@article { author = {Aali, Mohammad Bagher and Shahbazi, Mehdi and Sohbatiha, – Mohammad}, title = {The Effect of Motivational Self-Talk on Bimanual Coordination Performance of University Students}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {1-13}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.205846.1073}, abstract = {Self-talk is one of the psychological factors influencing the improvement and success of motor performance. The present research aimed to investigate the effect of motivational self-talk on bimanual coordination of university students. 24 students of physical education (12 females and 12 males, mean age = 22.62 and SD = 2.081) were selected by convenience sampling method. After the pretest, subjects were divided into two homogeneous groups of motivational self-talk and no self-talk using bimanual coordination tester. For data analysis, descriptive and inferential statistics including independent t test and paired t test were used at 0.05 significance level. Results showed that self-talk improved the coordination performance significantly (p < 0.05). Also, the female group had a significantly better precision in bimanual coordination (p < 0.05) and the male group had a significantly better speed in bimanual coordination (p < 0.05). But, there was a significant difference between boys and girls in self-talk group in the posttest (p < 0.05). According to these findings, it is suggested that motivational self-talk should be used to improve and promote bimanual coordination performance.}, keywords = {Bimanual Coordination,gender,motivational self-talk,precision,speed,university student}, title_fa = {تأثیر خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد هماهنگی دودستی دانشجویان}, abstract_fa = {خودگفتاری، از عوامل روان‌شناختی مؤثر بر بهبود و موفقیت اجرای حرکتی فرد است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری انگیزشی بر هماهنگی دودستی دانشجویان بود. به این منظور 24 دانشجوی رشتۀ تربیت بدنی (12 دختر و 12 پسر با میانگین سنی 62/22 سال و انحراف استاندارد 081/2) به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پس از اجرای پیش‌آزمون با دستگاه هماهنگی دودستی به‌صورت انتخابی به دو گروه همگن خودگفتاری انگیزشی و گروه بدون خودگفتاری تقسیم شدند. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها، از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون تی مستقل و تی وابسته در سطح معناداری 05/0 استفاده شد. نتایج نشان داد خودگفتاری موجب بهبود معنادار عملکرد هماهنگی می‌شود (05/0>P). همچنین گروه دختران در هماهنگی دودستی، به‌طور معناداری دقت بهتری داشتند (05/0>P). گروه پسران در هماهنگی دودستی، به‌طور معناداری سرعت بهتری داشتند (05/0>P). اما در پس‌آزمون در گروه خودگفتاری بین دختران و پسران تفاوت معناداری وجود داشت (05/0p <). با توجه به یافته‌های تحقیق حاضر پیشنهاد می‌شود که از خودگفتاری انگیزشی برای بهبود و ارتقای عملکرد هماهنگی دودستی استفاده شود.}, keywords_fa = {Bimanual Coordination,gender,motivational self-talk,precision,speed,university student}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82121.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82121_74ae7cd53db8ac4a81c9e4e1c05d31ee.pdf} } @article { author = {Khalaji, Maryam and Tahmasebi Boroujeni, Shahzad}, title = {The Effects of Central and Peripheral Fatigues on Depth Perception Error}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {15-24}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.216666.1151}, abstract = {This study aimed to investigate the effects of peripheral and central fatigues on depth perception error in students. The statistical population consisted of students in Khodabande city. 42 subjects (mean age of 16.88 ± 0.49 years) were selected by convenience sampling method. All subjects took depth perception pretest. Then, they were divided into the intervention and control groups. To produce peripheral fatigue (physical), the first group received physical fitness activity and the second group received mental activity to produce central (mental) fatigue. The third group did not perform any activity during the intervention period. The depth perception posttest was performed after the fatigue intervention. The