@article { author = {Mirakhori, Fatemeh and Pourazar, Morteza and Bagherzadeh, Fazlollah}, title = {Improvement of Static Balance Through Virtual Reality Practices in Children with Cerebral palsy}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {397-413}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2017.236685.1271}, abstract = {The purpose of the present study was to examine the effects of motor practices using virtual reality practices on static balance of children with cerebral palsy.Twenty girls with cerebral palsy (ranged 7-12 years old) were selected by a convenience sampling method and were divided into the experimental and control groups. The apparatus of the study was Xbox device. Sharpend Rumberg Test was used to assess the static balance scores. Experimental group performed their practice in the virtual environment during 4 weeks, 3 days per week, and 1 hour per day. Control group continued their common occupational therapy programs. MANCOVA and ANCOVA Tests were used at p}, keywords = {Virtual reality,Xbox,balance,Cerebral palsy,hemiplegia}, title_fa = {بهبود تعادل ایستا از طریق تمرینات واقعیت مجازی در کودکان فلج مغزی}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر بررسی اثر تمرینات حرکتی با استفاده از تمرینات واقعیت مجازی بر تعادل ایستای کودکان فلج مغزی 7 سال بهصورت در دسترس انتخاب - بود. در این مطالعۀ نیمهتجربی، 20 دختر فلج مغزی همیپلاژی در دامنۀ سنی  2شدند و در دو گروه تجربی و کنترل قرار گرفتند. آزمون شارپند رومبرگ برای اندازهگیری نمرات تعادل ایستا بهکار گرفتهشد. گروه تجربی به مدت 4 هفته به انجام تمرینات در محیط مجازی پرداختند. گروه کنترل برنامههای درمانی معمولو تحلی ل کوواریانس تکمتغیری (MANCOVA) خود را ادامه دادند. آزمونهای تحلیل کوواریانس چندمتغیریبین دو گروه آزمایشی حداقل (P=0/ اجرا شد. نتایج حاکی از تفاوت معنادار ( 001 P < 0/ در سطح 05 (ANCOVA)در یکی از متغیرهای تعادلی (چشم باز/ چشم بسته) بود. همچنین، براساس نتایج با توجه به نمرات بالاتر تعادل ایستا درسبب بهبود تعادل ایستای آنها در مقایسه با گروه کنترل شده Xbox گروه تجربی، تمرینات واقعیت مجازی با استفاده ازبود. این مطالعه شواهدی را فراهم میآورد مبنی بر اینکه تعادل ایستا در کودکان فلج مغزی قابل اصلاح است و آنها بهدورههای کوتاهمدت تمرینات واقعیت مجازی پاسخ میدهند. بهنظر میرسد تمرینات واقعیت مجازی دارای کاربردهایبالینی برای تراپیستها، خانوادهها و کودکان مبتلا به فلج مغزی باشد.}, keywords_fa = {Virtual reality,Xbox,balance,Cerebral palsy,hemiplegia}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80074.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80074_d6230829f5a796153d20aa13b241af6f.pdf} } @article { author = {Mohebi, Mahmoud and Gharayagh zandi, Hassan and Besharat, Mohammad Ali and Ghayour Najafabadi, Mahboubeh}, title = {Structural Equation Modeling The Relationship between Self-compassion and Negative Emotional Responses to Failure: The Mediating Role of Cognetive Emotion Regulation}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {415-431}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.312897.1540}, abstract = {Recognition of important psychological factors in coping with difficulty is considered as an important factor in the development of positive interventions to achieve sports self-fulfillment. Self-sufficiency and cognitive regulation of emotion are important factors that are effective in coping with unpleasant events. In a difficult event such as failure in sports is not considered. Therefore The purpose of this study was to model the structural equation of relationship between self -compassion and emotional reactions to failure as mediated by cognitive emotion regulation among martial arts. A total of 286 athlete (191 men and 95 women; age: 20.98±3.30 years) from different disciplines of martial arts (taekwondo, karate, Judo and wushu) engaged in league championship participated in the study. Athlete completed self-report measures of self-compassion (SCS), negative affect (PANAS), and cognitive emotion regulation (CERQ). The proposed model was evaluated using structural equation model. Result revealed that self-compassion has direct and indirect effects on emotional reactions to failure. Furthermore, cognitive emotion regulation a partial negative mediator between the self-compassion and emotional reactions to failure. This study indicates that self-compassion is a relevant construct for understanding athletes’emotional responses to failure problems and cognitive emotion regulation strategies are involved as underlying mechanisms in this process. Therefore, it suggests paying attention to growth of self-compassion in martial arts and emphasizing on improving adaptive emotion regulation and reducing incompatible emotion regulation in order to recover better from failure and reduce its negative effects.