@article { author = {Akbari Varzaneh, Abas and Badami, Rokhsareh and Namazizadeh, Mehdi}, title = {The Effect of Cognitive Styles on Learning an Aiming Task in Closed and Open Environments Based on Fuzzy and Classic Logics}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {8}, number = {1}, pages = {59-77}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2016.58495}, abstract = {The main aim of the present study was to examine the effect of field-independent and field-dependent cognitive styles on learning an aiming task in closed and open environments based on fuzzy and classic logics. 60 male students with an age range of 16-17 were assigned to four groups (each group 15 subjects): field-independent with classic approach, field-dependent with classic approach, field-independent with fuzzy approach and field-dependent with fuzzy approach. Participants in each group had basketball pass test in both open and closed environments. The acquisition phase consisted of six sessions and 60 trials in 6 blocks of 10 trials were performed in each session. The transfer test was conducted one day and retention test was carried out one week after the acquisition phase. The results of this study indicated a significant difference between field-independent and field-dependent with classic approach in both closed and open environments, and field-independent participants had a better performance during all stages of the test (acquisition, retention, and transfer). But, no significant differences were observed between field-independent and field-dependent with fuzzy approach. However, the comparison of means indicated that field-independent participants had better performance in closed environments, and, field-dependent participants had better performance in open environments.}, keywords = {classic logic,closed and open environment,field-dependent,field-independent,fuzzy logic}, title_fa = {اثر سبک‌های شناختی بر یادگیری یک تکلیف هدف‌گیری در محیط باز و بسته بر مبنای منطق فازی و کلاسیک}, abstract_fa = {هدف کلی پژوهش حاضر، مطالعة اثر سبک‌های شناختی مستقل از زمینه و وابسته به زمینه بر یادگیری یک تکلیف هدف­گیری در محیط باز و بسته بر مبنای منطق فازی و کلاسیک است. به این منظور، 60 دانش­آموز پسر با دامنة سنی 17-16 سال در چهار گروه 15 نفری مستقل از زمینه به شیوۀ کلاسیک، وابسته به زمینه به شیوۀ کلاسیک، مستقل از زمینه به شیوۀ فازی و وابسته به زمینه به شیوۀ فازی قرار گرفتند. شرکت­کنندگان در هر گروه در هر دو شرایط محیطی باز و بسته به آزمون پاس بسکتبال پرداختند. مرحلة اکتساب، شش جلسه و در هر جلسه، شامل اجرای شصت کوشش در قالب شش بلوک ده‌تایی بود. آزمون انتقال یک روز و آزمون یادداری یک هفته بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. نتایج نشان داد که بین شرکت­کنندگان مستقل از زمینه و وابسته به زمینه به شیوۀ کلاسیک در هر دو شرایط محیطی باز و بسته تفاوت معنا­داری وجود دارد و در تمام مراحل آزمون (اکتساب، یادداری، انتقال) شرکت­کنندگان مستقل از زمینه عملکرد بهتری داشتند. اما بین دو گروه مستقل از زمینه و وابسته به زمینه به شیوۀ فازی، تفاوت معناداری مشاهده نشد. با این حال، مقایسة میانگین‌ها، برتری شرکت­کنندگان مستقل از زمینه را در شرایط محیطی بسته و عملکرد بهتر شرکت­­کنندگان وابسته به زمینه را در محیط باز نشان داد.}, keywords_fa = {محیط باز و بسته,مستقل از زمینه,منطق فازی,منطق کلاسیک,وابسته به زمینه}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_58495.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_58495_f11cab183bb1ffdb745d1baafd46b862.pdf} }