results of one-way analysis of variance showed no significant differences in the pretest among the groups, but there was a significant difference in the posttest among the groups. LSD post hoc test results showed that central fatigue increased depth perception error in comparison with peripheral fatigue and no intervention (control group). But no significant differences were observed in depth perception error between peripheral fatigue and control groups. Paired t test results showed an increase in depth perception errors resulted from both types of fatigue and the lack of change in the control group. Overall, it can be concluded that central fatigue had an effective role in increasing students' depth perception error when compared to peripheral error. Therefore, coaches are advised to adopt appropriate conditions that reduce central fatigue.}, keywords = {Depth perception,physical fatigue¸ peripheral fatigue,Mental fatigue,Central fatigue}, title_fa = {تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق}, abstract_fa = {تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر خستگی پیرامونی و مرکزی بر خطای ادراک عمق دانش‌آموزان صورت گرفت. جامعهَ آماری دانش‌آموزان شهرستان خدابنده بود که از بین آنها 42 نفر به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس با میانگین سنی 49/0± 88/16سال انتخاب شدند. از همۀ آزمودنی‌ها پیش‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. سپس به گروه مداخله و گروه کنترل تقسیم شدند. برای ایجاد خستگی پیرامونی (جسمی) به گروه اول فعالیت آمادگی جسمانی و به گروه دوم برای ایجاد خستگی مرکزی (ذهنی) فعالیت ذهنی داده شد. گروه سوم هیچ فعالیتی در طول دورة مداخله انجام نمی‌دادند. بعد از اعمال مداخلۀ خستگی پس‌آزمون ادراک عمق گرفته شد. نتایج تحلیل واریانس یکطرفه تفاوت معناداری را بین پیش‌آزمون سه گروه نشان نداد، اما تفاوت معنا‌داری در پس‌آزمون بین گروه‌ها مشاهده شد. با بررسی نتایج آزمون تعقیبی LSD مشخص شد که خستگی مرکزی نسبت به خستگی پیرامونی و عدم مداخله (گروه کنترل) خطای ادراک عمق آزمودنی‌ها را افزایش داده است. اما بین خطای ادراک عمق بین گروه خستگی پیرامونی و کنترل تفاوت معنا‌داری مشاهده نشد. نتایج آزمون تی همبسته حاکی از افزایش خطاهای ادراک عمق ناشی از هر دو نوع خستگی و عدم تغییر در گروه کنترل بود. در مجموع می‌توان نتیجه گرفت که خستگی مرکزی در مقایسه با خطای پیرامونی نقش مؤثری در افزایش خطای ادراک عمق دانش‌آموزان داشت، بنابراین به مربیان پیشنهاد می‌شود شرایط مناسبی را که موجب کاهش خستگی مرکزی می‌شود، اتخاذ کنند.}, keywords_fa = {Depth perception,physical fatigue¸ peripheral fatigue,Mental fatigue,Central fatigue}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82122.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82122_c473c57144e552f8532caad98e392ff0.pdf} } @article { author = {Honarmand, Peyman and Khabiri, Mohammad and Hemayattalab, Rasool and Gharayagh zandi, Hassan}, title = {The Relationship between Coping Strategies and Metamotivation Dominance in Elite Athletes: A Reversal Theory Approach}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {25-42}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.212947.1132}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between coping strategies and metamotivation dominance in academic elite athletes based on reversal theory. 124 athletes who were the members of university sport teams participated in this study by convenience sampling method. In this study, Telic Dominance Scale was used to measure and determine metamotivation dominance and the Persian version of coping strategies questionnaire was utilized to assess athletes’ coping strategies. The results of K-S test showed that the data distribution was not normal; so data were analyzed by Spearman correlation coefficient and U Mann-Whitney test. The results of correlation test showed a negative and significant relationship between activity orientation coping strategies and Telic dominance and a positive and significant relationship between emotion orientation strategies and Telic dominance. Also, the results of U Mann-Whitney test showed that those with Telic used more emotion orientation strategies while those with Paratelic used more activity orientation strategies. Consequently, it is recommended that coaches should identify athletes’ metamotivation dominance to use appropriate coping strategies.