}, keywords = {Mindfulness,Self-compassion,Emotion Regulation,Recovery from Failure,Rumination}, title_fa = {مدل یابی ارتباط ساختاری خودشفقت ورزی و پاسخ‌های هیجانی منفی به شکست در رزمی‌کاران: نقش واسطه ای تنظیم شناختی هیجان}, abstract_fa = {هدف این پژوهش مدل‌یابی ارتباط ساختاری خودشفقت‌ورزی و واکنش‌های هیجانی به شکست با واسطه‌گری تنظیم شناختی هیجان در رزمی‌کاران بود. در این پژوهش 286 ورزشکار (191 مرد و 95 زن: میانگین و انحراف معیار سنی=98/20 ± 30/3) از سبک مختلف رزمی (تکواندو، کاراته، جودو و ووشو) حاضر در مسابقات لیگ شرکت و مقیاس‌های خودشفقت‌ورزی، عواطف منفی، و تنظیم شناختی هیجان را تکمیل کردند. از تحلیل مسیر به منظور ارزیابی مدل پیشنهادی استفاده شد. نتایج نشان داد که خودشفقت‌ورزی اثرات مستقیم و غیرمستقیم بر کاهش پاسخ‌های هیجانی منفی به شکست دارد. علاوه بر این، نتایج نشان داد که ابعاد سازگار و ناسازگار تنظیم شناختی هیجان در رابطۀ بین خودشفقت‌ورزی و پاسخ‌های هیجانی به شکست نقش واسطه‌ای جزئی دارند. این مطالعه نشان می‌دهد که خودشفقت‌ورزی یک سازه مناسب برای درک پاسخ‌های هیجانی ورزشکاران به شکست است، و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان به‌عنوان مکانسیم‌های زیربنایی در این فرایند دخیل هستند، از این‌رو توجه به رشد خودشفقت‌ورزی در رزمی‌کاران با تأکید بر بهبود تنظیم هیجان سازگار و کاهش تنظیم هیجان ناسازگار در راستای بازیابی بهتر از شکست و کاهش اثرات منفی آن را پیشنهاد می‌کند.}, keywords_fa = {Mindfulness,Self-compassion,Emotion Regulation,Recovery from Failure,Rumination}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_78989.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_78989_dbe2af4e64ba4ed8356f978293d38aaa.pdf} } @article { author = {Neisi, Mansour and Nasri, Sadegh and Abedanzadeh, Rasool and Balali, Marzieh}, title = {Comparison of the Effectiveness of the Active Video Games and Sports Basic Games on the Development of Fundamental Motor Skills in Elementary School Students}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {433-457}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.309158.1530}, abstract = {The aim of this study was to compare the effective of active video games and sports basic games on the development of fundamental motor skills in elementary school students. The method of the present study is semi-experimental with pretest-posttest design with control group. Sixty male students (age range: 8-11 years old) were selected by convenience sampling and randomly divided into two experimental groups (active video games (XbX), sports basic games) and a control group (inactive video games). The instruments used in this study are the Brunnicks-Ozertsky motor proficiency test, second edition, and the XbX 360 Kinect. First, participants performed motor skills pretest. Experimental groups performed the relevant training program for eight weeks, twice a week and 30 minutes per session. The control group also played passive video games under the full supervision of the Examiner with XbX console. At the end of the training sessions, the second edition of the Bruins Ozertsky motor proficiency test was repeated for all subjects (post-test phase). The results of the present study showed that active video and sports basic groups have a significant effect on the development of basic motor skills. Other results of this study showed that there is a significant difference between groups in the development of fundamental motor skills; these differences were significant with the traditional group, but significant differences were not found between the experimental groups. Therefore, it is recommended that coaches, in addition to sport basic trainings, they should also pay special attention to active video games.