@article { author = {Nazarifar, Negin and Tahmasebi, shahzad and Shahbazi, Mehdi}, title = {PETTLEP Imagery Improves Accuracy and Speed Basketball Pass}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {117-131}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.214209.1140}, abstract = {Cognitive constrain of individual constrains which can be created with imagery and is a factor in many tasks affecting the performance has been investigated. Thus, the aim of the present study was to investigate the effect of PETTLEP imagery on the accuracy and speed basketball pass skill. 44 female students of Faculty of Physical Education, University of Tehran (mean age of 22.45±2.3 years) were selected by convenience sampling method and participated in this study. In pretest, participants performed 2 blocks of 10 trials of accuracy and speed basketball pass. Then, they were assigned to one of the four groups homogeneously: accuracy pass PETTLEP imagery, speed pass PETTLEP imagery, accuracy control, and speed control. Two groups of imagery listened to the imagery audio during 3 days for 8 minutes per day. Then, subjects participated in posttest, retention and transfer tests. For data analysis, mixed ANOVA was used. In case of significance, independent t test was used for intergroup comparisons and analysis of variance with repeated measures was used for within-group comparisons with significance level of α=0.05. The results of analysis of variance indicated no significant differences between imagery and control groups in pretest. However, there were significant differences in posttest, retention and transfer tests between imagery and control groups (P≤0.05). Also, PETTLEP imagery of accuracy and speed pass improved accuracy and speed pass performance from pretest to retention test; however, there was no such process in transfer test (P≥0.05).}, keywords = {Accuracy Pass,basketball,cognitive constrain,PETTLEP imagery,Speed Pass}, title_fa = {تصویرسازی پتلپ دقت و سرعت پاس بسکتبال را بهبود می‌بخشد}, abstract_fa = {قید شناختی از جمله قیود فردی است که می‌توان آن را با تصویرسازی ایجاد کرد و در بسیاری از تکالیف به‌عنوان عاملی اثرگذار بر عملکرد بررسی می‌شود. ازاین‌رو هدف از تحقیق حاضر، بررسی تأثیر قید شناختی بر مهارت پاس دقت و سرعت بود. بدین‌منظور 44 نفر از دانشجویان دختر دانشکدۀ تربیت بدنی دانشگاه تهران (با میانگین سنی 3/2±45/22 سال) به‌صورت در دسترس انتخاب شدند و در این تحقیق شرکت کردند. آزمودنی‌ها پس از اجرای پیش‌آزمون به‌صورت دو بلوک 10 کوششی از پاس دقت و سرعت بسکتبال، به‌صورت همگن در یکی از چهار گروه تصویرسازی پاس دقت، پاس سرعت، گروه کنترل دقت و سرعت قرار گرفتند. دو گروه تصویرسازی فایل صوتی تصویرسازی را سه روز به مدت 8 دقیقه گوش دادند؛ پس از آن پس‌آزمون و آزمون‌های یادداری، انتقال از آزمودنی‌ها گرفته شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون تحلیل واریانس مرکب و در صورت مشاهدۀ معناداری از آزمون تی مستقل برای مقایسۀ بین‌گروهی، همچنین آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری برای مقایسۀ درون‌گروهی و سنجش میزان پیشرفت آزمودنی‌ها در سطح معناداری (05/0=α) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس تفاوت معناداری را در پیش‌آزمون گروه‌های تصویرسازی و کنترل نشان نداد. اما بین گروه‌های تصویرسازی و گروه کنترل در پس‌آزمون، یادداری و انتقال تفاوت معناداری مشاهده شد (05/0≥p ). همچنین تصویرسازی پتلپ پاس دقت و سرعت، به بهبود اجرای پاس دقت و سرعت آزمودنی‌ها از پیش‌آزمون تا یادداری منجر شد؛ اما این روند در آزمون انتقال دیده نشد (05/0≤p ).}, keywords_fa = {بسکتبال,پاس دقت,پاس سرعت,تصویرسازی پتلپ,قید شناختی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77949.