}, keywords = {Coping strategies,Paratelic athletes,Reversal Theory,Telic athletes}, title_fa = {ارتباط بین راهبردهای مقابله‌ای و تسلط فراانگیزشی در ورزشکاران نخبه: رویکرد نظریۀ بازگشتی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط بین راهبردهای مقابله‌ای با تسلط فراانگیزشی در ورزشکاران نخبۀ دانشگاهی براساس نظریۀ بازگشتی بود. تعداد 124 ورزشکار که در تیم‌های ورزشی دانشگاه عضویت داشتند، به‌صورت در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. در این پژوهش از مقیاس تسلط هدف‌محوری برای اندازه‌گیری و تعیین تسلط فراانگیزشی و از نسخۀ فارسی پرسشنامۀ راهبردهای مقابله‌ای برای اندازه‌گیری راهبردهای مقابله‌ای ورزشکاران استفاده شد. با توجه به نتایج آزمون K-S مبنی بر نرمال نبودن داده‌ها با استفاده از ضریب همبستگی اسپیرمن و آزمون یومان ویتنی تحلیل شد. نتایج آزمون همبستگی نشان داد راهبردهای مقابله‌ای مبتنی بر عمل با میزان تسلط هدف‌محوری رابطۀ منفی و معنادار و با راهبردهای مبتنی بر هیجان با میزان تسلط هدف محوری رابطۀ مثبت و معنادار دارد. همچنین نتایج آزمون یومان ویتنی نشان داد افراد با تسلط فراانگیزشی هدف‌محور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر هیجان و افراد با تسلط فراانگیزشی فعالیت‌محور بیشتر از راهبردهای مبتنی بر عمل استفاده می‌کنند. در نتیجه شناخت تسلط فراانگیزشی ورزشکاران برای کاربرد راهبردهای مقابله‌ای متناسب توسط مربیان پیشنهاد می‌شود.}, keywords_fa = {Coping strategies,Paratelic athletes,Reversal Theory,Telic athletes}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82123.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82123_41d9a9b01665dfdb00809bc90f3f3a8d.pdf} } @article { author = {Belali voshmehsara, jafar and Arsham, Saeed and Parvinpour, Shahab and Bagherzadeh, Fazlollah}, title = {The Effect of Choking under Pressure on the Predictive Performance of Elite and Novice Fencers}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {43-58}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2020.289969.1468}, abstract = {One of the key factors for success in sport competitions is the ability to predict the movements of an opponent before performing them. The aim of the present study was to determine the effect of choking under pressure on predictive performance and to compare it between elite and novice fencers. In this quasi-experimental study, the subjects included 15 elite athletes of the youth fencing national team (16-20 years old) and 15 students from University of Tehran (18-22 years old) as novice athletes who were assigned to two groups by convenience sampling method. Prior to the test, 15 clips out of 100 video clips of different attacks on different parts of the fencers' body were performed and recorded by two professional members of the Iran National Fencing Team. After each video clip was stopped (before the sword hit the opponent's body), an answer sheet appeared on the screen and the subjects had to predict the location where the sword hit the opponent. The present study was conducted under high and normal pressure conditions. The high pressure condition was applied by the presence of a national team coach as the evaluator and in the non-pressure condition, the efforts were made without the presence of the evaluator. The results of mixed factor analysis of variance showed that the main effect of condition and group was significant but the interactive effect of condition and group was not significant. Bonferroni post hoc test results also showed that those players who were in normal condition had better predictive performance than those who were under the pressure condition; also, elite players had better predictive performance than novices in both conditions (P<0.05). But generally, choking under pressure decreases predictive performance in both elite and novice fencers.