}, keywords = {Action video games,sport basic games,fundamental motor skills,manipulation skill,Student}, title_fa = {مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های حرکتی بنیادی در دانش آموزان مقطع ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر، مقایسه اثربخشی بازی‌های فعال ویدئویی و بازی‌های پایه ورزشی بر رشد مهارت‌های بنیادی در دانش‌آموزان مقطع ابتدایی بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون‌پس‌آزمون با گروه کنترل بود. تعداد 60 دانش‌آموز ابتدایی (دوره دوم) با دامنه سنی 8 تا 11 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه تجربی (بازی‌های ویدئویی فعال، بازی‌های پایه ورزشی) و یک گروه کنترل (بازی های ویدیویی غیر فعال) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده در این تحقیق، آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، دستگاه ایکس باکس360 به همراه کینکت و دسته می باشد. ابتدا، شرکت کنندگان پیش-آزمون مهارت‌های حرکتی را اجرا کردند. گروه‌های تجربی به مدت هشت هفته، دو بار در هفته و هر جلسه، 30 دقیقه به اجرای برنامه تمرینی مربوطه پرداختند. گروه کنترل نیز بازی‌های ویدئویی غیرفعال را از طریق کنسول ایکس-باکس و دسته تحت نظارت کامل آزمونگر انجام دادند. در انتهای جلسات تمرینی آزمون تبحر حرکتی برونینکس– اوزرتسکی ویرایش دوم، مجدداً از تمام افراد به عمل آمد (مرحله پس‌آزمون). نتایج تحقیق حاضر نشان داد که گروه های ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارت های حرکتی بنیادی تأثیر معناداری دارد. نتایج دیگر این تحقیق نشان داد که تفاوت معناداری بین گروه ها در رشد مهارت های حرکتی بنیادی وجود دارد؛ که این تفاوت ها با گروه کنترل معنادار بود، اما بین گروه های تجربی تفاوت معناداری یافت نشد. بنابراین به مربیان پیشنهاد می‌شود که علاوه بر تمرینات پایه ورزشی بر بازی های ویدئویی فعال نیز تاکید ویژه‌ای داشته باشند.}, keywords_fa = {Action video games,sport basic games,fundamental motor skills,manipulation skill,Student}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79262.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79262_f33595aba6100a11e1d99fabbacac1e3.pdf} } @article { author = {Aghayinejad, Mohammad and Chorami, Maryam and Ghaznfari, Ahmad and Sharifi, Tayebeh}, title = {The Effectiveness of Parent- Centered Intervention Based on Localized Play Therapy Model on Behavioral Problems of Intellectual Disability Children 5 to 7 Years}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {459-480}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.299941.1497}, abstract = {Behavioral and emotional problems are one of the most common psychological problems in childhood and adolescence. Evidence suggests that behavioral problems are more prevalent among intellectual disability children than normal children. Therefore, the present study aimed to determine the effectiveness of a parent-centered intervention based on localized play therapy on behavioral problems of 5-7 years old intellectual disability children. This study was experimental with pretest-posttest design and follow-up with control group. The statistical population consisted of 128 educable intellectual disability children who were educated in special centers in Lordegan in 1397. Thirty people were selected randomly and assigned to two groups of 15 (experimental and control). Rutter Behavioral Problems Questionnaire was administered to two groups as pre-test. Then, the experimental group's parents received a 12-session localized game therapy intervention and the parents of the control group did not receive the intervention. At the end of the intervention period and 3 months later, Rutter's Behavioral Problems Test was again administered to the two groups as posttest and follow up, respectively. Data were analyzed using ANOVA with repeated measures. Results showed that there was a statistically significant difference between the performance of the two experimental and control groups in the rate of behavioral problems (p <0.001). Therefore, it can be concluded that the localized play therapy intervention program has been effective in reducing the behavioral problems of intellectual disability children and the survival of the intervention program remained after 3 month.