امیر دانا؛ صالح رفیعی
چکیده
دسترسی و چنگ زدن از اساسیترین مهارتهای بنیادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در حرکت دسترسی و چنگ زدن در کودکان و بزرگسالان بود. به این منظور 60 کودک 8 تا 13 ساله به شش گروه تقسیم شدند. تکلیف مورد استفاده شامل دسترسی و گرفتن مکعب با ابعاد 6/3 سانتیمتر مکعب بود که گرفتن کف دستی را برای همۀ کودکان ...
بیشتر
دسترسی و چنگ زدن از اساسیترین مهارتهای بنیادی انسان است. هدف از این تحقیق بررسی تفاوتهای تغییرپذیری حرکتی و نرمی حرکت در حرکت دسترسی و چنگ زدن در کودکان و بزرگسالان بود. به این منظور 60 کودک 8 تا 13 ساله به شش گروه تقسیم شدند. تکلیف مورد استفاده شامل دسترسی و گرفتن مکعب با ابعاد 6/3 سانتیمتر مکعب بود که گرفتن کف دستی را برای همۀ کودکان فراهم میکرد. افراد باید با دست برتر مکعب را میگرفتند و آن را نزدیک ناحیۀ دهان میآوردند. علاوهبر این یک گروه بزرگسال نیز در این تحقیق شرکت کردند (میانگین سنی=2/1± 24 سال). شرکتکنندگان 10 کوشش را اجرا میکردند که متغیرهای کینماتیک شامل میانگین مربعات جرک، جرک بدون بعد، دامنۀ حرکت مفصل آرنج و تغییرپذیری در الگوی هماهنگی محاسبه شد. بهمنظور تحلیل دادهها در هر متغیر از طرح تحلیل واریانس یکراهه استفاده شد. نتایج نشان داد که در متغیر میانگین مربعات جرک و جرک بدون بعد گروههای سیزدهساله نیز تفاوت معناداری با افراد بزرگسال دارند. در متغیر دامنۀ حرکت مفصل آرنج و همچنین تغییرپذیری در الگوی حرکتی نشان داده شد که گروههای هشت و نهساله تفاوت معناداری با سایر گروهها دارند، اما تفاوتی بین سایر گروهها وجود نداشت. بهطور کلی نتایج نشان داد که رشد فرایند دسترسی و چنگ زدن به اوایل کودکی منحصر نمیشود. این نتایج با توجه به رشد کنترل حرکتی و همچنین اکتساب ناهمزمان متغیرهای کینماتیک در فرایند یادگیری مهارت حرکتی توجیه شدند.