}, keywords = {Choking under pressure,elite,fencer,novice,Prediction}, title_fa = {اثر انسداد تحت فشار بر عملکرد پیش‌بینی شمشیربازان نخبه و مبتدی}, abstract_fa = {قابلیت پیش‌بینی حرکات حریف قبل از اجرای آنها، از اجزای کلیدی کسب موفقیت در رقابت‌های ورزشی است. هدف از پژوهش حاضر، تعیین اثر انسداد تحت فشار بر عملکرد پیش‌بینی و مقایسة آن در شمشیربازان نخبه و مبتدی بود. در این پژوهش نیمه‌تجربی، آزمودنی‌ها 15 ورزشکار نخبة تیم ملی شمشیربازی جوانان (120-16 سال) و 15 نفر از دانشجویان دانشگاه تهران (22- 18 سال) بودند که به‌عنوان افراد مبتدی در دو گروه به‌صورت نمونه‌های در دسترس قرار گرفتند. قبل از انجام آزمون 15 کلیپ از 100 ویدئو کلیپ از ضربات مختلف حمله به نقاط مختلف بدن شمشیرباز توسط دو نفر از اعضای خبرة تیم ملی شمشیربازی ایران اجرا و ضبط شد. پس از توقف نمایش هر ویدئوکلیپ (پیش از برخورد شمشیر با بدن حریف)، تصویر پاسخنامه روی صفحة نمایش ظاهر می‌شد و آزمودنی‌ها می‌بایست محل فرود ضربة شمشیر را پیش‌بینی می‌کردند. پژوهش حاضر در دو شرایط فشار بالا و طبیعی انجام گرفت. شرایط فشار بالا با حضور مربی تیم ملی به‌عنوان ارزیاب و در شرایط بدون فشار نیز کوشش‌ها بدون حضور ارزیاب انجام گرفت. نتایج تحلیل واریانس عاملی مرکب نشان داد که اثر اصلی شرایط و گروه، معنا‌دار بود، اما اثر تعاملی شرایط و گروه معنا‌دار نیست. نتایج آزمون تعقیبی بونفرونی نیز نشان داد که بازیکنان در شرایط طبیعی نسبت به شرایط تحت فشار از عملکرد پیش‌بینی بهتری برخوردارند؛ همچنین بازیکنان ماهر نسبت به مبتدی در هر دو شرایط، عملکرد پیش‌بینی بهتری داشتند (05/0 >P)، اما به‌طور کلی، انسداد تحت فشار موجب کاهش عملکرد پیش‌بینی شمشیربازان نخبه و مبتدی می‌شود.}, keywords_fa = {Choking under pressure,elite,fencer,novice,Prediction}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82124.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_82124_f98d6d5c3af7a641b023178d20c728a4.pdf} } @article { author = {Takhtaei, Mehdi and Homanian, Davood and Sheikh, Mahmoud}, title = {A Comparison of Motor Skills and Body Mass Index of Children with/without Internet Addiction}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {59-72}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.304107.1511}, abstract = {The aim of this study was to compare motor skills and body mass index of male students (7 to 10 years old) with and without internet addiction. Participants included 150 students with internet addiction and 150 students without internet addiction. After their parents filled out the consent forms and the students' personal information was recorded, the groups firstly were identified by the Kimberly Young Internet Addiction Questionnaire. Body mass index of participants were recorded by stadiometer and scale, and then their motor skills were assessed by the Bruininks - Oseretsky test. To classify the data, measures of central tendency and dispersion in the descriptive statistics were used. To analyze the data, the Kolmogorov-Smirnov test and independent t test were used in the inferential statistics. All research analysis was investigated at the significance level (P<0.05). The results showed significant differences in gross and fine motor skills, motor proficiency as well as body mass index between students with and without internet addiction, that is to say children with internet addiction showed poorer performance in gross and fine motor skills and motor proficiency. Also, they had more body mass index. Internet addiction may be accompanied with obesity and poor performance in gross motor skills. Therefore, it is recommended that the necessary steps should be taken to prevent these problems.}, keywords = {Children,internet addiction,motor development,Motor proficiency test,Obesity}, title_fa = {مقایسة مهارت‌های حرکتی و شاخص تودة بدنی کودکان با اعتیاد و بدون اعتیاد به اینترنت}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف مقایسة مهارت‌های حرکتی و شاخص تودة بدنی دانش‌آموزان پسر 7 تا 10 سال با و بدون اعتیاد به اینترنت انجام گرفت. شرکت‌کنندگان در پژوهش 150 دانش‌آموز دارای اعتیاد و 150 دانش‌آموز بدون اعتیاد به اینترنت بودند. بعد از گرفتن رضایت‌نامه از والدین و ثبت اطلاعات شخصی دانش‌آموزان در ابتدا با استفاده از پرسشنامۀ اعتیاد به اینترنت کمبیرلی یانگ گروه‌ها مشخص شدند. با استفاده از قدسنج و ترازو، شاخص تودة بدنی شرکت‌کنندگان ثبت شد و سپس با استفاده از آزمون برونینکز- ازورتسکی مهارت‌های حرکتی شرکت‌کنندگان ارزیابی شد. برای دسته‌بندی اطلاعات از شاخص‌های مرکزی و پراکندگی در بخش آمار توصیفی و برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آزمون کولموگروف اسمیرنوف و t مستقل در بخش آمار استنباطی استفاده شد. تمام تحلیل‌های پژوهش در سطح معنا‌داری 05/0 P< بررسی شد. نتایج نشان داد که بین مهارت‌های درشت و ظریف، تبحر حرکتی و همچنین شاخص تودة بدنی دانش‌آموزان با و بدون اعتیاد به اینترنت تفاوت معناداری وجود دارد، به این معنا که کودکان دارای اعتیاد به اینترنت در مهارت‌های حرکتی درشت، ظریف و تبحر حرکتی عملکرد ضعیف‌تری را از خود نشان دادند. همچنین از شاخص تودة بدنی بیشتری برخوردار بودند. اعتیاد به اینترنت ممکن است با چاقی و عملکرد ضعیف در مهارت‌های حرکتی درشت همراه باشد، بنابراین توصیه می‌شود برای پیشگیری، اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد.  }, keywords_fa = {Children,internet addiction,motor development,Motor proficiency test,Obesity}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79286.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_79286_5fd9acb0a3a533e55b31672f23062460.pdf} } @article { author = {Nouri, Kambiz and Shetab Booshehri, Seyede Nahid and Doustan, Mohammadreza}, title = {The Effect Foreperiod and Time Intervals between Stimuli on the Psychological Refractory Period: Evidence for Preparation}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {73-90}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.310306.1533}, abstract = {Given the importance of preparation to respond to two stimuli in different sport conditions, the aim of this study was to investigate the effect of foreperiod and time intervals between two stimuli on psychological refractory period (PRP) in athletes. This study was semi-experimental with a within-group design and fundamental-applied in terms of objectives. 50 male athlete students of Shahid Chamran University of Ahvaz (age range 22.47±1.45 years) were selected by convenience sampling method. A five-core processor ASUS notebook, Edinburgh Handedness Questionnaire, software and hardware to measure the psychological refractory period were used in this study. Participants responded to two visual (selective) stimuli that were presented with short time intervals as quickly as possible. Tests were conducted in dual tasks and single tasks in foreperiods of 1,2,4,8 s and time intervals of 100, 250, 500, 800 ms randomly. The data were analyzed using mean, standard deviation, within group analysis of variance at significance level (P<0.05). The results showed that the effects of foreperiod and the stimuli intervals were significant. The foreperiod of 1s and interval of 100 ms had the most psychological refractory period and foreperiod of 8s and interval of 800 ms had the lowest psychological refractory period. This study showed that the pattern of psychological refractory period was affected by experimental manipulation of the preparation processes when recognizing the stages of information processing. Contrary to the common belief that preparation time operates on premotor processes, in the present study preparation time operates on late motion processes and confirms the existence of processing bottlenecks in dual tasks}, keywords = {Dual Task,Foreperiod,preparation,Psychological refractory period,Reaction Time}, title_fa = {تأثیر پیش‌دوره و فواصل زمانی بین محرک‌ها بر دورة بی‌پاسخی روان‌شناختی: شواهدی بر آماده‌سازی}, abstract_fa = {با توجه به اهمیت آماده‌سازی در پاسخ به دو محرک در موقعیت‌های گوناگون ورزشی، هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر زمان پیش‌دوره و فواصل زمانی بین دو محرک در دورۀ بی‌پاسخی روان‌شناختی در ورزشکاران بود. تحقیق حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح درون‌گروهی بود و از نظر هدف در حوزة پژوهش‌های بنیادی-کاربردی است. بدین‌منظور 50 نفر از دانشجویان پسر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز با دامنة سنی 45/47±1/22 سال به‌صورت نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده لپ‌تاپ ایسوز با قدرت پردازش پنج‌هسته‌ای، پرسشنامۀ دست برتری ادینبورگ، نرم‌افزار و سخت‌افزار ابزار سنجش دورة بی‌پاسخی روان‌شناختی بود. شرکت‌کنندگان به دو محرک دیداری (انتخابی) که به فاصلۀ زمانی کمی از هم ارائه می‌شدند، با سریع‌ترین شکل ممکن پاسخ می‌دادند. آزمون‌ها به‌صورت تکلیف دوگانه و تکلیف تکی در پیش‌دوره‌های 1، 2، 4 و8 ثانیه و فاصله‌های بین‌محرکی 100، 250، 500 و 800 میلی‌ثانیه به‌صورت تصادفی گرفته شد. داده‌ها با استفاده از میانگین، انحراف