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77949_7e2d9f42f02e2153adb2a9c844f45436.pdf} } @article { author = {Gharayagh Zandi, Hassan and Zadkhosh, Seyed Mohammad}, title = {The Effects of Neurofeedback and Mindfulness on Visual Continuous Performance of Young Soccer Players}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {133-151}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.254373.1440}, abstract = {Concentration, or the ability to focus on the task at hand while ignoring distractions, is a vital determinant of successful performance in sport. The main aim of this study was to examine the effects of neurofeedback and mindfulness interventions on visual continuous performance in young athletes. 45 soccer players (age range of 16 - 20 years) who attended the National Leagues in 2017 were assigned to three groups (alpha/theta neurofeedback intervention, mindfulness intervention, and control). Athletes in neurofeedback group received 12 sessions (2 sessions per week, 30 minutes per session) of neurofeedback training with high alpha/low theta protocol and athletes in mindfulness group received 12 sessions (2 sessions per week, 30 minutes per session) of mindfulness meditation. Before and after interventions, visual continuous performance test was used. The control group received no interventions. The results of mixed ANOVA and ANOVA with repeated measures at significance level of 0.05 showed a significant improvement in all dimensions of visual continuous performance test (omission error, commission error, and reaction time) in neurofeedback and mindfulness groups compared with the control group. Also, the results indicated no significant differences between neurofeedback and mindfulness groups in the dimensions of the visual continuous performance test. The results of this study indicated the effectiveness of alpha/theta neurofeedback training and mindfulness training as visual continuous performance improvement training compared with the control group in young athletes.}, keywords = {concentration,Mindfulness,neurofeedback,Visual continuous performance,young soccer players}, title_fa = {تأثیر نوروفیدبک و ذهن‌آگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری فوتبالیست‌های جوان}, abstract_fa = {تمرکز یا توانایی تمرکز بر روی تکلیف در دست درحالی‌که حواس‌پرتی‌ها نادیده گرفته شوند، عامل حیاتی برای عملکرد موفق در ورزش است. هدف اصلی این تحقیق، مطالعۀ اثر تمرینات نوروفیدبک و ذهن‌آگاهی بر عملکرد پیوستۀ دیداری ورزشکاران جوان بود. بدین‌منظور، تعداد 45 ورزشکار رشتۀ فوتبال 16 تا 20 سالۀ حاضر در لیگ‌های کشوری در سال 1396 در سه گروه مداخلۀ تمرینات نوروفیدبک پروتکل آلفا/تتا، مداخلۀ تمرینات ذهن‌آگاهی و کنترل قرار گرفتند. ورزشکاران گروه نوروفیدبک، 12 جلسۀ (6 هفته 2 جلسه‌ای) 30 دقیقه‌ای تمرین نوروفیدبک با پروتکل کاهش موج آلفا و افزایش موج تتا و گروه ذهن‌آگاهی، 12 جلسۀ (6 هفتۀ 2 جلسه‌ای) 30 دقیقه‌ای تمرینات ذهن‌آگاهی برای ورزشکاران را دریافت کردند. قبل و بعد از مداخلۀ آزمون از عملکرد پیوستۀ دیداری استفاده شد. در گروه کنترل هیچ مداخله‌ای انجام نگرفت. نتایج حاصل از تحلیل واریانس مختلط و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر که در سطح معناداری 05/0 انجام گرفت، بیانگر بهبودی معنادار در همۀ ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری (خطای حذف، خطای ارائه و زمان واکنش) در گروه نوروفیدبک و ذهن‌آگاهی نسبت به گروه کنترل بود. همچنین نتایج بیانگر آن است که تفاوت معناداری بین دو گروه نوروفیدبک و ذهن‌آگاهی در ابعاد آزمون عملکرد پیوستۀ دیداری وجود ندارد. نتایج این تحقیق حاکی از کارایی تمرینات نوروفیدبک آلفا/تتا و تمرینات ذهن‌آگاهی به‌عنوان تمرینات بهبود عملکرد پیوستۀ دیداری در مقایسه با گروه کنترل در ورزشکاران جوان است.