}, keywords = {"Play therapy","localized","intellectual disability","behavioral problems","early intervention"}, title_fa = {اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر الگوی بازی درمانی بومی‌سازی شده بر مشکلات‌ رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر5تا7سال}, abstract_fa = {مشکلات رفتاری و هیجانی از شایع‌ترین مسائل روان‌شناختی دوران کودکی و نوجوانی است. شواهد نشان می‌دهد میزان مشکلات رفتاری در میان کودکان کم‌توان ذهنی در مقایسه با کودکان عادی بیشتر است. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله بهنگام والد محور مبتنی بر بازی درمانی بومی‌سازی ‌شده بر مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر 7-5 سال انجام گرفت. این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل 128 نفر از کودکان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر بود که در سال 1397 در مراکز استثنایی شهرستان لردگان مشغول به تحصیل بودند. از بین آن‌ها به روش تصادفی 30 نفر انتخاب و در دو گروه 15 نفره(آزمایش و کنترل) گمارده شدند. پرسشنامه مشکلات رفتاری راتر، به عنوان پیش آزمون بر روی دو گروه اجرا شد. سپس والدین گروه آزمایشی در 12 جلسه تحت برنامه مداخله‌ا‌ی بازی درمانی بومی‌سازی شده قرار گرفتند و والدین گروه کنترل مداخله‌ای را دریافت نکردند. پس از اتمام دوره مداخله و 3 ماه بعد، آزمون مشکلات رفتاری راتر بار دیگر بر روی دو گروه به ترتیب بعنوان پس‌آزمون و پیگیری اجراشد. دادها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس با اندازه‌گیری‌های مکرر، تجزیه و تحلیل گردید. یافته‌ها نشان داد که بین عملکرد دو گروه آزمایش و کنترل در میزان مشکلات رفتاری تفاوت معنی‌دار آماری(001/0>p) وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که برنامه مداخله بازی درمانی بومی‌سازی شده بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان کم‌توان ذهنی مؤثر بوده و ماندگاری برنامه مداخله‌ پس از 3 ماه پابرجا مانده است.}, keywords_fa = {"Play therapy","localized","intellectual disability","behavioral problems","early intervention"}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80660.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80660_af7c45dedf32c3662cbc60924c2ddba5.pdf} } @article { author = {Shahavand, Amir and Daryoush, Khajavi and Bahrami, Alireza and Ghotbi Varzaneh, Ahmad}, title = {Muscle Efficiency Changes during Successful and Unsuccessful Trials in Elite Pistol Shooters: Mediating Role of Quiet eye Meditation}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {481-494}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.312723.1538}, abstract = {The purpose of current study was to muscle efficiency changes during successful and unsuccessful trials in elite pistol shooters with role of quiet eye meditation. In causal comparative study, 20 elite male pistol shooters selected for this study with age range 20-30 years old. After five trials familiarization, participants performed 20 trials to target with available standard. Scores of ten were considered successful, and scores of less than ten were considered unsuccessful. Data were analyzed using paired t-test and Bootstrap. The results indicated that there was significant difference between biceps and triceps muscle activity in successful and unsuccessful trials, and participants had lower muscle activity in successful trials than unsuccessful trials. Also, Bootstrap results revealed that the quiet eye period mediates biceps and triceps muscle activity in successful and unsuccessful trials. Overall, the results of current study confirmed postural stability hypothesis that this is the determining factor during this period is an increase in postural stability, which leads to a reduction in "noise" in the motor system.Shooting skills with high perceptual / cognitive requirements and low mobility needs and is one of the sports that is highly dependent on the performance of the visual system, because target identification and tracking is largely dependent on the performance of the visual system.In the present study, the researcher intends to investigate the muscular efficiency and mediating role of the length of the stationary eye period in the electrical activity of biceps and triceps of skilled pistol shooters in successful and unsuccessful attempts.