@article { author = {Bagherzadeh, Fazlollah and Hashemi, Ayoub and Baghandeh, Hassan}, title = {The Effect of Two Types of Aerobic Exercise on Static and Dynamic Balance of the Elderly Women}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {247-262}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.130490.959}, abstract = {The aim of the current study was to determine the effect of two types of aerobic exercises on static and dynamic balance of the elderly women. 36 elderly women (60 to 75 years old) were randomly assigned to three groups: 1) walking or jogging (n=12) 2) exercise in water (n=12) 3) control (n=12). Groups 1 and 2 participated in walking (jogging) and exercise in water program for 8 weeks, 3 session per week. The control group had their own daily activities and did not participate in any special kind of sports during this program. Sharpened Romberg and stick balance tests were used to measure the dynamic and static balance. Analysis covariance test (SPSS21) was used to check research hypotheses and to determine the difference among the groups. The results showed significant differences in posttest scores between experimental and control groups (P˂0.05). The results also showed that the group 1 (walking and jogging) gained more scores in dynamic and static balance than the group 2 (exercise in water). It seems that both types of the aerobic exercises especially walking and jogging are appropriate for decreasing the difficulties of this group and can be used as an exercise program in training centers.}, keywords = {aerobic exercise,Dynamic balance,Elderly,static balance,Women}, title_fa = {تأثیر دو شیوۀ تمرین هوازی بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند}, abstract_fa = {هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر دو شیوة تمرین هوازى بر تعادل ایستا و پویاى زنان سالمند است. برای دستیابی به این هدف 36 زن سالمند 75-60 سال به‌صورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند: 1. گروه تمرین پیاده‌روی یا دویدن (12 نفر)، 2. گروه تمرین در آب (12 نفر)، 3. گروه کنترل (12 نفر). سپس دو گروه 1و2 به مدت 8 هفته و هفته‌ای سه جلسه در برنامۀ تمرینی پیاده‌روی (دویدن نرم) و تمرین در آب شرکت کردند. گروه کنترل در طول اجرای طرح، به فعالیت‌های روزمرۀ خود می‌پرداختند و در فعالیت ورزشی خاصی شرکت نمی‌کردند. برای اندازه‌گیری تعادل ایستا و پویا از آزمون‌های شارپند رومبرگ و چوب موازنه استفاده شد. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش و همچنین تعیین تفاوت بین گروه‌ها، از آزمون تحلیل کوواریانس (SPSS21) بهره گرفته شد. نتایج آزمون‌های آماری تفاوت معناداری را در نمرات پس‌آزمون مابین گروه‌های آزمایش و کنترل نشان داد (05/0P˂). همچنین نتایج نشان داد که گروه اول (پیاده‌روی و دویدن) در تعادل ایستا و پویا امتیازهای بیشتری نسبت به گروه دوم (تمرین در آب) کسب کرده است. از نتایج به‌دست‌آمده چنین برداشت می‌شود که هردو برنامۀ تمرینی به‌ویژه تمرین پیاده‌روی و دویدن نرم به‌منظور کاهش مشکلات این گروه از افراد مناسب است و مراکز مربوطه می‌توانند از آن به‌عنوان برنامۀ تمرینی استفاده کنند.}, keywords_fa = {تعادل ایستا,تعادل پویا,تمرین هوازی,زنان,سالمند}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74324.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74324_195d5397098f1d338e25533a51990e24.pdf} } @article { author = {Ghandehari Alavijeh, Leila and Tahmasebi Boroujeni, Shahzad and Shahbazi, Mehdi}, title = {The Effect of Immediate, Interspersed and Combined Imitation Training on Motor Performance and Learning in 9-12-Year-Old Novice Karate Kata Girls}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {263-279}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.135730.993}, abstract = {Theoretically, skill presentation will change behavior through processes such as imitation and motor repetition. If we want learning to happen, we need a process called training. Training can be delivered by the instructor through verbal and non–verbal instructions to the learner. One type of non–verbal instruction is pattern representation in which learner can learn through observation. The purpose of this model is to use the pattern