}, keywords_fa = {تمرکز,ذهنآگاهی,عملکرد پیوستۀ دیداری,فوتبالیستهای جوان,نوروفیدبک}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77950.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77950_36811406c664e043b477f11a7af60ed3.pdf} } @article { author = {Mahdipour, Roya and Namazizadeh, Mahdi and Badami, Rokhsareh and Mirhosseini, Hamid}, title = {A Comparison of the Effect of the Transcranial Direct Current Stimulation (tDCS) of Vision and Motor Cortex on Learning of Basketball Free Throw Skill}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {153-168}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.293682.1474}, abstract = {The aim of the current study was to compare the effects of the transcranial direct current stimulation (tDCS) of vision and motor cortex on learning of basketball free throw skill. In this semi-experimental study with repeated measure research design, 45 female students novice at basketball free throw were selected by purposive sampling method and randomly assigned to three groups (each group 15 subjects): tDCS on vision cortex, tDCS on motor cortex and artificial stimulation. In pretest phase, participants had 15 basketball free throws. Intervention phase was performed in 6 consecutive days; firstly, electrical stimulation of the brain was daily performed from the motor cortex (C3 anode and Fp2 cathode), the visual cortex (Oz anode and Cz cathode) and artificial stimulation, and then participants performed 15 free basketball throws. In last session, posttest phase was carried out. One week and 21 days after the posttest phase, short-term and long-term retention phase was performed. Data were analyzed with mixed ANOVA. The results indicated that tDCS on motor cortex (F=16.908, sig=0.0001, η2 =0.547) and vision cortex (F=7.41, sig=0.001, η2=0.346) improved basketball free throw. Other results indicated that tDCS on motor cortex improved basketball free throw more than tDCS on vision cortex (p < 0.05). Overall, the results of the current study indicated that tDCS on motor cortex can be effective as a new training method in addition to physical training to improve basketball free throw skill.}, keywords = {motor cortex,motor learning,Transcranial direct current stimulation,vision cortex}, title_fa = {مقایسۀ اثر تحریک الکتریکی مستقیم مغز از قشر بینایی و حرکتی بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال}, abstract_fa = {مطالعۀ حاضر با هدف مقایسۀ اثر تحریک الکتریکی مستقیم مغز از قشر بینایی و حرکتی بر یادگیری مهارت پرتاب آزاد بسکتبال انجام گرفت. در این مطالعۀ نیمه‌تجربی با طرح تحقیق اندازه‌گیری تکراری، 45 دانشجوی دختر مبتدی در پرتاب آزاد بسکتبال به‌صورت هدفمند انتخاب شدند، و به‌صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری تمرینات تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی، تحریک الکتریکی مغز از قشر بینایی و تحریک ساختگی قرار گرفتند. شرکت‌کنندگان در پیش‌آزمون به اجرای 15 پرتاب آزاد بسکتبال پرداختند. مرحلۀ مداخله در شش روز متوالی انجام گرفت که در هر روز ابتدا تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی (آندC3 وکاتدFp2)، قشر بینایی (آندOz وکاتدCz) و تحریک ساختگی انجام می‌گرفت و سپس شرکت‌کنندگان به اجرای 15 پرتاب آزاد بسکتبال می‌پرداختند. در آخرین جلسه پس‌آزمون اجرا شد. یک هفته و 21 روز بعد از مرحلۀ پس‌آزمون، به‌ترتیب مرحلۀ یادداری کوتاه‌مدت و بلندمدت انجام گرفت. داده‌ها به روش تحلیل واریانس مرکب تحلیل شد. نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی (547/0= η2،0001/0=sig، 908/16=F) و قشر بینایی (346/0= η2،001/0=sig، 410/7=F) موجب بهبود پرتاب آزاد بسکتبال شد. دیگر نتایج نشان داد که تحریک الکتریکی مغز از قشر حرکتی در مقایسه با قشر بینایی موجب بهبود بهتر پرتاب آزاد بسکتبال شد (05/0 p <). به‌طور کلی نتایج مطالعۀ حاضر نشان داد که تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه‌ای از قشر حرکتی در موارد مقتضیات زمانی می‌تواند به‌عنوان روش تمرینی جدید در کنار تمرین بدنی در بهبود بهتر مهارت پرتاب آزاد بسکتبال مؤثر باشد.