@article { author = {Ghelichpoor, Benyamin and Shahbazi, Mehdi and Bagherzadeh, Fazlolah}, title = {The Effect of National Jump Roping Plan on Static and Dynamic Balance of Male Students of Elementary School Fourth Grade}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {139-151}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55247}, abstract = {The aim of this study was to investigate national jump roping plan on static and dynamic balance of students. In this study, pretest and posttest were used with two experimental and control groups for male students of fourth grade of elementary school in 2011-2012 in Baharestan city (a region in Robat Karim, Tehran). For this purpose, 60 students were selected from students of fourth grade of elementary schools in Baharestan city using multistage sampling method and were equally divided into two groups. Experimental group implemented the selected jump roping program 3 sessions a week (each session 50 min.) for 10 weeks. K–S test was used to check data normality. Independent and dependent t tests were used to analyze the data (P˂0.05). The results indicated a significant improvement in the experimental group for both static (P=0.019) and dynamic (P=0.005) balance tests. Also, the mean score of dynamic balance posttest was significantly more in the experimental group than control group (P=0.041) but such difference was not observed in the result of static balance test between the two groups (P=0.225). Based on these results, jump roping plan improved the balance of students. So this study considered the jump roping plan to be useful at schools.}, keywords = {Dynamic balance,jump roping,primary,static balance,students}, title_fa = {تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش­آموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون روی دانش­آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقه­ای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی به­صورت نمونه­گیری مرحله­ای از جامعۀ دانش­آموزان پایۀ چهارم ابتدایی مدارس شهر بهارستان تهران انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانش­آموزان گروه تجربی به مدت 10 هفته و هفته‌ای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامۀ منتخب طناب‌زنی را اجرا کردند. داده‌های حاصل پس از سنجش نرمال بودن از طریق آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0P< تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان‌دهندۀ پیشرفت معنادار در گروه تجربی برای هر دو آزمون تعادل ایستا (019/0= P) و پویا (05/0= P) بود. همچنین میانگین نمرۀ پس­آزمون تعادل پویا در گروه تجربی به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (041/0= P) بود، ولی چنین تفاوتی در نتایج آزمون تعادل ایستا بین دو گروه کنترل دیده نشد (225/0=P). براساس نتایج به‌دست‌آمده، برنامۀ تمرینی طرح‏ طناورز موجب پیشرفت تعادل دانش­آموزان شد، ازاین­رو این تحقیق اجرای طرح‏ طناورز در مدارس کشور را مفید ارزیابی می­کند.}, keywords_fa = {Dynamic balance,jump roping,primary,static balance,students}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55247.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55247_418cec7548f10ce9133d1952729d1243.pdf} } @article { author = {Ghahramani, Mohamad Hosein and Besharat, Mohamad Ali and Sohrabi, Mehdi}, title = {Impulsiveness Features in Soccer Players with Different Positions: Test of Mastery Orientation Approach}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {153-169}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55248}, abstract = {The aim of this study was to investigate impulsiveness features of soccer players in different positions according to the mastery orientation approach. For this purpose, 40 soccer players in Iran first division league with mean age of 28.65±3.9 years in different positions participated in this study. To measure impulsiveness features, Barratt Impulsiveness Scale (BIS-11) and Continuous Performance Test (CPT) were used. Multivariate analysis of variance results indicated that goalkeepers and defenders achieved higher scores in cognitive and motor variables of impulsiveness factors and in misdiagnosis of continuous performance test items than the middle players and offenders (F(9,82)=3.126, P=0.001, Wilks Lambda 0.228, partial η2=0.389). Based on these results, it can be stated that impulsiveness is one of the main explanatory factors of players' tendency towards different soccer positions along with other relevant variables.  }, keywords = {continuous performance,impulsiveness,mastery orientation,soccer players,talent identification}, title_fa = {ویژگی های تکانش گری بازیکنان پست های مختلف فوتبال؛ آزمون دیدگاه گرایش غالب}, abstract_fa = {هدف اصلی تحقیق حاضر بررسی ویژگی‌های تکانش­گری بازیکنان پست­های مختلف فوتبال با توجه به دیدگاه گرایش غالب بود. به این منظور 40 فوتبالیست از لیگ دسته یک کشور با میانگین سنی 9/3±65/28 سال در پست­های مختلف فوتبال در این تحقیق شرکت کردند. برای اندازه­گیری ویژگی‌های تکانش­گری شرکت‌کننده‌ها از مقیاس تکانش­گری بارت (BIS-11) و آزمون عملکرد مداوم (CPT) استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره نشان داد که دروازه­بانان و مدافعان نسبت به بازیکنان میانی و مهاجمان در متغیرهای شناختی و حرکتی از عامل‌های تکانش­گری و تعداد تشخیص نادرست از آیتم­های آزمون عملکرد مداوم، مقادیر بیشتری را به‌دست آوردند (389/0 Partial η2 = ، 228/0wilks Lambda ،001/0=P ،126/3 =(9,82)F). براساس نتایج این تحقیق می­توان گفت تکانش­گری یکی از تبیین‌کننده‌های اصلی گرایش بازیکنان به پست­های مختلف فوتبال در کنار متغیرهای مرتبط دیگر است.}, keywords_fa = {continuous performance,impulsiveness,mastery orientation,soccer players,talent identification}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55248.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55248_1eba49d39649aac04ba0a2439969c42c.pdf} } @article { author = {Torabi, Farnaz and Aghayari, Azar and Dashtabadi, Sohayl}, title = {The Effect of Basic Swimming Skills Training on Gross Motor Skills in Autistic Children (7-11 Years Old)}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {171-185}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55249}, abstract = {The aim of this study was to investigate the effect of basic swimming skills training on gross motor skills in male autistic children (7-11 years old). For this purpose, 20 autistic children (mean + SD age: 10.3±1.05 yr and BMI: 18.9±1.76 kg/m2) were randomly divided into two groups of experimental and control (each group 10 subjects). The training protocol of the experimental group was implemented for 6 weeks containing warm-up with stretching exercises, standard swimming instruction and training and ball movements inside and outside water. The control group was engaged in their routine activities. At the beginning and at the end of the study, the second edition of Test of Gross Motor Development (TGMD-2) (Ulrich, 2000) was applied for both groups. Findings showed that the manipulation skills (%40), locomotion skills (%31) and gross skills (%35) improved significantly after the selected training protocol (P<0.05). Accordingly, the differences between the two groups in changes of pretest and posttest of the three skills were significant (P<0.05). Finally, it seems that swimming training with an emphasis on manipulation and locomotion skills can have beneficial effects on motor abilities of children with autism.}, keywords = {autistic children,basic skills,gross motor development,swimming training,Ulrich test}, title_fa = {تأثیر یک دوره آموزش مهارت‌های پایۀ شنا بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان اوتیسمی 7 تا 11 سال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، تأثیر یک دوره آموزش مهارت‌های پایۀ شنا بر مهارت‌های حرکتی درشت کودکان پسر اوتیسمی 7 تا 11 سال بود. بدین منظور 20 کودک اوتیسمی با میانگین ± انحراف استاندارد سن 05/1±3/10 سال و شاخص تودۀ بدن 76/1±9/18 کیلوگرم بر متر مربع به‌صورت تصادفی به دو گروه ده‌نفری تجربی و کنترل تقسیم شدند. برنامۀ تمرینی شامل گرم کردن با حرکات کششی، آموزش و تمرین استاندارد شنا و حرکات توپی در خارج و داخل آب به مدت شش هفته در گروه تجربی اجرا شد. گروه کنترل نیز به فعالیت‌های معمول می‌پرداختند. در آغاز و پایان پژوهش از هر دو گروه آزمون بهرۀ حرکتی درشت اولریخ 2 به‌عمل آمد. یافته‌های پژوهش نشان داد، برنامۀ تمرینی منتخب بر بهبود هر سه گروه مهارت‌های دستکاری (40 درصد)، مهارت‌های جابه‌جایی (31 درصد) و پایه (35 درصد) تأثیر معناداری داشته است (05/0P<). در همین راستا نیز تفاوت تغییرات پیش تا پس‌آزمون هر سه مهارت بین دو گروه معنادار است (05/0P<). در نهایت به‌نظر می‌رسد تمرینات شنا با تکیه بر مهارت‌های دستکاری و جابه‌جایی قادر است آثار مفیدی بر توانایی‌های حرکتی کودکان دچار اختلال اوتیسم داشته باشد.