امیرحسین مهرصفر؛ سجاد محمدیاری؛ عباس شکیبی راد
چکیده
هدف: هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای (tDCS) بر انسداد روانی، ترس از شکست و عملکرد تیر اندازی در شرایط تحت فشار در دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) بود.روش پژوهش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه کنترل و یک گروه تجربی انجام شد. 40 چهل دانشجوی دانشگاه افسری امام علی (ع) در این مطالعه شرکت ...
بیشتر
هدف: هدف از این مطالعه تعیین تاثیر تحریک الکتریکی فراجمجمه ای (tDCS) بر انسداد روانی، ترس از شکست و عملکرد تیر اندازی در شرایط تحت فشار در دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع) بود.روش پژوهش: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با یک گروه کنترل و یک گروه تجربی انجام شد. 40 چهل دانشجوی دانشگاه افسری امام علی (ع) در این مطالعه شرکت کردند. در پیش آزمون و پس آزمون، از پرسشنامه ترس از شکست و انسداد روانی و نیز آزمون عملکرد تیر اندازی استفاده شد. تحریک الکتریکی مستقیم فراجمجمه ای به مدت 20 دقیقه با شدت 2 میلی آمپر در ناحیه قشر خلفی جانبی پیش پیشانی (DLPFC) به مدت 10 جلسه اعمال شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر تک متغیره تحلیل شدند.یافته ها: نتایج نشان داد که tDCS بر روی قشر DLPFC میتواند در شرایط تحت فشار انسداد روانی را کاهش دهد اما قادر به تغییر میزان ترس از شکست نبود. همچنین نتایج نشان داد که tDCS میتواند عملکرد تیراندازی را در شرایط تحت فشار افزایش دهد.نتیجه گیری: به طور کلی میتوان نتیجه گرفت که tDCS احتمالا میتواند باعث افزایش شاخص های مرتبط با عملکرد در محیط های پر فشار نظامی شود. اگر چه برای پیدا کردن سازوکارهای زیربنایی به مطالعات بیشتری نیاز است.
فرناز ترابی؛ زهرا مرتضایی دارسرا
چکیده
تمرکز، در تیراندازی نقش مهمی دارد. برخی توانایی تمرکز را از استعدادهای طبیعی و ذاتی ورزشکاران دانستهاند، حال آنکه این تواناییها ذاتی نیست و مهارتهایی است که ورزشکاران میتوانند از طریق تمرین و آموختن بهدست آورند. یکی از راههای افزایش تمرکز، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم ...
بیشتر
تمرکز، در تیراندازی نقش مهمی دارد. برخی توانایی تمرکز را از استعدادهای طبیعی و ذاتی ورزشکاران دانستهاند، حال آنکه این تواناییها ذاتی نیست و مهارتهایی است که ورزشکاران میتوانند از طریق تمرین و آموختن بهدست آورند. یکی از راههای افزایش تمرکز، استفاده از تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم (tDCS) است. بدینمنظور به بررسی تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم بر تمرکز و رکورد تیراندازان تپانچه 16-26 سالۀ شهر اصفهان پرداخته شد. در پژوهش 30 آزمودنی (خانم و آقا) حضور داشتند که 15 نفر آنها در گروه تجربی و 15 نفر برای گروه کنترل انتخاب شدند. پیش از شروع کار از آزمودنیهای هر دو گروه پیشآزمون شامل تست استروپ و فرم کامل تیراندازی شامل 60 تیر با دستگاه اسکت گرفته شد و پس از آن افراد گروه تجربی تحت تأثیر تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز با استفاده از جریان الکتریکی مستقیم از ناحیۀT3 و CZ به مدت 20 دقیقه با ولتاژ یک میلیآمپر در یک روز و به مدت 10 جلسه بهصورت مداوم قرار گرفتند. پس از پایان کار و گذشت 7 روز از همۀ آزمودنیها پسآزمون گرفته شد که همان موارد پیشآزمون بود. دادههای بهدستآمده با استفاده از SPSS و سپس تحلیل کوواریانس بررسی شد. در این تحقیق، سطح معناداری برای آمار بخش تمرکز 005/0 و برای آمار بخش رکورد 0001/0 بهدست آمد. نتایج بهدستآمده هم در آمار توصیفی و هم در آمار استنباطی با 05/0 >P نشاندهندۀ این بود که تحریک الکتریکی فراجمجمهای مغز بر تمرکز و رکورد تیراندازان تپانچه تأثیر معناداری داشته و بهبود یافته است.
امیر شهاوند؛ داریوش خواجوی؛ علیرضا بهرامی؛ احمد قطبی ورزنه
چکیده
هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوششهای موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پسرویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای ...