}, keywords_fa = {تحریک الکتریکی مستقیم جمجمه‌ای,قشر بینایی,قشر حرکتی,یادگیری حرکتی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77953.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77953_ddf8c621050702651f71afb0d0829a3c.pdf} } @article { author = {Miri Ardakol, Aliyeh and Shahabi Kaseb, Mohammadreza and Zeidabadi, Rasool}, title = {Explanation of Retention Measurement Concept in Motor Skills According to Persian Scientific Research Articles: A Quality Content Analysis}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {169-186}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.300847.1500}, abstract = {Retention is one of the important indicators for inference of learning motor skill. There are some disagreements on the retention measurement concept among experts and researchers of the motor learning area. Therefore, the aim of the present study was to analyze the qualitative content of retention measurement concept in motor skills in Persian scientific research articles between 2009 and 2019. The present study was developmental with a quality content analysis method. 143 articles of Persian scientific research journals were studied, which mentioned the concept of retention. Data were analyzed with Nvivo10 software. Results revealed that there were 47 subsidiary topics and 6 main topics for the retention measurement concept including measurement method of retention concept, number and duration of trials in retention test, number and duration of trials in the acquisition phase, number of warm-up decrement trials, task type and detraining length. Also, the results indicated that there was no agreement among experts about the measurement method of retention concept and its related issues. This topic not only can confuse researchers on how to measure the retention concept in motor behavior area, but also can limit the possibility of comparing different research results and thus makes it hard to decide on optimal practice solutions and methods. Therefore, it is necessary to make specific decisions in this regard by holding symposiums with the participation of experts in the field of motor behavior.}, keywords = {Measurement,motor learning,motor skill,Qualitative Content Analysis,retention}, title_fa = {تبیین مفهوم سنجش یادداری در مهارت‌های حرکتی براساس مقالات علمی- پژوهشی فارسی: تحلیل محتوای کیفی}, abstract_fa = {یکی از شاخص‌های مهم برای استنباط یادگیری مهارت‌های حرکتی، یادداری است. اختلاف‌نظرهایی در خصوص مفهوم سنجش یادداری در بین متخصصان و پژوهشگران حوزۀ یادگیری حرکتی وجود دارد. ازاین‌رو، هدف از پژوهش حاضر تحلیل محتوای کیفی مفهوم سنجش یادداری مهارت‌های حرکتی در مقالات علمی- پژوهشی فارسی از سال 1388 تا 1398 بود. پژوهش حاضر از نوع توسعه‌ای و روش پژوهش، تحلیل محتوای کیفی بود. تعداد 143 مقاله از نشریات علمی- پژوهشی فارسی که به مفهوم یادداری اشاره داشتند، بررسی شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار ان‌ویوو 10 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد که 47 مقولۀ فرعی و شش مقولۀ اصلی شامل روش سنجش مفهوم یادداری، تعداد و مدت زمان کوشش‌ها در آزمون یادداری، تعداد و مدت زمان کوشش‌ها در مرحلۀ اکتساب، تعداد کوشش‌های مربوط به افت گرم کردن، نوع تکلیف و طول دورۀ بی‌تمرینی در خصوص مفهوم سنجش یادداری وجود دارد. همچنین نتایج گویای این مطلب است که هیچ اجماع نظر و توافقی در خصوص شیوۀ ارزیابی مفهوم یادداری و موضوعات مرتبط با آن در بین متخصصان وجود ندارد. این موضوع نه‌تنها می‌تواند موجب سردرگمی پژوهشگران در خصوص چگونگی سنجش مفهوم یادداری در حوزۀ رفتار حرکتی ‌شود، بلکه امکان مقایسۀ نتایج تحقیقات مختلف با یکدیگر را محدود کرده و تصمیم‌گیری در خصوص راهکارها و روش‌های تمرینی بهینه را دشوار می‌سازد. ازاین‌رو، نیاز است با برگزاری کرسی‌های هم‌اندیشی با حضور متخصصان حوزۀ رفتار حرکتی، در این خصوص تصمیمات مشخصی گرفته شود.