}, keywords_fa = {autistic children,basic skills,gross motor development,swimming training,Ulrich test}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55249.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55249_a943cb85ffebc10166cd3b86653d329a.pdf} } @article { author = {Parvin, Maryam and Movahedi, Ahmadreza and Faramarzi, Salar}, title = {The Effect of Juvenile Physical Plays on Shyness Improvement of Female Primary School Students}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {187-201}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55250}, abstract = {The present study examined the effect of juvenile physical plays on shyness of female primary school students. Participants were 33 female students aged between 9 and 11 who were randomly divided into experimental (n=18) and control (n=15) groups. The experimental group participated in selected juvenile physical plays for 8 weeks, 2 sessions per week while the participants of the control group did not take part in any physical plays. Shyness of the participants was measured before and after the intervention. Children's Shyness Questionnaire (CSQ) (Crozier, 1995) was used to measure shyness. t test was applied for data analysis. Results showed that juvenile physical plays significantly improved shyness of the experimental group (P˂0.001) while no changes were observed in the shyness score of the control group. The findings suggested that officials of education should use juvenile physical plays as a proper intervention to improve shyness of elementary schools students}, keywords = {children,improvement,Play,primary school,Shyness}, title_fa = {تأثیر بازی‌های کودکانۀ جسمانی بر بهبود کمرویی دانش‌‌آموزان دختر دبستانی}, abstract_fa = {در تحقیق حاضر تأثیر بازی‌های کودکانۀ جسمانی بر میزان کمرویی دانش‌آموزان دختر دبستانی بررسی شد. شرکت‌کنندگان 33 دانش‌آموز دختر 9 تا 11 سال بودند که تصادفی به دو گروه تجربی (18 نفر) و کنترل (15 نفر) تقسیم شدند. گروه تجربی بازی‌های منتخب کودکانۀ جسمانی را به مدت 8 هفته، هفته‌ای دو جلسه انجام دادند و گروه کنترل هیچ بازی جسمانی را تجربه نکردند. کمرویی، قبل و بعد از مداخلۀ پژوهشی اندازه‌گیری شد. برای اندازه‌گیری کمرویی از پرسشنامۀ کمرویی کودکان کروزیر (1995) و برای تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t استفاده شد. نتایج نشان داد بازی‌های کودکانۀ جسمانی به بهبود معنادار در میزان کمرویی شرکت‌کنندگان گروه تجربی منجر شد ( (P< .001درحالی‌که تغییری در نمرۀ کمرویی شرکت‌کنندگان گروه کنترل در طول دورۀ پژوهشی مشاهده نشد. یافته‌های پژوهش حاضر به دست‌اندرکاران تعلیم و تربیت یادآوری می‌کند که از بازی‌های کودکانۀ جسمانی می‌توان به‌عنوان روش مداخلۀ مناسب برای بهبود کمرویی کودکان دبستانی استفاده کرد.}, keywords_fa = {children,improvement,Play,primary school,Shyness}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55250.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55250_e7454a1a544892b7578d5bd741a6afdd.pdf} } @article { author = {Jahanbakhsh, Hamide and Shafienaya, Parvane and Shetab Booshehri, Seyede Nahid}, title = {The Effect of Normative Feedback on Throwing Aiming Task Learning in 9-11-Year-Old Children}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {203-216}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55251}, abstract = {Normative feedback is a kind of feedback which involves information about an individual's performance in comparison with other peers unrealistically (positive or negative). The aim of the present study was to determine the effect of normative feedback on throwing aiming task learning in children aged between 9 and 11 in Ahvaz city. For this purpose, 90 right-handed children were selected with convenience method as the statistical sample and were divided into three groups (each group 30 subjects) of positive normative feedback, negative normative feedback and control based on their age, height, weight, hand length, arm length and pretest scores. Acquisition phase included 6 blocks