حسن غرایاق زندی؛ محمود محبی؛ سحر زارعی
چکیده
تکواندوکاران در طول مبارزات، فشار زیادی را تجربه میکنند، زیرا آنها باید همزمان حمله و دفاع کنند، علاوهبر این، قبل از مسابقات، استرس تکواندوکار افزایش مییابد و وزن خود را سریع از دست میدهد، در این شرایط حفظ حالات مطلوب روانشناختی و موفقیت در تکواندو مستلزم مجموعۀ عوامل روانشناختی خاصی مانند کمالگرایی مثبت و مهارتهای ...
بیشتر
تکواندوکاران در طول مبارزات، فشار زیادی را تجربه میکنند، زیرا آنها باید همزمان حمله و دفاع کنند، علاوهبر این، قبل از مسابقات، استرس تکواندوکار افزایش مییابد و وزن خود را سریع از دست میدهد، در این شرایط حفظ حالات مطلوب روانشناختی و موفقیت در تکواندو مستلزم مجموعۀ عوامل روانشناختی خاصی مانند کمالگرایی مثبت و مهارتهای ذهنی است. ازاینرو هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ کمالگرایی ورزشی و مهارتهای ذهنی در تکواندوکاران بود. طرح این پژوهش توصیفی-همبستگی و جامعۀ آماری آن کلیۀ تکواندوکاران ایرانی شرکتکننده در مسابقات قهرمانی کشور بودند. نمونة پژوهش 110 مرد با میانگین سنی 84/5 ± 60/23 سال بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و مقیاسهای کمالگرایی و مهارتهای ذهنی را تکمیل کردند. دادهها از طریق آزمونهای آماری همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه به روش همزمان تحلیل شد. تحلیل همبستگی دادهها نشان داد که کمالگرایی مثبت با مهارتهای ذهنی پایه، روانتنی و شناختی همبستگی مثبتی دارد. این روابط در مورد کمالگرایی منفی معکوس بود (01/0>P). نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که این دو بعد کمالگرایی 40 درصد از واریانس مهارتهای ذهنی کل را پیشبینی میکنند (05/0>P). براساس یافتههای حاضر بهنظر میرسد، ابعاد کمالگرایی نقش مهمی در انتخاب مهارتهای ذهنی دارد و سطوح مهارتهای ذهنی مورد استفادة تکواندوکاران، متناسب با این ابعاد است.
سحر زارعی؛ حسن غرایاق زندی؛ محمود محبی
چکیده
سرسختی ذهنی از مهمترین مهارتهای روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین ...
بیشتر
سرسختی ذهنی از مهمترین مهارتهای روانی چندبعدی مؤثر بر موفقیت ورزشی است و درک عوامل اثرگذار بر توسعۀ آن حائز اهمیت است، یکی از راهکارهای توسعۀ این ویژگی توجه به بعد هیجانی است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش هوش هیجانی بر سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه بود. به همین منظور، از بین تکواندوکاران نخبۀ شهر تهران 30 مرد با میانگین سنی (52/5 ± 30/23) به صورت نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و با روش تصادفی در گروههای آزمایش و کنترل مورد آزمون قرار گرفتند و پرسشنامۀ سرسختی ذهنی در ورزش (شیرد و همکاران، 2009) را تکمیل نمودند. آموزش هوش هیجانی، در طول دو ماه به مدت 16 جلسه روی گروه آزمایش انجام گرفت. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد .نتایج نشان داد که مداخلۀ با روش آموزش هوش هیجانی بر افزایش سرسختی ذهنی گروه آزمایش مؤثر بوده و نمرههای مؤلفههای اطمینان، پایداری و کنترل، آنان در مرحلۀ پس آزمون نسبت به گروه کنترل افزایش معناداری پیدا کرده است (05/0>P). از نتایج به دست آمده چنین برداشت میشود که احتمالاً آموزش هوش هیجانی روشی سودمند و مؤثر در افزایش سرسختی ذهنی تکواندوکاران نخبه است.