@article { author = {Ghafari, Bahram and Shahbazi, Mehdi}, title = {Comparing the ability of arousal control in male and female athletes using mental imagery and biofeedback methods}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {7}, number = {4}, pages = {409-422}, year = {2015}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2015.57101}, abstract = {The aim of this research was to investigate the ability of arousal control in male and female athletes using mental imagery and biofeedback methods. Participants were 30 male and female athlete students of Tehran University (mean aged 23) who were assigned into two homogeneous groups based on Vividness of Movement Imagery Questionnaire 2. Participants were given acoustic biofeedback during three stages of pretest, posttest, and follow-up test while their scores in arousal indexes such as heart rate, body temperature, and galvanic skin response were recorded. In posttest, they were asked to mentally imagine their performance under competition circumstance and in follow-up test they had to attempt to lower their arousal level using deep breathing and acoustic biofeedback technique. Results of analysis of variance with repeated measures and independent t test indicated that there is a significant difference between groups mean scores in follow-up test in three indexes of heart rate, body temperature, and galvanic skin response (p≤0/05). This finding suggests that male students have higher ability in arousal control compared with female students.}, keywords = {Biofeedback,galvanic response,heart rate,mental imagery,arousal control}, title_fa = {مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار}, abstract_fa = {هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ توانایی کنترل انگیختگی با دو روش تصویرسازی ذهنی و بازخورد زیستی در پسران و دختران ورزشکار بود. شرکت‌کنندگان در تحقیق 30 دانشجوی پسر و دختر ورزشکار دانشگاه تهران بودند که براساس نمره‌های کسب‌شده در پرسشنامۀ وضوح تصویرسازی حرکتی-2 به دو گروه همگن 15 نفری پسر و دختر تقسیم شدند. به شرکت‌کنندگان در سه نوبت آزمون، بازخورد زیستی شنیداری ارائه شد و نمره‌های آنها در سه شاخص انگیختگی ثبت شد. شرایط عادی بدون تصویرسازی برای آزمون اول اجرا شد. در آزمون دوم از شرکت‌کنندگان خواسته شد موقعیت خود را در شرایط مسابقه تصویرسازی ذهنی کنند؛ در آزمون نهایی باید با استفاده از روش­های تنفس آرام و عمیق و همچنین بازخورد شنیداری سعی می‌کردند خود را به شرایط آرامش برسانند و انگیختگی خود را کاهش دهند. نتایج آزمون تحلیل واریانس با اندازه‌های تکراری و تی مستقل نشان داد که در نمره‌های هر سه شاخص ضربان قلب، دما و پاسخ گالوانیک در آزمون نهایی تفاوت معناداری بین نمره‌های میانگین دو گروه دختر و پسر ورزشکار وجود داشت (05/0 ≥P ). یافته‌ها نشان می‌دهد که پسران در مقایسه با دختران، از توانایی کنترل انگیختگی بیشتری برخوردارند.}, keywords_fa = {بازخورد زیستی,پاسخ گالوانیک,تصویرسازی ذهنی,کنترل انگیختگی,ورزشکار}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57101.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57101_3e736302e1a73b82c67b0e49828e2329.pdf} }