representation as a means of transmitting information. Thus, the aim of this study was to evaluate the effect of three training methods: immediate, interspersed and combined imitation on Juno kata form performance. Therefore, 45 girls (9-12 years old) in Tehran city voluntarily participated in this study and were divided into three groups (each group 15 subjects) based on the type of intervention. Groups of immediate, interspersed and combined imitation had special imitation training programs with specific repetitions. In order to quantify data, 10-point Kata scale was used. As the data distribution and variance homogeneity were obtained, the result of analysis of variance with repeated measures showed that all three observational methods helped to improve the performance and this progress remained stable in the retention and transfer tests (P≤0.05). Also, the results of multivariate analysis of variance showed the priority of immediate imitation group on interspersed (P=0.0005) and combined (P=0.0005) imitation groups. The combined imitation group gained better scores than interspersed group (P=0.0005) and this differences was stable in retention and transfer tests.}, keywords = {Imitation training,Karate kata,observational learning,Performance,skilled pattern}, title_fa = {تأثیر تمرینات تقلیدی فوری، دوره ای و ترکیبی بر عملکرد و یادگیری حرکتی دختران 12-9 سال کاتا کار مبتدی}, abstract_fa = {به لحاظ نظری، نمایش مهارت، رفتار را از طریق فرایندهایی همچون تقلید و تکرار حرکت تغییر می‌دهد. برای اینکه یادگیری اتفاق بیفتد، به فرایندی به نام آموزش نیاز است و آموزش می‌تواند توسط مربی از طریق دستورالعمل‌های کلامی یا غیرکلامی برای یادگیرنده به‌وقوع بپیوندد. یکی از انواع آموزش غیرکلامی نمایش الگوست که در این روش فرد از طریق مشاهده یاد می‌گیرد. در این سبک آموزش، هدف استفاده از نمایش الگو به‌عنوان وسیله‌ای برای انتقال اطلاعات است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر سه روش تمرین تقلیدی فوری، دوره‌ای و ترکیبی بر عملکرد فرم جونوکاتا بود. ازاین‌رو 45 دختر 12-9 سالۀ شهر تهران به‌صورت داوطلبانه در پژوهش حاضر شرکت داشتند و برحسب نوع مداخلة موردنظر به سه گروه 15 نفره تقسیم شدند. گروه تمرین تقلیدی فوری، دوره‌ای و ترکیبی هر یک دارای برنامۀ تمرینی تقلیدی ویژه با تکرارهای معینی بودند که به‌منظور کمّی کردن داده‌ها از مقیاس ده‌ارزشی کاتا استفاده شد. با برآورده شدن فرض توزیع داده‌ها و همگنی واریانس‌ها، نتیجة تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری نشان داد هر سه روش تمرین مشاهده‌ای به بهبود عملکرد کمک کرده‌اند و در آزمون یادداری و انتقال نیز این پیشرفت پایدار ماند (05/0P ≤). همچنین نتایج تحلیل واریانس چندمتغیره، برتری گروه تمرین تقلیدی فوری نسبت به دوره‌ای (0005/0P=) و ترکیبی (0005/0P =) را نشان داد. همچنین گروه تقلیدی ترکیبی در مقایسه با گروه تقلیدی دوره‌ای امتیازات بهتری را کسب کردند (0005/0P=) و این تفاوت در آزمون یادداری و انتقال نیز پایدار بود.}, keywords_fa = {الگوی ماهر,تمرین تقلیدی,عملکرد,کاتای کاراته,یادگیری مشاهده‌ای}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74325.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74325_7eb06dd0aaa9d30a30ed220251b361cf.pdf} } @article { author = {Fahimi, Hamed and Arabameri, Elahe and Hemayat ‌Talab, Rasool}, title = {A Compression of Quiet Eye in Children with High and Low Motor Proficiency}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {281-293}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.206836.1082}, abstract = {The aim of this study was to compare quiet eye in children with high and low motor proficiency. In this causal-comparative study, 40 children (7 to 14 years old) in Isfahan city were selected by multiple cluster sampling method. Participants performed throwing and catching task in 10 trials. The data of quiet eyes were recorded by an eye tracking device (Ergoneers) and analyzed by Dikablis 3.1 software when performing the desired task.  