}, keywords_fa = {تحلیل محتوای کیفی,سنجش,مهارت حرکتی,یادداری,یادگیری حرکتی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77954.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77954_a80dbcc566c7b6a149c5b792e5e1c20a.pdf} } @article { author = {Mansouri, Jamil and Rostami, Reza and Shahvaroughi, Ahmad and Ranjbar, Sadegh}, title = {The Effectiveness of Neurofeedback Training on Enhancing Discrete Skills of Athletes: A Review Study}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {187-204}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.295329.1483}, abstract = {Many techniques have been invented to enhance sport performance which nowadays are used by athletes in different sport fields. Among these techniques, neurofeedback as a noninvasive brain method has received much attention. The present study was conducted to report research results of athletes’ discrete skills by convenience sampling method. English articles were searched by keywords like “neurofeedback”, “EEG neurofedback”, “sport performance”, “athletic performance”, “shooting performance”, “archery”, “putting performance” and “golf” to collect data. The articles were collected from PsycINFO, PubMed, web of science, EBSCO and Google Scholar databases from 1990 to 2018. Persian articles were searched with same keywords in SID, Noormags, Magiran and Irandoc databases from 2001 to 2020. 16 articles had the inclusion criteria of the research and were selected. Then, the information of each article was extracted and reported in findings by an author using a specific checklist. Results showed that different recruited neurofeedback protocols in any study could affect the results of interventions and it is necessary to pay attention to this method in athletes. Based on these findings, neurofeedback training has positive effectiveness on enhancing sport performance in athletes.}, keywords = {attention,discrete skills,focus,neurofeedback training,sport performance}, title_fa = {اثربخشی تمرینات نوروفیدبک در ارتقای مهارت‌های مجرد ورزشکاران: یک مطالعۀ مروری}, abstract_fa = {روش‌های بسیاری با هدف ارتقای عملکرد ورزشی پدید آمده است که امروزه مورد استفادۀ ورزشکاران رشته‌های مختلف قرار می‌گیرد. در میان این تکنیک‌ها نوروفیدبک، به‌عنوان رویکرد مغزی غیرتهاجمی، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. مقالة حاضر با هدف گزارش نتایج پژوهش‌های انجام‌گرفته در زمینة مهارت‌های مجرد ورزشکاران به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس، صورت پذیرفت. با هدف جمع‌آوری داده، ابتدا مقالات لاتین با استفاده از کلیدواژه‌های Neurofeedback، EEG Biofeedback، Sport performance، Athletic performance، Shooting performance، Archery، putting performance و Golf مورد جست‌وجو قرار گرفت. از پایگاه‌های PsycINFO، PubMed، Web of science، EBSCO  و Google Scholar استفاده شد. بازۀ زمانی جست‌وجو از سال 1990 تا 2018 تعیین شد. مقالات فارسی با کلیدواژه‌های «نوروفیدبک»، «عملکرد ورزشی»، «تیراندازی»، «پرتاب»، «نشانه‌گیری» یا «گلف» در پایگاه‌های جهاد دانشگاهی (SID)، مجلات تخصصی نور (Noormags)، بانک اطلاعات نشریات کشور (Magiran) و پایگاه اطلاعات علمی ایران (Irandoc) جست‌وجو شدند. بازۀ زمانی انتشار مقالات از 1380 تا 1398 تعیین شد. تعداد 16 مقاله با ملاک‌های استاندارد و تعیین‌شده همخوانی داشتند و انتخاب شدند. سپس با استفاده از یک چک‌لیست مشخص، اطلاعات مربوط به مقالات توسط هر پژوهشگر مستقل استخراج و در یافته‌ها گزارش شد. نتایج نشان داد که پروتکل‌های نورورفیدبکی به‌کارگرفته‌شده در هر پژوهش می‌تواند نتیجة مداخله را تحت تأثیر قرار دهد و لازم است تا در استفاده از این روش در ورزشکاران به آن توجه داشت. براساس یافته‌های پژوهش تمرینات نوروفیدبک در ورزشکاران اثربخشی مثبت در ارتقای عملکرد ورزشی دارد.