}, keywords = {Gaze behavior,muscle activity,postural stability,pistol shooters,Quiet Eye}, title_fa = {تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوشش‌های موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه: نقش میانجی چشم ساکن}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر تغییرات کارآمدی عضلانی طی کوشش‌های موفق و ناموفق در تیراندازان ماهر با تپانچه با نقش میانجی چشم ساکن بود. در این مطالعه پس‌رویدادی، 20 مرد تیرانداز ماهر با تپانچه با دامنه سنی 20 تا 30 سال برای شرکت در مطالعه انتخاب شدند. پس از پنج کوشش آشنایی، شرکت-کنندگان به اجرای 20 کوشش شلیک تپانچه از فاصله موردنظر به هدف مطابق با استاندارهای موجود پرداختند. امتیاز ده به‌عنوان کوشش موفق و امتیازهای پایین‌تر از ده به‌عنوان کوشش ناموفق در نظر گرفته شد. داده‌ها با استفاده از آزمون t وابسته و بوتستراپ تحلیل شد. نتایج نشان داد که بین فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سه‌سربازویی در کوشش‌های موفق و کوشش‌های ناموفق تفاوت معنا‌داری وجود دارد و شرکت‌کنندگان در کوشش‌های موفق فعالیت عضلانی پایین‌تری داشتند. همچنین، نتایج بوت‌استراپ آشکار کرد که طول دوره چشم ساکن، فعالیت عضلانی عضلات دوسربازویی و سه‌سربازویی را در کوشش‌های موفق و ناموفق میانجی می‌کند. به‌طورکلی نتایج پژوهش حاضر تأکیدی بر فرضیه ثبات قامت می‌باشد که عامل تعیین‌کننده در طول این دوره، افزایش ثبات قامت است که منجر به کاهش "نویز" در سیستم حرکتی می‌شود.}, keywords_fa = {Gaze behavior,muscle activity,postural stability,pistol shooters,Quiet Eye}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79890.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79890_e1eea3169ec31186952a87d60a8c3c58.pdf} } @article { author = {Shamshiri, Nayereh and Meshkati, Zohreh and Badami, Rokhsareh}, title = {The Effect of Quiet eye Training on Muscle Activity and Targeting-Interceptive Skill Accuracy in Children with Learning Disorder}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {495-514}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.312799.1539}, abstract = {Introduction: Children with learning disorder have more inefficient use of gaze strategies in various tasks.Purpose: The purpose of this study was to examine the effect of quiet eye training on muscle activity and targeting-interceptive skill accuracy in children with learning disorder.Methods: In this semi- experimental study with a repeated-measure design, 30 boys aged 7-10 years with learning disorder were divided into quiet eye and control groups . In the pre-test phase, participants performed 10 trails to throw and catch task the ball. Acquisition phase have done in eight weeks and three sessions in per weeks. In per session after the video-gaze exercises, 10 trials were performed to throw and catch task in accordance with the gaze exercises instructions. At the end of the last training session, in the post-test phase, in two weeks of detraining in the retention and transfer phases, the participants performed 10 trials to throw and catch task the ball. At each phase, the selected muscle electrical activity was recorded by electromyography and the throw and catch task performance was recorded by the researcher. Data were analyzed by analysis of variance with repeated measures with 0.05 significant levels.Results: The results indicated that quiet eye training have a significant effect on increasing the learning of targeting-interceptive skills and on reducing the muscles electrical activity.Conclusion: The results of this study support the pre-programming hypothesis on the importance of planning and choosing the correct answer.}, keywords = {Quiet Eye,gaze training,concurrent skill,muscle efficacy,learning disorder}, title_fa = {تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی و دقت مهارت هدف گیری-مهاری در کودکان با اختلال یادگیری}, abstract_fa = {مقدمه:کودکان با اختلال یادگیری استفاده ناکارامدتری از استراتژی‌های خیرگی در تکالیف مختلف دارند.