@article { author = {Badami, Rokhsareh and Nezakatalhossaini, Maryam and Rajab, Fahimehi and Jafari, Mansoore}, title = {Validity and Reliability of Movement Assessment Battery for Children (M-ABC) in 6-Year-Old Children of Isfahan City}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {1}, pages = {105-122}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.54508}, abstract = {The aim of the present study was to determine the validity and reliability of the Movement Assessment Battery for Children Test (M-ABC Test) for 6-year-old children of Isfahan city.  306 children participated in the study. Inter-rater reliability of the M-ABC test was estimated using two trained observers with 50 children. Test–retest reliability was assessed using 30 children with a one-week interval. To determine construct validity of this test, explanatory and confirmatory factors analyses were used. Agreement between testers was great with a mean intra-class correlation coefficient of 0.98. The mean intra-class correlation coefficient of 0.77 was obtained for test–retest reliability. Three-factor structure of M-ABC test and proper assignment of skills to manual dexterity, ball skill and balance factors were supported for this population. The According to these results, M-ABC test can be applied to assess fundamental skills of 6-year-old children of Isfahan city.}, keywords = {Fundamental Skills,M-ABC Test,reliability,Validity,6-Year-Old}, title_fa = {روایی و پایایی مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) در کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان}, abstract_fa = {هدف از این تحقیق، تعیین روایی و پایایی آزمون  M-ABC برای کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور 306 کودک در این تحقیق شرکت کردند. پایایی بین آزمونگرها با دو آزمونگر روی 50 کودک، پایایی آزمون – بازآزمون با فاصلۀ یک هفته بین دو آزمون و روی 30 کودک به‌دست آمد. از طریق تحلیل عامل اکتشافی و تأییدی، روایی سازه ارزیابی شد. پایایی بین ارزیاب‌ها با میانگین ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای 98/0، عالی بود. میانگین ضریب همبستگی درون‌طبقه‌ای برای آزمون – بازآزمون، 77/0 به‌دست آمد. در این جامعه، سه‌عاملی بودن ساختار آزمون، همچنین درستی تخصیص مهارت‌ها به عامل‌های چالاکی دستی، مهارت‌های توپی و تعادل تأیید شد. بر پایة یافته‌ها از آزمون  M-ABC می‌توان برای ارزیابی مهارت‌های بنیادی کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان استفاده کرد.}, keywords_fa = {آزمون M-ABC,پایایی,روایی,شش‌ساله,مهارت‌های بنیادی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_54508.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_54508_04788c95b66fd1445f6038d578f15ab5.pdf} }