فرناز ترابی؛ سیده متینه رضوی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین سنی ( 3/16± 10) و میانگین قد ( 23/42± 118) و میانگین وزن ( 7/16± 42) و گروه تجربی (تعداد 10نفر) با میانگین سنی (2/79± 12) و میانگین قد ( 34/67± 116) و میانگین وزن ( 8/34± 38) قرار گرفتند. گروه تجربی 15 جلسة 40 دقیقه ای(سه جلسه در هفته) آموزش مهارتهای حرکتی ظریف را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت فعالیت های روزمره خود را انجام دادند. از آزمون اوتیسم گیلیام ( گارز) برای ارزیابی حرکات کلیشه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون لون، کلوموگروف-اسمیرنف و واریانس چندمتغیره در سطح معناداری 01/0>P انجام گرفت. یافتهها نشان داد بین گروه تجربی و کنترل در کاهش حرکات کلیشهای تفاوت معناداری وجود دارد که در گروه تجربی این کاهش بیشتر از گروه کنترل بود (001/0=p). براساس نتایج بهدستآمده میتوان نتیجه گرفت که یک دوره تمرینات مهارتهای حرکتی ظریف میتواند منجر به نتایج درمانی بهتر شود و حرکات کلیشهای را کاهش دهد.
سوگند قاسم زاده؛ نیره نقدی؛ غلامعلی افروز
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام پسر بود که بهصورت در دسترس ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژه شِر بر مهارتهای حرکتی درشت و ظریف کودکان آهستهگام انجام گرفت. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از کلیۀ دانشآموزان آهستهگام 6 تا 8 ساله در شهر اصفهان که در سال تحصیلی 96-1395 مشغول به تحصیل بودند. نمونۀ پژوهش، شامل 30 دانشآموز آهستهگام پسر بود که بهصورت در دسترس انتخاب شدند و بهصورت تصادفی به دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. بهمنظور ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان، از فرم بلند آزمون رشد حرکتی برونینکس- اوزرتسکی (BOTMP) استفاده شد. به گروه آزمایش در 24 جلسه یکساعته، بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر آموزش داده شد و گروه کنترل تحت هیچگونه آموزشی قرار نگرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از نرمافزار SPSS نسخۀ 21 و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر بر مهارتهای حرکتی درشت (001/0=P) و ظریف (001/0=P) در کودکان آهستهگام تأثیر دارد. با توجه به این نتایج، میتوان گفت که بازیها و فعالیتهای مبتنی بر پروژۀ شِر روش مناسبی برای بهبود مهارتهای حرکتی درشت و ظریف در کودکان آهستهگام است و میتوان از آن در مراکز آموزشی و توانبخشی بهره برد.