هدف: مطالعه حاضر با هدف تاثیر تمرینات چشم ساکن بر فعالیت عضلانی (عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی) و دقت مهارت هدفگیری- مهاری در کودکان با اختلال یادگیری انجام گرفت. روش: در این مطالعه نیمه تجربی با طرح اندازه‌گیری تکراری، 30 پسر 7-10 ساله با اختلال یادگیری در دو گروه تمرین چشم ساکن و کنترل قرار گرفتند. در مرحله پیش آزمون شرکت کنندگان اقدام به 10 کوشش تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توپ نمودند. مرحله اکتساب طی هشت هفته و هر هفته سه جلسه انجام گفت . در هر جلسه بعد از تمرینات ویدیویی- خیرگی 10 کوشش پرتاب کردن و گرفتن مطابق با دستورالعمل‌های تمرینات خیرگی انجام گرفت. پس از اتمام آخرین جلسه تمرینی، در مرحله پس آزمون، در دو هفته بی‌تمرینی در مرحله یادداری و در مرحله انتقال ، شرکت‌کنندگان اقدام به 10 کوشش تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توپ نمودند. در هر یک از مراحل فعالیت الکتریک ی عضلات منتخب توسط دستگاه الکترومیوگرافی و عملکرد تکلیف پرتاب کردن و گرفتن توسط محقق ثبت گردید. داده-ها به روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری تکراری با سطح معنی‌داری 05/0 تحلیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که تمرینات چشم ساکن بر افزایش یادگیری مهارت هدف‌گیری- مهاری و بر کاهش فعالیت الکتریکی عضلات دوسربازویی، سه سربازویی و غرابی بازویی تاثیر معنی‌داری دارد.نتیجه گیری: نتایج این مطالعه از فرضیه پیش برنامه ریزی مبنی بر اهمیت برنامه‌ریزی و انتخاب پاسخ صحیح حمایت می کند.}, keywords_fa = {Quiet Eye,gaze training,concurrent skill,muscle efficacy,learning disorder}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80661.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80661_76cd0dffe62bea02d4a0eaaa8a2980d8.pdf} } @article { author = {Torabi, Farnaz and Razavi, Matine}, title = {The Effect of Fine Motor Skills on Stereotyped Movements In Children with Autism Spectrum Disorders}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {515-531}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.317203.1556}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of fine motor skills on stereotyped movements of children with autism aged 7 to 15 years in Khomein in 1399. In this quasi-experimental study, 20 children with autism were selected by available sampling method from Khomein Sustained Autism Rehabilitation Center. Then the subjects were randomly divided into two control groups (n = 10) with mean age (10 ± 16/3) and mean height (118 ± 42/23) and mean weight (42 ± 16/7) and experimental group (n = 10) With mean age (12 ± 79/2) and mean height (116 ± 67/34) and mean weight (38 ± 34/8). The experimental group received 15 sessions of 40 minutes (three sessions per week) of fine motor skills training, and the control group performed their daily activities during this period. The Gilliam (Garz) autism test was used to assess stereotyped movements. Data analysis was performed by Leven, Kolmogorov-Smirnov test and multivariate variance at the significant level of P}, keywords = {Autism Spectator,behavioral stereotyped movements,vocal,Motor,fine motor skills}, title_fa = {تاثیر مهارت‌های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه‌ای کودکان مبتلا به طیف اوتیسم}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مهارت های حرکتی ظریف بر حرکات کلیشه ای کودکان مبتلا به اوتیسم 7تا 15 سال شهرستان خمین در سال 1399 انجام شد. در این مطالعه نیمه تجربی، 20 کودک مبتلا به اختلال اوتیسم به روش نمونه گیری در دسترس از مرکز توانبخشی اوتیسم ماندگار خمین انتخاب شدند. سپس آزمودنی ها به طور تصادفی در دو گروه کنترل (تعداد 10نفر) با میانگین سنی ( 3/16± 10) و میانگین قد ( 23/42± 118) و میانگین وزن ( 7/16± 42) و گروه تجربی (تعداد 10نفر) با میانگین سنی (2/79± 12) و میانگین قد ( 34/67± 116) و میانگین وزن ( 8/34± 38) قرار گرفتند. گروه تجربی 15 جلسة 40 دقیقه ای(سه جلسه در هفته) آموزش مهارت‌های حرکتی ظریف را دریافت کردند و گروه کنترل در این مدت فعالیت های روزمره خود را انجام دادند. از آزمون اوتیسم گیلیام ( گارز) برای ارزیابی حرکات کلیشه ای استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات از طریق آزمون لون، کلوموگروف-اسمیرنف و واریانس چندمتغیره در سطح معناداری 01/0>P انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد بین گروه تجربی و کنترل در کاهش حرکات کلیشه‌ای تفاوت معناداری وجود دارد که در گروه تجربی این کاهش بیشتر از گروه کنترل بود (001/0=p). براساس نتایج به‌دست‌آمده میتوان نتیجه گرفت که یک دوره تمرینات مهارت‌های حرکتی ظریف می‌تواند منجر به نتایج درمانی بهتر شود و حرکات کلیشه‌ای را کاهش دهد.}, keywords_fa = {Autism Spectator,behavioral stereotyped movements,vocal,Motor,fine motor skills}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80297.