@article { author = {Hosseini, Seyedeh Vahideh and Anoosheh, Monireh and Abbaszadeh, Abbas and Ehsani, Mohammad}, title = {Female Adolescents’ and Their Parents’ Perception of Family Role in Forming Girls’ Physical Activity Behavior}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {5}, number = {3 (13)}, pages = {61-77}, year = {2013}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2013.32135}, abstract = {Family plays an important role in physical activity behaviors in children andadolescents although the procedure of this effect is not clear. This study wasdesigned to explore the family role in forming female adolescents’ physical activitybehavior. This study used a qualitative procedure and content analysis method. Tocollect data, semi–structured interviews were conducted with 25 participants (16female adolescents, 7 mothers, and 2 fathers). All interviews were recorded,transcribed and finally analyzed by qualitative content analysis method. Threemain themes emerged as the family role in forming female adolescents' physicalactivity behavior: starter (talent identification, interest arousal), strengthener(providing, companionship and encouraging), and maintainer (try to eliminatebarriers and try to acquire the agreement of the disagreed member in the family).This study provided a better understanding of how families influenced their girls'physical activity behavior. Identifying the role of family can help health authoritiesand physical education coaches to design more effective family–basedinterventions and also to identify more areas for further research.}, keywords = {Physical Activity,Adolescent Girls,Family Role,Content analysis}, title_fa = {درک دختران نوجوان و والدینشان از نقش خانواده در شکل گیری رفتار فعالیت بدنی در دختران}, abstract_fa = {خانواده تأثیر بسزایی بر رفتارهای مرتبط با فعالیت بدنی در کودکان و نوجوان دارد، گرچه نحوة این تأثیر هنوز مشخص نیست. پژوهش حاضر به­منظور شناسایی نقش خانواده در شکل­گیری رفتار فعالیت بدنی در دختران نوجوان طراحی شده است. این پژوهش با رویکرد کیفی و به شیوة تحلیل محتوا انجام گرفته است. به­منظور جمع­آوری داده­ها مشارکت­کنندگان این پژوهش (شامل 16 دختر نوجوان، 2 پدر و 7 مادر) مورد مصاحبة عمیق نیمه­ساختاری قرار گرفتند. کلیة مصاحبه­ها ضبط و سپس خط به خط دست­نویس شد و در نهایت از طریق تحلیل محتوای کیفی تجزیه ­و تحلیل شد. طی تجزیه­ و تحلیل این پژوهش، مضامینی با عنوان شروع­کننده (استعدادیابی، ایجاد علاقه)، تقویت­کننده (فراهم کردن، همراهی، تشویق) و نگهدارنده (تلاش به­منظور رفع موانع، تلاش برای کسب رضایت عضو مخالف در خانواده) به­عنوان نقش خانواده در شکل­گیری رفتار فعالیت بدنی در دختران نوجوان به­دست آمد. این پژوهش درک بهتری از نحوة تأثیر خانواده بر شکل­گیری رفتار فعالیت بدنی دختران نوجوانان فراهم کرد. شناسایی نقش خانواده در این زمینه می­تواند به طراحی مداخلات مؤثرتر مبتنی­بر خانواده به کارکنان بهداشتی و مربیان تربیت بدنی کمک کند، ضمن اینکه به این وسیله حوزه­های مورد نیاز برای تحقیق بیشتر آشکار می­شود.}, keywords_fa = {فعالیت بدنی,دختران نوجوان,نقش خانواده,تحلیل محتوا}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_32135.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_32135_59f830655b9ab54726b24926e75d7830.pdf} }