}, keywords_fa = {توجه,تمرکز,تمرینات نوروفیدبک,عملکرد ورزشی,مهارت‌های مجرد}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77951.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77951_b53d1a486d72988e62c67bdf4c82af54.pdf} } @article { author = {Mostafavi, Kimiya and Bahari, Mahiodin and Sanatkaran, Afsaneh}, title = {The Effect of Shooting Training with Air Gun on Aggression among Adolescent Girls}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {205-217}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.298695.1491}, abstract = {The aim of this study was to examine the effect of shooting training with air gun on aggression in adolescent girls. This study was semi-experimental including pretest, posttest with a control group. 30 female aggressive students (age: 16±1.1 years) were selected by convenience sampling method and were randomly assigned to experimental and control groups. Buss and Perry (1992) aggression questionnaire was used to evaluate aggression. The experimental group participated in shooting training for 12 sessions (each session 60 minutes) under a coach's supervision. After the last training session, the two groups participated in the posttest. The results of the two-way multivariate analysis of variance showed that shooting training significantly reduced aggression, verbal aggression, hostility and anger but shooting training had no significant effect on physical aggression. It seems that shooting training has an atmosphere and characteristics that can play an important role in producing calmness and reducing aggression.}, keywords = {Adolescent,Aggression,anger,Hostility,Shooting}, title_fa = {اثر آموزش تیراندازی با تفنگ بادی بر پرخاشگری دختران نوجوان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش ورزش تیراندازی با تفنگ بادی بر پرخاشگری دختران نوجوان بود. برای انجام پژوهش از طرح نیمه‌تجربی با گروه کنترل و پیش‌آزمون – پس‌آزمون استفاده شد. بدین‌منظور تعداد 30 دانش‌آموز دختر پرخاشگر (1/1±16 سال) به‌صورت نمونة در دسترس انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. در این مطالعه از پرسشنامة پرخاشگری باس و پری (1992) به‌عنوان ابزار سنجش پرخاشگری استفاده شد. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر جلسه 60 دقیقه) تحت نظر مربی آموزش تیراندازی دیدند. در پایان جلسات از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. نتایج آزمون تحلیل واریانس مرکب دوعاملی نشان داد آموزش تیراندازی به کاهش معنادار پرخاشگری، پرخاشگری کلامی، خصومت و خشم دختران نوجوان منجر شد؛ اما آموزش تیراندازی بر پرخاشگری بدنی دختران نوجوان اثر معناداری نداشت. به‌نظر می‌رسد جو و ویژگی‌های ورزش تیراندازی با تفنگ می‌تواند نقش مهمی در ایجاد احساس آرامش و کاهش پرخاشگری داشته باشد.}, keywords_fa = {پرخاشگری,تیراندازی,خشم,خصومت,نوجوان}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_78235.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_78235_8402bac7916b28f8a9e76e28a808ea8e.pdf} } @article { author = {Kavyani, Maryam and Abdoli, Behrouz and Ebrahimi, Reza}, title = {The Effect of Cognitive Empowerment on Working Memory and Observational Learning of a Motor Skill in Children}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {219-236}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.298811.1493}, abstract = {The main aim of this study was to investigate the effect of cognitive empowerment on working memory and observational learning of dart throwing skill in children. 