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80297_73d00e45a0bcb1168b73951a425345d7.pdf} } @article { author = {Zamanian, Faezeh and Zameni, Leila}, title = {Physical Activity and Psychological Distress during the COVID-19 Lockdown: the Role of Mediators of Resilience and Perceived Social Support}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {12}, number = {4}, pages = {533-550}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.317600.1558}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of mediators of resilience and perceived social support in the relationship between physical activity and psychological distress during the Covid-19 virus outbreak. The research method was correlation and the statistical population included Iranian adults (18-64 years) that 1115 male and female were selected as a sample from the people of Tehran and 10 other provinces from 5 geographical regions by random sampling. The International Physical Activity questionnaire, the Kessler Psychological Distress Scale, the Connor-Davidson Resilience Scale, and Perceived Social Support was used for data collection. Using Spearman correlation coefficient, the relationships between research variables were calculated using SPSS25 software. Structural Equation Modeling (SEM) was also used to test the hypothetical model of direct and indirect relationships between physical activity, psychological distress, resilience, and perceived social support using PLS3 software. The results of modeling the structural equations indicated a good fit of the model. Findings showed a significant inverse relationship between physical activity and psychological distress (β = -0.314; P≤ 00 0.001) and indirect pathway coefficient of physical activity and psychological distress mediated by perceived social support (β = -0.35; P≤0.001) and resilience (β =-0.057; P≤0.001) were significant. It is suggested that in order to reduce psychological distress in the period of Covid-19 virus outbreak, feasible physical activity programs be used simultaneously with perceived social support and resilience intervention.}, keywords = {Covid-19,Physical Activity,Psychological Distress,resilience,Social support}, title_fa = {فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19: نقش عوامل واسطه‌ای تاب‌آوری و حمایت اجتماعی ادراک‌شده}, abstract_fa = {هدف از این مطالعه بررسی نقش عوامل واسطه‌ای تاب‌آوری و حمایت اجتماعی در ارتباط بین فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 بود. روش پژوهش همبستگی و جامعه آماری شامل تمامی بزرگسالان مرد و زن (18-64 سال) در سطح کشور بود که 1115 نفر به‌عنوان نمونه از بین مردم استان تهران و 10 استان دیگر از 5 منطقه جغرافیایی کشور به‌روش تصادفی انتخاب شدند. فعالیت بدنی با پرسش‌نامه بین‌المللی فعالیت بدنی، پریشانی روان-شناختی با پرسش‌نامه 10 سؤالی کسلر، تاب‌آوری روان‌شناختی با پرسش‌نامه فرم کوتاه کانر و دیویدسون و حمایت اجتماعی ادراک‌شده با پرسش‌نامه حمایت اجتماعی ادراک‌شده زیمت به‌روش بررسی آنلاین مورد ارزیابی قرار گرفت. با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن روابط میان متغیرهای پژوهش با نرم‌افزار SPSS25 محاسبه ‌گردید. مدل‌یابی معادله‌های ساختاری (SEM) نیز برای آزمودن مدل فرضی در مورد روابط مستقیم و غیرمستقیم بین فعالیت‌بدنی، پریشانی روان‌شناختی، تاب‌آوری و حمایت اجتماعی درک‌شده با استفاده از نرم‌افزار PLS3 استفاده شد. نتایج مدل‌یابی معادله‌های ساختاری نشانگر برازش خوب مدل بود. یافته‌ها ارتباط معکوس معنا‌داری بین فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی نشان داد (314/0- =β؛001/0≥P) و ضریب مسیر غیرمستقیم فعالیت‌بدنی و پریشانی روان‌شناختی با میانجی‌گری حمایت اجتماعی ادراک‌شده (035/0- =β؛001/0≥P) و تاب‌آوری (057/0- =β؛001/0≥P) معنادار بود. پیشنهاد می‌شود جهت کاهش پریشانی روان‌شناختی در دوره شیوع ویروس کووید-19 از برنامه‌های قابل اجرای فعالیت‌بدنی همزمان با مداخله حمایت اجتماعی ادراک‌شده و تاب‌آوری استفاده شود.}, keywords_fa = {Covid-19,Physical Activity,Psychological Distress,resilience,Social support}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80298.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80298_d9f257326d9be140cdef2365cba9e384.pdf} }