@article { author = {Shahidi Zandi, Fatemeh and Golmohammadi, Behrooz and Akbari, Hakime}, title = {The Effect of Progressive motor program on improving motor skills in children with autism}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {3}, pages = {343-357}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.55917}, abstract = {The purpose of this study was to evaluate the effects of progressive motor program on improving motor skills in children with autism. In this quasi-experimental study, 16 subjects (2 girls, 14 boys) who had been diagnosed with autism in the cities of Semnan and Yazd were selected.  After they relatively were matched based on age, sex, grade, and the degree and severity of autism, they were divided into the experimental (8) and control (8) groups. The Test of Gross Motor Development-Ed2 were used to assess fundamental motor skills. After pretest by TGMD-2, Progressive motor program was conducted for 30 sessions in experimental group. After 15 and 30 sessions, experimental and control groups participated in the mid and post-tests. Retention test was performed 30 days after the end of the 30th session. Data were analyzed by Variance Analyze of Repeated Measures. The results showed that progressive motor program, with the significance level of P <0/05, had a greater impact on the development of locomotor, object control and gross skills than the control group.          }, keywords = {}, title_fa = {تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم}, abstract_fa = {هدف از این پژوهش بررسی تأثیر برنامۀ حرکتی پیشرونده بر بهبود مهارت­های حرکتی کودکان مبتلا به اوتیسم بود. روش مطالعۀ حاضر ‌تجربی و از نوع پیش‌آزمون، آزمون میانی، پس­آزمون و آزمون یادداری است. از بین کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شهرهای سمنان و یزد، 16 نفر به‌صورت نمونه­های در دسترس انتخاب و براساس سن (1/3 ± 26/8 سال)، جنس، شدت و درجۀ اوتیسم و نیز پایۀ تحصیلی به‌طور نسبی همتاسازی شدند و در گروه‌های تجربی (8) و کنترل (8) قرار گرفتند. ابتدا پیش‌آزمون با استفاده از آزمون اولریخ 2000 از آزمودنی­ها به‌عمل آمد. برنامۀ حرکتی پیشرونده به‌ مدت 30 جلسه اجرا شد. پس از 15 جلسه آزمون میانی و 30 جلسه آزمون پایانی از کودکان به‌عمل آمد و نیز پس از 30 روز از پایان تحقیق آزمون یادداری انجام گرفت. از آزمون KS به‌منظور تعیین نرمال بودن داده­ها و از آزمون تحلیل واریانس عاملی با طرح تکرار اندازه­گیری و نیز آزمون تعقیبیLSD  به‌منظور تعیین کمترین تفاوت معنا‌داری استفاده شد. یافته­ها نشان داد که برنامۀ حرکتی پیشرونده نسبت به گروه کنترل در سطح معناداری 05/0 P< تأثیر بیشتری بر رشد مهارت­های دستکاری، جابه‌جایی و مهارت درشت داشته است.    }, keywords_fa = {}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55917.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55917_19f7ec10a865f9927298ae5873199e13.pdf} }