محدثه محمدی؛ احمدرضا موحدی؛ حمید صالحی؛ شیلا صفوی همامی
چکیده
هدفگزینی از جمله مؤلفههای انگیزشی است که برای بهبود یادگیری مهارتهای ورزشی بهکار میرود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین تأثیر هدفگزینی آسان و دشوار بر اکتساب و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. نمونۀ این پژوهش 21 نفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 13 – 8 سال شهر اصفهان بودند ...
بیشتر
هدفگزینی از جمله مؤلفههای انگیزشی است که برای بهبود یادگیری مهارتهای ورزشی بهکار میرود. هدف از تحقیق حاضر، تعیین تأثیر هدفگزینی آسان و دشوار بر اکتساب و یادگیری پرتاب آزاد بسکتبال در دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر بود. نمونۀ این پژوهش 21 نفر از دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر 13 – 8 سال شهر اصفهان بودند که در دو گروه هدفگزینی آسان و دشوار قرار گرفتند. شرکتکنندگان 9 جلسه به اکتساب تکلیف ملاک پرداختند. آزمون پرتاب آزاد بسکتبال بهعنوان ابزار پژوهش استفاده شد. پیشآزمون قبل از جلسات اکتساب و آزمونهای اکتساب در طول جلسات اکتساب و آزمونهای یادداری فوری و تأخیری بهترتیب پس از 2 و 10 روز بیتمرینی برگزار شد. برای تحلیل دادهها از تحلیل واریانس و اندازههای تکراری و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج نشان داد گروه هدفگزینی آسان در مراحل اکتساب و یادداری، بهبود معنادار اجرا داشتند (P< 0.05)، درحالیکه گروه هدفگزینی دشوار بهبودی اجرا نشان ندادند. یافتهها، استفاده از هدفگزینی آسان بهجای هدفگزینی دشوار را برای آموزش پرتاب آزاد بسکتبال به کودکان کمتوان ذهنی پیشنهاد میکند.