@article { author = {Iranmanesh, Hesam and Arab Ameri, Elahe and Farrokhi, Ahmad and Iranmanesh, Hamideh}, title = {The effect of Single Task and Dual Task Balance Training on the Balance of Older Adults}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {6}, number = {2}, pages = {195-215}, year = {2014}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2014.50457}, abstract = {The aim of this study was to compare the effects of three types of balancetraining: single task, dual task under fixed priority instructional set (Fp) and dualtask under a variable priority instructional set (Vp) on the balance of the elderly.The participants were 36 elderly over 65 years old from Kerman province whowere randomly divided into three groups (each 12 subjects) based on Burg pretestscores. The groups included single task, dual task under fixed priority and dualtask under variable priority. Experimental groups received 45 minutes of trainingsession, 3 sessions a week for 4 weeks. For data analysis, ANCOVA andBonferroni post hoc test were used at (P≤0.05). The results showed that asignificant difference between single task and dual task under fixed priority groupsand also between single task and dual task under variable priority (P=0.008 andP=0.000 respectively). There was no significant difference between dual task underfixed priority and variable priority groups (P=0.149). In addition, the results inTug test under dual task condition showed a significant difference between singletask and dual task under fixed priority groups and also between single task anddual task under variable priority groups and also between dual task under fixedand variable priority groups (P=0.035, P=0.033, P=0.000 respectively). Theresults showed that single and dual task balance training improved balanceperformance in the elderly but those who had training under dual taskoutperformed under single and dual task conditions.}, keywords = {Aging,balance,Dual Task,Fixed Priority,Single Task,Variable Priority}, title_fa = {تأثیر یک دوره برنامۀ تمرین تعادلی تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه بر تعادل سالمندان}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر مقایسۀ تأثیرات سه شیوۀ تمرینی تکلیف منفرد، تکلیف دوگانه با اولویت ثابت و تکلیف دوگانه با اولویت متغیر بر تعادل افراد سالمند بود. شرکت‌کنندگان در این تحقیق 36 نفر از سالمندان بالای 65 سال واجد شرایط شهر کرمان بودند که بر  اساس نمرۀ پیش‌آزمون برگ به‌طور تصادفی به 3 گروه 12 نفری،  تقسیم شدند. گروه‌های تمرینی شامل گروه تمرین تکلیف منفرد، گروه تمرین تکلیف دوگانه با اولویت ثابت و گروه تمرین تکلیف دوگانه با اولویت متغیر بود. گروه تجربی تمرینات را به مدت 4 هفته و هفته‌ای 3 جلسه انجام دادند که مدت زمان هر جلسۀ تمرینی 45 دقیقه بود. از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معنادار 05/0≥p برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که بین گروه‌های تمرینی تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه با اولویت ثابت و همچنین تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه با اولویت متغیر تفاوت معناداری وجود دارد (به‌ترتیب 008/0 P = و 000/0 P =)، ولی بین گروه‌های تمرینی تکلیف دوگانه با اولویت ثابت و متغیر تفاوت معناداری مشاهده نشد (149/0=P). در مورد آزمون TUG در شرایط تکلیف دوگانه مشخص شد که بین گروه‌های تمرینی تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه با اولویت ثابت، تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه با اولویت متغیر و گروه‌های تکلیف دوگانه با اولویت ثابت و متغیر تفاوت معناداری مشاهده شد (به‌ترتیب 035/0 P=  و 033/0 P = و 000/0 P =). به‌طور کلی نتایج این تحقیق نشان داد که تمرینات تعادلی تکلیف منفرد و دوگانه موجب بهبود عملکرد تعادلی در بین افراد سالمند شد، ولی افرادی که به روش تکلیف دوگانه تمرین کردند، در هر دو شرایط تکلیف منفرد و تکلیف دوگانه عملکرد بهتری داشتند.}, keywords_fa = {Aging,balance,Dual Task,Fixed Priority,Single Task,Variable Priority}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50457.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50457_6303f1c0260ac9f04bfc3d3e5fa688ff.pdf} }