فرشته عموزاده؛ هادی مرادی؛ حسن غرایاق زندی؛ رضا رستمی؛ علی مقدم زاده
چکیده
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه ...
بیشتر
مقدمه: اختلال نقص توجه و بیشفعالی (ADHD) در جمعیت عمومی و ورزشی رایج است. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر توجه مداوم دیداری دانش آموزان بیشفعال ورزشکار است.روش پژوهش:در این پژوهش از بین 79 دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه تعداد 45 دانش آموز به شکل تصادفی انتخاب و به سه گروه 15 نفری کنترل، شم و آزمایش تقسیم شدند. تمامی آزمودنیها گروه شم و آزمایش، دو نوع مختلف تحریک آند تک موضعی و ساختگی بر روی ناحیه (F3) همراه با تحریک کاتد در ناحیه(SO) با شدتجریان 1 میلیآمپر و به مدت 15 دقیقه طی ده جلسه دریافت کردند سپس هر گروه بهطور مجدد موردبررسی قرار گرفت. پس از چهل روز آزمون پیگیری مطابق با پسآزمون و با استفاده از آزمون عملکرد پیوسته(CPT) صورت گرفت و از آزمون t زوجی برای بررسی فرضیه استفاده شد (0/05≥p).یافتهها: نتایج بهدستآمده با استفاده از آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و آزمون t زوجی نشان داد که اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای بر بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموز ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه اثربخش بوده است.نتیجهگیری: یافتههای بهدستآمده حاکی از این است که پروتکل اعمال تحریک جریان مستقیم فرا جمجمهای 1 میلیآمپر، توانایی بهبود توجه مداوم دیداری دانش آموزان ورزشکار دارای اختلال بیش فعال/نقص توجه دارد.