یونس الفتیان؛ رسول حمایت طلب؛ فضل الله باقرزاده
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی رویکرد درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 5 تا 10 ساله مبتلا به فلج مغزی اسپاستیک بود. دراین مطالعه مداخله ای و نیمه تجربی ، 18 کودک دختر و پسر فلج مغزی اسپاستیک از طریق روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه 9 نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا پیش آزمون براساس مقیاس برونینکز-ازرتسکی برای اندازه گیری عملکرد حرکتی ظریف استفاده شد. سپس گروه آزمایش تمرینات یکپارچگی حسی را به مدت 5 هفته و سه بار در هفته در کلینیک توانبخشی انجام دادند، در حالی که گروه کنترل تنها فعالیتهای معمول روزانه خود را ادامه دادند. با پایان برنامه، پس آزمون از هر دو گروه بعمل آمد. تحلیل دادهها به روش واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یکراهه صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از اثربخشی مداخله درمانی یکپارچگی حسی بر مهارتهای حرکتی ظریف کودکان فلج مغزی در گروه آزمایش بود (p