرکتی بهصورت مقایسهای بر ...
بیشتر
اختلال یادگیری ریاضی[1] از اختلالات شایع یادگیری در مدارس بهشمار میرود که در آن کودکان با وجود داشتن هوش طبیعی، توانایی یادگیری و درک مهارتهای ریاضی را ندارند. این امر ممکن است بهدلیل اختلال در تمرکز، مشکلات حافظه یا هماهنگ نبودن کامل حرکات بدن بهوجود آید. در این تحقیق اثر بازیهای رایانهای و حرکتی بهصورت مقایسهای بر کارکردهای اجرایی، عملکرد تحصیلی و تبحر حرکتی دانشآموزان بررسی شد. به این منظور 20 دانشآموز دختر با اختلال یادگیری ریاضی با دامنۀ سنی 8 تا 9 سال جهت همگن بودن دو گروه براساس نمرۀ ریاضی کی مت به دو گروه متوازن تقسیم شدند (n=10). آزمودنیهای گروه 1 به مدت 8 هفتۀ 3 جلسهای به مدت 45 دقیقه به بازیهای حرکتی و آزمودنیهای گروه 2 در همین بازۀ زمانی به انجام بازیهای رایانهای پرداختند. آزمونهای ریاضی کی مت (برای تشخیص و ارزیابی عملکرد تحصیلی)، برونینکز اوزرتسکی، استروپ و آزمون N-back در مراحل پیشآزمون و پسآزمون گرفته شد. نتایج نشان داد بازیهای رایانهای در مقایسه با بازیهای حرکتی بر کارکردهای اجرایی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان با اختلال یادگیری ریاضی تأثیر بیشتری داشته و در مقابل بازیهای حرکتی بر تبحر حرکتی این دانشآموزان مؤثرتر بوده است. [1]. Mathematical learning disorder