معیار و تحلیل واریانس درون‌گروهی در سطح معنا‌داری (05/0P <) تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که اثر زمان پیش‌دوره و فاصلة زمانی بین دو محرک معنادار بود. پیش‌دوره‌های 1 ثانیه و فاصلة 100 میلی‌ثانیه بین دو محرک بیشترین دورۀ بی‌پاسخی روان‌شناختی و پیش‌دورۀ 8 ثانیه و فاصلة بین دو محرک 800 میلی‌ثانیه کمترین دورة بی‌پاسخی روان‌شناختی را در پی داشت. این مطالعه نشان داد که الگوی دورۀ بی‌پاسخی روان‌شناختی در شناختن مراحل پردازش اطلاعات به‌وسیلة دستکاری تجربی در فرایندهای آماده‌سازی، تحت تأثیر قرار می‌گیرد. در تقابل با تصور عمومی مبنی بر اینکه زمان آماده‌سازی روی فرایندهای پیش‌حرکتی عمل می‌کند، در پژوهش حاضر زمان آماده‌سازی در فرایندهای دیرهنگام حرکتی عمل کرده و وجود تنگنای پردازش را در تکالیف دوگانه تأیید می‌کند.}, keywords_fa = {Dual Task,Foreperiod,preparation,Psychological refractory period,Reaction Time}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_81095.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_81095_ea956c05fdaab3fd83a229b68cd0fc7c.pdf} } @article { author = {Mirzaee, Jalil and Zeidabadi, Rasool and Shahabi Kaseb, Mohammad Reza}, title = {The Effect of Self-Controlled Feedback on Learning to Produce Low, Medium and Maximum Forces in Mental Fatigue Condition}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {91-108}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.314410.1550}, abstract = {Mental fatigue is a psychological state caused by prolonged periods of cognitive activity and decreases physical performance, but its impact on motor learning has been less studied. The aim of this study was to investigate the effect of self-controlled feedback on learning to produce low, medium and maximum forces in mental fatigue condition. Participants consisted of 28 eligible volunteers who were randomly divided into two groups of self-controlled feedback and yoked. Electrical dynamometer, Stroop test, multidimensional fatigue inventory and the VAS scale were used in this study. Both groups firstly performed the Stroop test for one hour under mental fatigue protocol and they entered the acquisition phase of force production task after making sure that mental fatigue was created. Immediate and delayed retention tests were performed 10 minutes and 48 hours after the end of the acquisition phase respectively. Findings showed that in mental fatigue condition, there was no significant difference between self-controlled feedback and yoked groups in acquisition and retention of different forces. Also, the error produced in learning the medium force was less than those in learning the low and maximum forces in the mental fatigue condition, that is to say the learning of the medium force was significantly better than the low force. The results showed that mental fatigue reduces the effectiveness of self-controlled feedback and destroys learning to produce low and maximum forces more than medium force.}, keywords = {Force control,Mental fatigue,motor learning,Self-Controlled Feedback,Stroop test}, title_fa = {تأثیر بازخورد خودکنترل بر یادگیری تولید نیروهای کم، متوسط و بیشینه در شرایط خستگی ذهنی}, abstract_fa = {خستگی ذهنی، حالتی روان‌شناختی است که به‌واسطۀ فعالیت مداوم شناختی ایجاد شده و سبب کاهش عملکرد جسمانی می‌شود، اما تأثیر آن بر یادگیری حرکتی کمتر بررسی شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر بازخورد خودکنترلی بر یادگیری تولید نیروهای کم، متوسط و بیشینه در شرایط خستگی ذهنی بود. نمونۀ پژوهش 28 نفر از داوطلبان واجد شرایط بودند که به‌صورت تصادفی به دو گروه بازخورد خودکنترل و جفت‌شده تقسیم شدند. ابزار اندازه‌گیری شامل دینامومترالکتریکی، آزمون استروپ، پرسشنامۀ چند بعدی خستگی ذهنی و مقیاس VAS بود. هر دو گروه ابتدا تحت پروتکل خستگی ذهنی به مدت یک ساعت آزمون استروپ را انجام دادند و پس از اطمینان از ایجاد خستگی ذهنی، وارد مرحلۀ اکتساب تکلیف تولید نیرو شدند. آزمون یادداری فوری با تأخیر 10 دقیقه و یادداری تأخیری 48 ساعت بعد از پایان مرحلۀ اکتساب اجرا شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که در شرایط خستگی ذهنی تفاوت معناداری بین گروه‌های بازخورد خودکنترل و جفت‌شده در اکتساب و یادداری نیروهای مختلف وجود ندارد. همچنین در شرایط خستگی ذهنی خطای تولیدشده در یادگیری نیروی متوسط نسبت به نیروی کم و بیشینه کمتر است،‌ به‌طوری‌که یادگیری نیروی متوسط به‌طور معناداری نسبت به نیروی کم بهتر بود. نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن است که خستگی ذهنی سبب کاهش اثربخشی بازخورد خودکنترل می‌شود و یادگیری تولید نیروهای کم و بیشینه را بیشتر از متوسط تخریب می‌کند.