40 students aged between 10 and 11 were selected by convenience sampling method. In the first phase, cognitive empowerment was performed and in the second phase observational learning of dart throwing skill was performed. In the first phase, the cognitive pretest was performed and the subjects were divided into two homogenies groups (each group 20 subjects): cognitive practice and no cognitive practice based on their age and pretest scores. The cognitive group received 8 sessions (45 minutes per session) of cognitive empowerment practice. Then, both groups received cognitive posttest. The cognitive tests were performed using Corsiblack (working memory) software. In the second phase of the study, each of the first phase groups were divided into 2 groups (10 subjects each group): observational + physical and physical. After dart throwing pretest, dart throwing was practiced in the form of observational and physical (3 sections of 20 throwing). The observational + physical group watched the skilled model of dart throwing through video in addition to dart throwing. Then, posttest was performed at the end of the second phase. Analysis of variance with repeated measures of 2 * 3 and 4 * 2 was used. The results showed that the working memory of cognitive group was significantly better than non-cognitive group. The cognitive + observational + physical group performed significantly better in the dart posttest than the other groups. It seems that cognitive empowerment can facilitate learning trough observation.}, keywords = {administrative functions,cognitive empowerment,observational learning,working memory}, title_fa = {تأثیر توانمندسازی شناختی بر حافظۀ کاری و یادگیری مشاهده‌ای مهارت حرکتی در کودکان}, abstract_fa = {هدف کلی تحقیق بررسی تأثیر توانمندسازی شناختی بر حافظۀ کاری و یادگیری مشاهده‌ای مهارت پرتاب دارت کودکان بود. 40 دانش‌آموز 11-10 ساله به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. در مرحلۀ اول توانمندسازی شناختی و در مرحلۀ دوم یادگیری مشاهده‌ای پرتاب دارت انجام گرفت. در مرحلۀ اول، ابتدا پیش‌آزمون شناختی گرفته شد، براساس سن و نمرات پیش‌آزمون افراد به دو گروه 20 نفرۀ همگن تمرین شناختی و بدون تمرین شناختی تقسیم شدند. به گروه شناختی 8 جلسۀ 45 دقیقه‌ای تمرینات توانمندسازی شناختی داده شد. سپس افراد در پس‌آزمون شناختی شرکت کردند. آزمون شناختی با استفاده از نرم‌افزار کرسی بلک (حافظۀ کاری) انجام گرفت. در مرحلۀ دوم، هر کدام از گروه‌های مرحلۀ اول به دو گروه 10 نفری مشاهده‌ای+بدنی و بدنی تقسیم شدند. پس از شرکت در پیش‌آزمون پرتاب دارت، مرحلۀ تمرین دارت (سه جلسۀ 20 پرتابی) به‌صورت مشاهده‌ای و بدنی بود. گروه مشاهده‌ای+بدنی علاوه‌بر پرتاب ویدئو مدل ماهر پرتاب دارت را مشاهده کردند. پس‌آزمون شناختی در انتها گرفته شد. از آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری2*3 و 2*4 استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظۀ کاری گروه شناختی به‌طور معناداری بهتر از گروه غیرشناختی بود. گروه شناختی+ مشاهده‌ای+ بدنی در پس‌آزمون دارت به‌طور معناداری بهتر از سایر گروه‌ها عمل کرد. به‌نظر می‌رسد که توانمندسازی شناختی موجب تسهیل یادگیری از طریق مشاهده می‌شود.}, keywords_fa = {توانمندسازی شناختی,حافظۀ کاری,کارکردهای اجرایی,یادگیری مشاهده‌ای}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77955.