@article { author = {Dehghanizade, Jalal and Mohamadzade, Hasan and Moradi, Hadi}, title = {The Effect of Motor and Cognitive Experiences on Mental Rotation Ability in Boys}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {1}, pages = {75-86}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.54506}, abstract = {Mental rotation is the ability to imagine how an object will look if rotated away from the orientation in comparison with the one which is actually presented. That is a component of spatial abilities. This research aimed at comparing mental rotation ability in those with motor and cognitive experiences. The method of this research was causal-comparative and the sample was selected purposively. The sample included 60 boys with a mean age of 17.17 years (motor experience = 20 subjects in wrestling group, cognitive experience = 20 subjects in computer game group and without motor and cognitive experiences (control) = 20 subjects). Peters et al. Mental Rotation Test (version A) (1995) was used to compare mental rotation. The results of the one-way ANOVA test showed a significant difference between the control group and wrestling group and also between the control group and PC game group (P≤0.01). There was no significant difference between wrestling and PC game groups in mental rotation (P>0.05). These findings indicated the positive effects of motor and cognitive experiences on cognitive development (mental rotation).}, keywords = {Cognitive Experience,mental rotation,Motor Experience,PC Game,Wrestler}, title_fa = {تأثیر تجربۀ حرکتی و شناختی بر توانایی چرخش ذهنی پسران}, abstract_fa = {چرخش ­ذهنی، توانایی تصور ­کردن چگونگی یک شیء چرخیده­شده برای تشخیص موقعیت، نسبت به آن چیزی که به‌طور واقعی ارائه شده ­و بخشی از توانایی‌های فضایی است. هدف از تحقیق حاضر مقایسة توانایی چرخش ­ذهنی افراد دارای تجربۀ حرکتی و تجربۀ شناختی بود. تحقیق حاضر از نوع علی- مقایسه­ای بود و نمونه­ها به‌صورت هدفمند انتخاب شدند. نمونۀ تحقیق شامل 60 پسر با میانگین سنی 17/17 سال با تجربۀ حرکتی (20 نفر گروه کشتی)، تجربۀ شناختی (20 نفر گروه بازی رایانه‌ای) و بدون تجربۀ حرکتی و شناختی (20 نفر گروه کنترل) بود. برای مقایسة چرخش ­ذهنی، از آزمون چرخش ­ذهنی پترز و همکاران نسخة الف استفاده شد. نتایج حاصل از آزمون تحلیل واریانس یکراهه تفاوت معنادار بین گروه کنترل با گروه کشتی و همچنین گروه کنترل با گروه بازی رایانه‌ای را نشان داد (01/0P≤). بین چرخش­ ذهنی گروه کشتی و بازی رایانه‌ای تفاوت معناداری مشاهده نشد (05/0P>). این یافته­ها، تأثیرات مثبت تجربۀ حرکتی و شناختی را بر رشد شناختی افراد (چرخش ذهنی) نشان می‌دهد.}, keywords_fa = {بازی رایانه‌ای,تجربۀ حرکتی,تجربۀ شناختی,چرخش ‌ذهنی,کشتی‌گیر}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_54506.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_54506_2d508fd5e677fd98e3da0c733b4b97d4.pdf} }