@article { author = {Ghelichpoor, Benyamin and Shahbazi, Mehdi and Bagherzadeh, Fazlolah}, title = {The Effect of National Jump Roping Plan on Static and Dynamic Balance of Male Students of Elementary School Fourth Grade}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {2}, pages = {139-151}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55247}, abstract = {The aim of this study was to investigate national jump roping plan on static and dynamic balance of students. In this study, pretest and posttest were used with two experimental and control groups for male students of fourth grade of elementary school in 2011-2012 in Baharestan city (a region in Robat Karim, Tehran). For this purpose, 60 students were selected from students of fourth grade of elementary schools in Baharestan city using multistage sampling method and were equally divided into two groups. Experimental group implemented the selected jump roping program 3 sessions a week (each session 50 min.) for 10 weeks. K–S test was used to check data normality. Independent and dependent t tests were used to analyze the data (P˂0.05). The results indicated a significant improvement in the experimental group for both static (P=0.019) and dynamic (P=0.005) balance tests. Also, the mean score of dynamic balance posttest was significantly more in the experimental group than control group (P=0.041) but such difference was not observed in the result of static balance test between the two groups (P=0.225). Based on these results, jump roping plan improved the balance of students. So this study considered the jump roping plan to be useful at schools.}, keywords = {Dynamic balance,jump roping,primary,static balance,students}, title_fa = {تأثیر طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش آموزان پسر مقطع چهارم ابتدایی}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش، بررسی اجرای طرح ملی طناورز بر تعادل ایستا و پویای دانش­آموزان بود. پژوهش حاضر با دو گروه تجربی و کنترل همراه با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون روی دانش­آموزان پسر پایۀ چهارم ابتدایی در سال 91–1390در شهر بهارستان (منطقه­ای در رباط کریم تهران) انجام گرفت. به این منظور، 60 آزمودنی به­صورت نمونه­گیری مرحله­ای از جامعۀ دانش­آموزان پایۀ چهارم ابتدایی مدارس شهر بهارستان تهران انتخاب و به تعداد برابر به دو گروه تقسیم شدند. دانش­آموزان گروه تجربی به مدت 10 هفته و هفته‌ای 3 جلسه به مدت 50 دقیقه برنامۀ منتخب طناب‌زنی را اجرا کردند. داده‌های حاصل پس از سنجش نرمال بودن از طریق آزمون K-S با استفاده از آزمون آماری t مستقل و وابسته در سطح معناداری 05/0P< تجزیه‌وتحلیل شدند. نتایج نشان‌دهندۀ پیشرفت معنادار در گروه تجربی برای هر دو آزمون تعادل ایستا (019/0= P) و پویا (05/0= P) بود. همچنین میانگین نمرۀ پس­آزمون تعادل پویا در گروه تجربی به‌طور معناداری بیشتر از گروه کنترل (041/0= P) بود، ولی چنین تفاوتی در نتایج آزمون تعادل ایستا بین دو گروه کنترل دیده نشد (225/0=P). براساس نتایج به‌دست‌آمده، برنامۀ تمرینی طرح‏ طناورز موجب پیشرفت تعادل دانش­آموزان شد، ازاین­رو این تحقیق اجرای طرح‏ طناورز در مدارس کشور را مفید ارزیابی می­کند.}, keywords_fa = {ابتدایی,تعادل ایستا,تعادل پویا,دانش‌آموزان,طناب‌زنی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55247.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55247_418cec7548f10ce9133d1952729d1243.pdf} }