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77955_dbf247f8518de06189a7832f9e52e385.pdf} } @article { author = {Nekouei, Paria and Zolaktaf, Vahid and Sadeghi Demneh, Ebrahim}, title = {The Effect of Kangoo Jump Training on the Balance Function of Autistic Children with High Performance Level}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {2}, pages = {237-253}, year = {2020}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.305636.1518}, abstract = {Children with autism spectrum disorder are prone to poor balance, postural stability, and postural abnormalities due to inactivity. The aim of the present study was to investigate the effect of Kangoo jump training on the balance function of children with autism spectrum disorder with high performance level. The method of this study was quasi-experimental. 20 subjects were selected from children with autism spectrum disorder in the Autism Association and autism schools in Tehran city using screening tests and were randomly divided into two groups (intervention and control) after measuring balance function as the pretest. The experimental group performed Kangoo jumps for 8 weeks and 3 sessions per week. After the intervention, all subjects’ balance function was measured by Stork test as the posttest. To test the research hypotheses, two-way multivariate analysis of variance was used. The findings of the present study showed that Kangoo jumps in the intervention group significantly improved balance function in children with autism spectrum disorder. The results also showed a significant difference in the results between the control and experimental groups in the posttest. Based on these results, Kangoo jumps can be useful to improve the balance function of children with autism spectrum disorder. Therefore this type of activity is recommended as an appropriate intervention method for children with autism spectrum disorder.}, keywords = {Autism Spectrum Disorder,Children,Kangoo jumps,static balance}, title_fa = {تأثیر تمرینات کانگوجامپ بر عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم با سطح عملکردی بالا}, abstract_fa = {کودکان با اختلال طیف اوتیسم به‌دلیل نداشتن فعالیت و درخودمانده بودن مستعد ضعف در تعادل، ثبات وضعیتی و ناهنجاری‌های وضعیتی‌‌اند. هدف از مطالعة حاضر بررسی تأثیر یک دوره تمرینات کانگوجامپ بر عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم با سطح عملکردی بالا بود. روش انجام تحقیق از نوع نیمه‌تجربی بود. از بین کودکان با اختلال طیف اوتیسم در انجمن اوتیسم و مدارس اوتیسم شهر تهران، 20 نفر با استفاده از آزمون‌های غربالگری انتخاب و پس از سنجش عملکرد تعادلی به‌عنوان پیش‌آزمون، به‌صورت تصادفی به دو گروه (مداخله و کنترل) تقسیم شدند. در ادامه گروه تجربی، تمرینات کانگوجامپ را به مدت 8 هفته و هر هفته 3 جلسه انجام دادند و پس از اتمام مداخله از تمامی افراد از طریق اندازه‌گیری آزمون لک‌لک، عملکرد تعادلی پس‌آزمون به‌عمل آمد. به‌منظور بررسی آزمون تحقیق از آزمون تحلیل واریانس مختلط دوعاملی استفاده شد. یافته‌های تحقیق حاضر نشان داد که انجام تمرینات کانگوجامپ در گروه مداخله به‌طور معنا‌داری موجب بهبود عملکرد تعادلی در کودکان با اختلال طیف اوتیسم شد. همچنین نتایج نشان داد که تفاوت معنا‌داری بین نتایج گروه کنترل و گروه تجربی در مرحلة پس‌آزمون وجود دارد. براساس نتایج به‌دست‌آمده، تمرینات کانگوجامپ می‌تواند برای بهبود عملکرد تعادلی کودکان با اختلال طیف اوتیسم مفید و سودمند باشد. ازاین‌رو استفاده از این نوع فعالیت ورزشی به‌عنوان روش مداخله‌ای مناسب برای کودکان با اختلال طیف اوتیسم پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {اختلال طیف اوتیسم,تعادل ایستا,کانگوجامپ,کودکان}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77956.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_77956_ad2a0c42447e034fe07fd01003ddaf88.pdf} }