After the evaluation of data normality, the data were analyzed by independent t test and Pearson correlation coefficient at the significance level of 0.05. Independent t test results showed that children with high motor proficiency were better in the onset of QE (P=0.0001), offset of QE (P=0.023), QE duration (P=0.0001) and catching performance (P=0.0001) than children with lower motor proficiency. Also, the results showed a significant negative relationship between the catching performance and the onset of QE and a significant positive relationship between the catching performance and the offset of QE and QE duration in both groups of children with high and low motor proficiency. The results of the study generally revealed that the QE is considered as an effective variables associated with motor performance and appropriate to expertise level.}, keywords = {Age Differences,Catching performance,Children,Eye movements,motor skill}, title_fa = {مقایسه چشم ساکن در کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین}, abstract_fa = {هدف مطالعۀ حاضر مقایسۀ چشم ساکن کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین بود. در این مطالعۀ علی ـ مقایسه‌ای، 40 کودک 7 تا 14 ساۀ شهر اصفهان به‌صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چندمرحله‌ای انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در مطالعۀ حاضر تکلیف پرتاب کردن و دریافت کردن را 10 مرتبه انجام دادند. هنگام اجرای تکلیف موردنظر، داده‌های چشم ساکن به‌وسیلۀ دستگاه ردیابی چشم مدل ارگونیر (Ergoneers) ثبت و توسط نرم‌افزار Dikablis 3.1، تحلیل شد. پس از بررسی نرمال بودن داده‌ها، داده‌ها به روش آماری تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون در سطح معنا‌داری 05/0تحلیل شد. نتایج آزمون تی مستقل نشان داد که کودکان با تبحر حرکتی بالا در شروع چشم ساکن (0001/0 P=)، پایان چشم ساکن (023/0 P=)، دوره چشم ساکن (0001/0 P=) و عملکرد گرفتن (0001/0 P=) در مقایسه با کودکان با تبحر حرکتی پایین بهتر عمل کردند. همچنین نتایج نشان داد که در هر دو گروه کودکان با تبحر حرکتی بالا و پایین، بین عملکرد گرفتن با شروع چشم ساکن ارتباط منفی معنادار و با پایان چشم ساکن و دورۀ چشم ساکن ارتباط مثبت معنا‌داری وجود دارد. به‌طور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان داد که متغیر چشم ساکن از متغیرهای مؤثر و مرتبط با عملکرد حرکتی و همچنین متناسب با سطح خبرگی است.}, keywords_fa = {تفاوت‌های سنی,حرکات چشم,عملکرد گرفتن,کودکان,مهارت حرکتی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74326.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74326_e776ccf96c7fe7069bbbcd37587da7df.pdf} } @article { author = {Naseri, Alihossein and Bahram, Abbas and Salehi, Hamid and Daneshvar, Afkham}, title = {The Effects of Errorless Practice on Learning an Aiming Skill in Mentally Retarded Adolescents}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {295-310}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2018.250766.1341}, abstract = {The aim of this study was to determine the effects of errorless practice on learning an aiming skill in mentally retarded adolescents. 40 mentally retarded adolescents were assigned to four practice groups based on intelligence quotient and working memory capacity. The task was to throw basketball mini balls into a target with concentric circles. The practice of groups was different from each other. The subjects performed 200 practice attempts in 5 practice blocks in the acquisition stage. Single task and dual task tests were implemented immediately, with 24-hour latency and one-week latency. The secondary task involved counting even numbers forward. The results showed that the groups with the least error and the least involvement in work memory during the practice outperformed other groups in acquisition stage, the single task test and dual task test. The findings of this study were consistent with the Adam's closed loop theory, the reinvestment theory, and the estimates of the challenge point framework regarding errors in the acquisition stage, but they were contradictory with the estimates of the schema theory. These findings also provided evidence to support the claim of the challenge point framework and the reinvestment theory about special individuals (mentally retarded).  }, keywords = {Errorless protocol,implicit motor learning,Intelligence Quotient,working memory}, title_fa = {آثار تمرین کم‌خطا بر یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در نوجوانان کم‌توان ذهنی}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر تعیین آثار تمرین کم‌خطا بر یادگیری یک مهارت هدف‌گیری در نوجوانان کم‌توان ذهنی بود. 40 نوجوان کم‌توان ذهنی با توجه به ضریب هوش و ظرفیت حافظۀ کاری در چهار گروه تمرینی جایگزین شدند. تکلیف پاس توپ مینی بسکتبال به هدفی با دایره‌های هم‌مرکز بود. شیوۀ تمرین گروه‌ها متفاوت از همدیگر بود. آزمودنی‌ها 200 کوشش تمرینی را در مرحلۀ اکتساب در پنج بلوک تمرینی اجرا کردند. آزمون‌های تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه به‌صورت فوری، تأخیری 24 ساعته و تأخیری یک‌هفته‌ای اجرا شدند. تکلیف ثانویه شامل شمارش اعداد زوج روبه‌جلو بود. نتایج نشان داد گروه‌های که کمترین خطا و کمترین درگیری حافظۀ کاری در طول تمرین داشتند، هم در مرحلۀ اکتساب و هم در آزمون تکلیف منفرد و هم در آزمون تکلیف دوگانه نسبت به گروه‌های دیگر بهتر عمل کردند. این تحقیق با برآوردهای نظریۀ حلقۀ بستۀ آدامز، نظریۀ بازگماری و با برآوردهای ساختار نقطۀ چالش در خصوص وجود خطا در مرحلۀ اکتساب همخوانی دارد؛ اما این یافته‌ها با برآوردهای نظریۀ طرحواره مغایرت دارد. همچنین این یافته‌ها، شواهدی را برای تأیید ادعای ساختار نقطۀ چالش و نظریۀ بازگماری در خصوص افراد خاص (کم‌توان ذهنی) ارائه می‌دهد.}, keywords_fa = {بهرة هوشی,پروتکل کم‌خطا,حافظۀ کاری,یادگیری حرکتی ضمنی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74327.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74327_9023f0569f33ddf2599c2c26c6be5719.pdf} } @article { author = {Gharelar, Mahdiyeh and Shojaei, Masumeh and Mohammadzadeh, Hasan}, title = {Practice under Psychological Pressure and Attention Focusing on the Learning Billiard Shot}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {311-320}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.251111.1346}, abstract = {Psychological states affect focus of attention and play a mediating role in its effect on motor performance and learning. The present study investigated the effect of practice under psychological pressure and attention focusing with instruction on learning billiard shot. Participants were 48 female volunteer students (19-23 years old) who were randomly selected and assigned to 4 experimental groups (internal focus under high and low pressure, external focus under high and low pressure). The groups practiced for 8 sessions after the pretest. Acquisition test was performed in the last session of practice, and the retention test was conducted with 2 and 10 days of delay after the last practice session. The accuracy of the shots was scored according to the distance of the ball from the pit. The results of U Mann-Whitney test showed priority of internal attention in the acquisition and 10-day delay retention tests and priority of practice under low pressure in 10-day delay retention test (P<0.05). The results of Kruskal–Wallis test and pairwise comparisons indicated priority of the acquisition of internal attention under high pressure on external attention under high pressure and the priority of delayed retention of internal attention under low pressure on external attention under high pressure (P<0.05). It seems that given the nature of skill in terms of unchanged environmental conditions and high accuracy and attention requirements especially in the early stages of learning, practice under low psychological pressure conditions and internal focusing will result in more delayed retention for novice people}, keywords = {Arousal,Choking,focus of attention,Stress}, title_fa = {تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه بر یادگیری ضربۀ بیلیارد}, abstract_fa = {شرایط روانی بر کانون توجه اثر داشته و نقش تعدیل‌کننده‌ای در تأثیرات آن بر اجرا و یادگیری حرکتی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر تمرین تحت فشار روانی و کانونی کردن توجه با دستورالعمل آموزشی بر یادگیری ضربۀ بیلیارد انجام گرفت. شرکت‌کننده‌ها 48 دانشجوی دختر داوطلب (23-19 سال) بودند که به‌صورت تصادفی انتخاب شدند و در چهار گروه آزمایشی (توجه درونی و فشار کم و زیاد، توجه بیرونی و فشار کم و زیاد) جایگزین شده و بعد از پیش‌آزمون به مدت 8 جلسه به تمرین پرداختند. آزمون