بیشتر
هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوششهای موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پسرویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای موجود پرداختند. امتیاز ده بهعنوان کوشش موفق و امتیازهای پایینتر از ده بهعنوان کوشش ناموفق در نظر گرفته شد. دادهها با استفاده از آزمون t وابسته و بوتستراپ تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سهسربازویی در کوششهای موفق و کوششهای ناموفق تفاوت معناداری وجود دارد و شرکتکنندگان در کوششهای موفق فعالیت عضلانی پایینتری داشتند. همچنین، نتایج بوتاستراپ آشکار کرد که طول دوره چشم ساکن، فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سهسربازویی را در کوششهای موفق و ناموفق میانجی میکند. بهطورکلی نتایج پژوهش حاضر تأکیدی بر فرضیه ثبات قامت میباشد که عامل تعیینکننده در طول این دوره، افزایش ثبات قامت است که منجر به کاهش "نویز" در سیستم حرکتی میشود.
کیمیا مصطفوی؛ سید محی الدین بهاری؛ افسانه صنعت کاران
چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ورزش تیراندازی با تفنگ بادی بر پرخاشگری دختران نوجوان بود. برای انجام پژوهش از طرح نیمهتجربی با گروه کنترل و پیشآزمون – پسآزمون استفاده شد. بدینمنظور تعداد 30 دانشآموز دختر پرخاشگر (1/1±16 سال) بهصورت نمونة در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ورزش تیراندازی با تفنگ بادی بر پرخاشگری دختران نوجوان بود. برای انجام پژوهش از طرح نیمهتجربی با گروه کنترل و پیشآزمون – پسآزمون استفاده شد. بدینمنظور تعداد 30 دانشآموز دختر پرخاشگر (1/1±16 سال) بهصورت نمونة در دسترس انتخاب شدند و بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این مطالعه از پرسشنامة پرخاشگری باس و پری (1992) بهعنوان ابزار سنجش پرخاشگری استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت نظر مربی آموزش تیراندازی دیدند. در پایان جلسات از هر دو گروه پسآزمون بهعمل آمد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب دوعاملی نشان داد آموزش تیراندازی به کاهش معنادار پرخاشگری، پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم دختران نوجوان منجر شد؛ اما آموزش تیراندازی بر پرخاشگری بدنی دختران نوجوان اثر معناداری نداشت. بهنظر میرسد جو و ویژگیهای ورزش تیراندازی با تفنگ میتواند نقش مهمی در ایجاد احساس آرامش و کاهش پرخاشگری داشته باشد.
ولی اله کاشانی؛ منصوره آذری؛ احمد نیک روان
چکیده
مهارت ویژه مهارتی کاملاً خاص است که در بین مجموعه مهارتهای عمومیتر قرار میگیرد و همان گونه که از تعریف واژۀ ویژه بر میآید، استثنایی در میان قواعد کلی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی حضور مهارت ویژه در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی در دو سطح ماهر و مبتدی بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ تیراندازان زن و مرد شهر سمنان ...
بیشتر
مهارت ویژه مهارتی کاملاً خاص است که در بین مجموعه مهارتهای عمومیتر قرار میگیرد و همان گونه که از تعریف واژۀ ویژه بر میآید، استثنایی در میان قواعد کلی است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی حضور مهارت ویژه در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی در دو سطح ماهر و مبتدی بود. جامعۀ پژوهش شامل کلیۀ تیراندازان زن و مرد شهر سمنان که از این میان نمونهای از 40 تیرانداز انتخاب شدند. در این پژوهش دو گروه زن با میانگین سنی (33/21) و دو گروه مرد با میانگین سنی (44/23) قرار داشتند که هدفگیری با تفنگ بادی را در 5 فاصله (8، 9، 10،11 و 12 متر از سیبل) اجرا کردند. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد و ترسیم جداول و نمودار) و استنباطی (رگرسیون و تحلیل واریانس تک متغیره) استفاده شد. به منظور محاسبۀ نمرات پیشبین و رسم مدل برای نمایش تفاوت بین نمرات پیشبین با نمرات عملکرد واقعی از رگرسیون خطی ساده با سطح معناداری 05/0 درصد استفاده شد. تفاوت معناداری بین نمرات پیشبین و نمرات واقعی در تمامی گروهها در شرایط اضطراب رقابتی یافت شد (05/0p<). به طوری که معناداری تفاوت بین دو نمرۀ پیشبین و اجرای واقعی در گروه مردان تیرانداز ماهر (031/0=p) گروه مردان تیرانداز مبتدی (044/0=p) گروه زنان تیرانداز ماهر (010/0=p) و گروه زنان تیرانداز مبتدی (048/0=p) به دست آمد. نتایج از وقوع مهارت ویژه در رشتۀ تیراندازی با تفنگ بادی در شرایط اضطراب رقابتی در تمامی گروهها حمایت میکند و مبحث مهم اصول ویژگی تمرین در یادگیری حرکتی را مورد تأیید قرار میدهد