of 10 trials. In this phase, all groups received real feedback after each trial and positive and negative normative groups received normative feedback after each block in addition to real feedback. The transfer and retention tests were carried out immediately and after (delayed) the acquisition phase respectively. After checking the data normality and homogeneity of variances, data were analyzed with one-way ANOVA with repeated measures, one-way analysis of variance, and Bonferroni post hoc test (P≤0.05). There were significant differences in all three phases among the three groups and positive normative feedback group showed better performance (P=0.001). The findings showed that positive normative feedback had a facilitating effect on motor learning.  }, keywords = {aiming task,children,learning,normative feedback,throwing}, title_fa = {تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف‌گیری پرتابی کودکان 9 تا 11ساله}, abstract_fa = {بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، به‌صورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه می­شود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف­گیری پرتابی کودکان 9 تا 11­ سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راست‌دست به روش دردسترس به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و براساس سن، قد، وزن، طول دست، طول بازو و نمره‌های پیش‌آزمون به سه گروه 30 نفری بازخورد هنجاری مثبت، منفی و کنترل تقسیم شدند. مرحلة اکتساب، شامل شش بلوک ده‌کوششی بود. در این مرحله هر سه گروه بعد از هر کوشش بازخورد حقیقی و گروه‌های مثبت و منفی علاوه‌بر این، در پایان هر بلوک بازخورد هنجاری دریافت می­کردند. آزمون انتقال و یادداری به دو صورت بلافاصله و تأخیری بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. بعد از بررسی داده­ها و همگنی واریانس­ها، داده­ها به روش تحلیل واریانس یکراهه با اندازه­گیری مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد (05/0P ≤). در هر سه مرحله بین گروه­ها تفاوت معناداری مشاهده شد و گروه بازخورد هنجاری مثبت عملکرد بهتری داشت (001/0=P). یافته­ها نشان می­دهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیل‌کننده در یادگیری حرکتی دارد.}, keywords_fa = {aiming task,children,learning,normative feedback,throwing}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55251.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55251_f91229de24acc4d684d7e5c88269caee.pdf} } @article { author = {Amini, Hojat and Jaberi Mogadam, Ali Akbar}, title = {The Effect of Gymnastics Training on Neuropsychological Functioning of Children with Developmental Coordination Disorder}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {217-238}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55252}, abstract = {The aim of this study was to investigate the possible effects of gymnastics training on some neuropsychological functioning in male children with developmental coordination disorder aged between 8 and 10 in Tehran city. 34 children with developmental coordination disorder who aged between 8 and 10 and had referred to the clinics of occupational therapy and rehabilitation in Tehran in 2013 were selected using convenience and purposive sampling method and were randomly divided into experimental (n=19) and control (n=15) groups. For screening, Developmental Coordination Disorder Questionnaire and Raven's progressive matrices test were used. The dependent variables were assessed by Neuropsychological Conner Questionnaire. The experimental group received an 8-week (3 sessions per week, each session 45 min.) locomotor intervention of gymnastics protocol. Statistical analysis was performed using multivariate covariance analysis at P≥0.05 with SPSS16 software. The findings showed significant differences between control and experimental groups in all variables of executive functions (P≤0.001, F= 492.454a) and sensory – motor function (P≤0.001, F=285.693a). Accordingly, it can be concluded that gymnastics training can improve neuropsychological functioning in children with developmental coordination disorder.  }, keywords = {Developmental Coordination Disorder,executive function,gymnastics,neuropsychological,sensory-motor function}, title_fa = {تأثیر تمرینات ژیمناستیک بر ویژگی‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیرات احتمالی تمرینات ژیمناستیک بر برخی ویژگی‌های عصب‌روان‌شناختی در کودکان پسر 8 تا 10 سالۀ دچار اختلال هماهنگی رشدی شهر تهران بود. 34 کودک 10-8 سالة دچار اختلال هماهنگی رشدی که در سال 1392 به کلینیک‌های کاردرمانی و توانبخشی شهر تهران مراجعه کرده بودند، به‌صورت در دسترس و هدفمند انتخاب شدند و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش (19 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. به‌منظور غربالگری، از پرسشنامۀ اختلال هماهنگی رشدی و آزمون هوش ریون استفاده شد. همچنین به‌منظور ارزیابی متغیرهای وابسته از پرسشنامۀ عصب‌روان‌شناختی کانرز استفاده شد. گروه آزمایش برنامۀ حرکتی مداخله‌ای ژیمناستیک را به مدت هشت هفته (سه جلسه در هفته، هر جلسه 45 دقیقه) دریافت کردند. تجزیه‌وتحلیل آماری با استفاده از تحلیل کواریانس چندمتغیره در سطح معناداری 05/0≤P با کمک نرم‌افزار SPSS‌16 انجام گرفت. یافته‌های تحقیق نشان داد که بین دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در تمامی متغیرهای کارکردهای اجرایی (001/0P≤، a492.454F=) و حسی – حرکتی (001/0P≤، a285.693F=) مشاهده شد. بر این اساس می‌توان نتیجه گرفت که برنامۀ تمرینی ژیمناستیک می‌تواند بر بهبود بر ویژگی‌های عصب‌روان‌شناختی کودکان دچار اختلال هماهنگی رشدی مؤثر باشد.}, keywords_fa = {Developmental Coordination Disorder,executive function,gymnastics,neuropsychological,sensory-motor function}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55252.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55252_97adb8a1e9f8f52d92236ec0a926a3cb.pdf} } @article { author = {Kharestani, Mehrzad and Esmaeeli Abdar, Mojtaba and Ghotbi Varzaneh, Ahmad}, title = {A Comparison of the Effect of Cognitive Specific and General Imagery on Skills Performance of 7-10-Year-Old Soccer Players}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {239-251}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55253}, abstract = {The aim of the present study was to examine the effect of different types of imagery on the skills performance of 7-10-year-old soccer players. 45 children (mean age 8.44±1.13 year) with similar imagery abilitywere selected and randomly assigned to three groups (each group 15 subjects). The training protocol was performed three sessions a week for 6 weeks. Data analysis indicated a significant difference between the groups in acquisition (P=0.001) and retention (P=0.002) phases. The results of Tukey post hoc test in the acquisition phase indicated no significant differences between cognitive specific imagery group and cognitive general imagery group (P=0.53) but there were significant differences between cognitive specific imagery group and traditional imagery group (P=0.006) and also between cognitive general imagery group and traditional imagery group (P=0.03). Also, in the retention phase, the results of Tukey post hoc test indicated significant differences between cognitive specific mental imagery group and traditional mental imagery group (P=0.002), between cognitive specific mental imagery group and cognitive general mental imagery group (P=0.037) and between cognitive general imagery group and traditional imagery group (P=0.001). With regard to the findings, the role of the cognitive specific imagery was in the center of attention more than before and soccer instructors and coaches are recommended to use this type of imagery.  }, keywords = {cognitive imagery,general imagery,mental imagery,soccer skills,specific imagery}, title_fa = {مقایسۀ تأثیر تصویرسازی خاص شناختی و عمومی شناختی بر اجرای مهارت‌های فوتبالیست‌های 10-7 ساله}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر، بررسی تأثیر روش­های گوناگون تصویرسازی بر اجرای مهارت­های فوتبالیست­های 7 تا 10 ساله بود. 45 کودک با میانگین سنی 13/1 ± 44/8 سال و توانایی تصویرسازی یکسان انتخاب شدند و تصادفی در سه گروه 15 نفری قرار گرفتند. پروتکل تمرینی، سه جلسه در هفته به مدت شش هفته صورت گرفت. تجزیه‌و‌تحلیل داده­ها نشان داد بین گروه­های مختلف تصویرسازی در مرحلۀ اکتساب (001/0=P) و یادداری (002/0=P) تفاوت معنا­داری وجود دارد. نتایج آزمون پیگردی توکی در مرحلۀ اکتساب نشان داد که بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و گروه تصویرسازی عمومی شناختی تفاوت معناداری (53/0=P) وجود ندارد، ولی بین گروه تصویرسازی خاص شناختی و تصویرسازی سنتی (006/0=P) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (03/0=P) تفاوت معنا­داری مشاهده شد. در مرحلۀ یادداری نتایج آزمون پیگردی توکی تفاوت معنا­داری را بین گروه­های تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی سنتی (002/0 P=)، گروه تصویرسازی ذهنی خاص شناختی و تصویرسازی ذهنی عمومی شناختی (037/0 P=) و گروه تصویرسازی عمومی شناختی و تصویرسازی سنتی (001/0 P=) نشان داد. با توجه به یافته­های این پژوهش، نقش تصویرسازی خاص شناختی بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است و استفاده از آن به آموزشگران و مربیان فوتبال توصیه می­شود.}, keywords_fa = {cognitive imagery,general imagery,mental imagery,soccer skills,specific imagery}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55253.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55253_6adaf875ef173e93e6836ea4f03fa2f8.pdf} } @article { author = {Purmenati, Mohsen and Gharayagh Zandi, Hassan and Arab Ameri, Elahe}, title = {Validity and Reliability of Persian Version of Coping Style (Approach and Avoidance) Inventory in Iranian Athletes}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {253-268}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55254}, abstract = {Stress is a natural phenomenon in sport competitions. An athlete may maintain good performance and achieve success when he can deal with stress. The present study aimed at examining the validity and reliability of Anshel and Kaissidis’s Coping Style Inventory for athletes. To this end, this questionnaire was translated into Persian in several stages and sent to 7 sports psychologists to examine its content validity based on the criteria of content validity index and ratio. These experts approved the content validity of the Persian version. Subsequently, the questionnaire was distributed among 425 athletes with different skill levels in both team and individual sports. The data were analyzed using confirmatory factor analysis. The results showed good fit of the data to the model (RMSEA=0.048, NFI=0.927, CFI=0.945, X2/df=1.67). The internal consistency of the subscales was examined using Cronbach’s alpha formula. The alpha coefficients were found to be 0.763 and 0.814 for the subscales of approach style and avoidance style, respectively, which indicated good reliability of the scale. It can be concluded that Coping Style Inventory for athletes was an appropriate instrument to study sports stress and coping strategies in Iranian samples.}, keywords = {construct validity,coping style,factor analysis,internal consistency,sports stress}, title_fa = {روایی و پایایی نسخۀ فارسی پرسشنامة سبک مقابله (گرایشی و اجتنابی) برای ورزشکاران}, abstract_fa = {در رقابت­های ورزشی، استرس امری طبیعی است و ورزشکاری می‌تواند اجرای سطح بالایی به نمایش بگذارد و پیروز شود که قدرت مقابله با استرس را داشته باشد. هدف از پژوهش حاضر، بررسی روایی و پایایی پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران انشل و کایسیدیس بود. به این منظور نخست پرسشنامه طی چند مرحله ترجمه شد و سپس برای تعیین روایی محتوا براساس معیارهای نسبت روایی محتوا و شاخص روایی محتوا، پرسشنامۀ ترجمه‌شده به هفت متخصص روان‌شناسی ورزشی داده شد. روایی محتوا از نظر متخصصان قابل پذیرش بود. سپس برای بررسی روایی سازه، پرسشنامه به 425 ورزشکار با سطوح متفاوت مهارتی در رشته‌های تیمی و انفرادی داده شد و با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی داده‌ها تحلیل شدند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی حاکی از برازش مناسب داده‌ها با مدل بود (67/1=X2/df، 945/0=CFI، 927/0=NFI، 048/0=RMSEA). از آلفای کرونباخ نیز برای به‌دست آوردن همسانی درونی زیرمقیاس‌ها استفاده شد. ضریب آلفای کرونباخ برای زیرمقیاس سبک گرایشی 763/0 و برای سبک اجتنابی 814/0 بود که نشان‌دهندۀ پایایی مناسب پرسشنامه است. براساس این نتایج می‌توان گفت که پرسشنامۀ سبک مقابله برای ورزشکاران، ابزاری مناسب برای پژوهش‌های ایرانی در زمینۀ استرس ورزشی و روش‌های مقابله با آن است.}, keywords_fa = {construct validity,coping style,factor analysis,internal consistency,sports stress}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55254.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55254_aa436b2ef86b3ad6b9146d45274f346a.pdf} }