اکتساب در آخرین جلسۀ تمرین و آزمون‌های یادداری با تأخیر 2 و 10 روز بعد از آخرین جلسۀ تمرین انجام گرفت. دقت ضربات براساس فاصلۀ برخورد توپ از گودال امتیازگذاری شد. نتایج آزمون یو من – ویتنی برتری توجه درونی در آزمون اکتساب و یادداری با تأخیر 10 روز و برتری تمرین تحت فشار کم در آزمون یادداری با تأخیر 10 روز (05/0P<) و نتایج آزمون کروسکال - والیس و مقایسه‌های زوجی برتری اکتساب توجه درونی در فشار زیاد نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد و برتری یادداری تأخیری توجه درونی در فشار کم نسبت به توجه بیرونی در فشار زیاد را نشان داد (05/0P<). به‌نظر می‌رسد با توجه به نوع مهارت از نظر عدم تغییر شرایط محیطی و نیاز به دقت و توجه زیاد به‌خصوص در مراحل اولیۀ یادگیری، تمرین افراد مبتدی در شرایط فشار روانی کم و جهت‌دهی درونی توجه به یادداری تأخیری بیشتری منتج می‌شود.}, keywords_fa = {انسداد,استرس,انگیختگی,کانون توجه}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74331.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_74331_871c2447033d0023370889b71cc865c8.pdf} } @article { author = {Nazari Kakavandi, Saeed and Saberi Kakhki, Alireza and Taheri Torbati, Hamidreza and Rohbanfard, Hassan}, title = {The Effect of Errorless, Errorful and Random Practices on Learning of the Relative Timing of a Selected Motor Task: An Emphasis on Implicit and Explicit Learning Approaches}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {3}, pages = {321-342}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.254917.1366}, abstract = {The aim of this study was to investigate the role of the errorless, errorful and random practice schedules on the acquisition and learning of relative timing in a motor task. 51 male students (age: 22±4 years old) were selected and randomly assigned to four groups (control, errorful, errorless, and random). This study was carried out in five phases: pretest (PRT), acquisition (ACQ), 10-min retention and transfer and 24-hour retention and transfer. In the acquisition phase, a timing task with three different difficulty levels (simple, moderate, and difficult) was practiced in three sessions of 45 trials with feedback by experimental groups. In order to analyze the data, a mixed-design analysis of variance model with repeated measures on each variable was used in the acquisition and retention phases. The one-way analysis of variance (ANOVA) was used in the other phases. The findings of relative timing showed no significant differences among the groups in the pretest (P˃0.05). Additionally, in retention and transfer tests, errorless group had better performance than errorful, random and control groups (P≤0.05). Errorless group performed better than the random and errorful groups in 24-hour transfer test of the secondary task (P≤0.05). These results showed that practice in errorless conditions leads to a better learning of the task and its generalization to new conditions that are consistent with the implicit learning and reinvestment theories}, keywords = {Errorless and errorful practice,implicit and explicit learning,random practice,relative timing}, title_fa = {اثر تمرینات کم‌خطا- پرخطا و تصادفی بر یادگیری زمان‌بندی نسبی یک تکلیف حرکتی منتخب: با تأکید بر رویکرد یادگیری آشکار و پنهان}, abstract_fa = {هدف از مطالعۀ حاضر بررسی نقش تمرین کم‌خطا، پرخطا و تصادفی بر اکتساب و یادگیری زمان‌بندی نسبی یک تکلیف حرکتی بود. بدین‌منظور 51 دانشجوی پسر (4 ± 22) دانشگاه بوعلی سینا همدان انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در چهار گروه (کنترل، کم‌خطا، پرخطا و تصادفی) قرار گرفتند. این پژوهش در پنج مرحله شامل پیش‌آزمون، اکتساب، یادداری/انتقال 10 دقیقه و یادداری/انتقال 24 ساعته انجام گرفت. در مرحلۀ اکتساب، تکلیف زمان‌بندی با سه درجه دشواری متفاوت (ساده، متوسط و دشوار) در سه جلسۀ 45 کوششی با دریافت بازخورد توسط گروه‌های آزمایشی، تمرین شد. به‌منظور تحلیل داده‌ها از تحلیل واریانس مرکب (دوعاملی) با اندازه‌های تکراری بر روی هر کدام از متغیرها در مراحل اکتساب و یادداری استفاده شد. همچنین از آزمون تحلیل واریانس یکراهه (آنوا) در سایر مراحل استفاده شد. نتایج در عامل زمان‌بندی نسبی نشان داد که در پیش‌آزمون تفاوت معناداری بین گروه‌ها وجود ندارد (5 0/0