هانیه قاسمیان مقدم؛ مهدی سهرابی؛ حمیدرضا طاهری
چکیده
تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا ...
بیشتر
تعادل از اصول پایهای مهم در یادگیری کودکان است، و اختلال در آن میتواند بر یادگیری اثر منفی بگذارد. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر بازیهای حرکتی منتخب بر تعادل کودکان با اختلال یادگیری خاص بود. پژوهش حاضر، از نوع نیمهتجربی و از حیث هدف، کاربردی، با طرح پیشآزمون پسآزمون با گروه کنترل بود. در این مطالعه، 24 کودک پسر 9ـ7 ساله مبتلا به اختلال یادگیری خاص شهر مشهد انتخاب و بهطور تصادفی در دو گروه تجربی و کنترل جایدهی شدند. گروه تجربی، به مدت 20 جلسه، هر جلسه 30 دقیقه و با تکرار پنج روز در هفته بازیهای حرکتی منتخب را انجام دادند. گروه کنترل نیز در طی این دوره به فعالیتهای عادی روزمره خود پرداختند. تغییرات در تعادل ایستا آزمودنیها، قبل و بعد از دوره تمرین، بهوسیله آزمون لکلک و آزمون شارپند رومبرگ و در تعادل پویا بهوسیله آزمون راه رفتن پاشنه به پنجه و آزمون زماندار برخاستن و راه رفتن سنجیده شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل آماری از آزمون تحلیل واریانس با اندازههای تکراری استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که بازیهای حرکتی منتخب موجب بهبود تعادل ایستا و پویا در گروه تجربی میشود. تمامی این تغییرات در مقایسه با گروه کنترل معنادار بود (05/0P<). براساس نتایج پژوهش حاضر میتوان نتیجه گرفت که بازیهای حرکتی منتخب به بهبود تعادل ایستا و پویا در کودکان مبتلا به اختلال یادگیری خاص کمک میکند.