}, keywords_fa = {Force control,Mental fatigue,motor learning,Self-Controlled Feedback,Stroop test}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80608.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_80608_8645c994b4412fadaaf0545c267af809.pdf} } @article { author = {Ghari, Borhanadin and Mohammadzadeh, Hasan and Dehghanizade, jalal}, title = {A Comparison of Game Based and Traditional Instructional Approaches: A Study of Physical Activity, Self-Determined Motivation and Enjoyment}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {13}, number = {1}, pages = {109-127}, year = {2021}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2021.313683.1546}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of two instructional approaches (game based and traditional) on physical activity, self-determined motivation and physical activity enjoyment in university students who participated in physical education classes. This study was semi-experimental. The participants included 30 male university students (mean age 20.67±1.72 years) who were selected by convenience sampling method and randomly divided into two groups: game based instruction and traditional instruction. They participated in 18 sessions (for 6 weeks and 3 sessions a week) of basketball. The data were collected by the System for Observing Fitness Instruction Time, Beurer pedometer, Intrinsic Motivation Inventory, and Self-Determination Questionnaire. Descriptive statistics, independent t test, ANCOVA, and RANCOVA were used for analysis of data. The results showed significant differences between game based and traditional groups in the duration of moderate to high intensity physical activity and the number of steps (P≤0.001). There were no significant differences in physical activity enjoyment and a sense of competence between game based and traditional groups; But there were significant differences between two groups in autonomy (P≤0.001) and belonging (P≤0.013).The results showed that game based instructional approach can enhance physical activity level and quality of motivation of university students in physical education classes. }, keywords = {Enjoyment,instruction,Motivation,Physical Activity,Self-determination}, title_fa = {مقایسۀ رویکرد آموزش مبتنی بر بازی و رویکرد سنتی: بررسی میزان فعالیت بدنی، انگیزش خود-تعیین و لذت}, abstract_fa = {مطالعۀ حاضر با هدف بررسی تأثیر دو رویکرد آموزشی مبتنی بر بازی و رویکرد آموزشی سنتی بر میزان فعالیت بدنی، انگیزش خود-تعیین و لذت از فعالیت بدنی دانشجویان شرکت‌کننده در کلاس‌های تربیت بدنی انجام گرفت. پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی بود. شرکت‌کنندگان شامل 30 دانشجوی مرد (میانگین سنی72/1 ± 67/20 سال) بودند که به‌صورت در دسترس انتخاب و به‌طور تصادفی به دو گروه آموزش مبتنی بر بازی و آموزشی سنتی تقسیم شدند و 18 جلسه به مدت 6 هفته و هر هفته 3 جلسه به تمرین بازی بسکتبال پرداختند. ابزار گردآوری داده‌ها شامل سیستم مشاهده‌ای زمان آموزش آمادگی، دستگاه گام‌شمار بیورر، پرسشنامۀ انگیزش درونی و پرسشنامۀ خود-تعیینی بود. برای تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، آزمون تی مستقل، تحلیل کوواریانس و تحلیل کوواریانس رتبه استفاده شد. نتایج نشان داد که دو گروه آموزش مبتنی بر بازی و سنتی در فاکتورهای مدت زمان فعالیت بدنی متوسط تا شدید و تعداد گام تفاوت معنادار دارند (001/0≥P). از طرفی دو گروه آموزش مبتنی بر بازی و سنتی در لذت بردن از فعالیت بدنی و احساس شایستگی تفاوت معناداری نداشتند؛ اما از نظر خودمختاری (001/0≥P) و احساس تعلق (013/0≥P) تفاوت معنادار بود. نتایج نشان داد که رویکرد آموزشی مبتنی بر بازی می‌تواند موجب ارتقای میزان فعالیت بدنی و کیفیت انگیزشی دانشجویان در کلاس‌های تربیت بدنی شود.}, keywords_fa = {Enjoyment,instruction,Motivation,Physical Activity,Self-determination}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_81094.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_81094_69744a4bdd31d59c960aff4b13cc1c1b.pdf} }