@article { author = {Rahimi, Mohamad and Afrooz, Gholamali and Arjmand nia, Ali Akbar and Azimzade, Elham}, title = {Designing the program of emotion management and evaluating its efficacy on controlling attaching behavior and mental health development in soccer players.}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {8}, number = {2}, pages = {225-238}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2016.58930}, abstract = {The aim of this study was to design a program to educate emotion management and to evaluate its effectiveness on controlling anger and mental health in soccer players. The method of this study was quasi-experimental, pretest-posttest with control group. The population consisted of all players of soccer teams in adult premier league in 2014. 40 players of soccer teams in premier league were selected by convenience sampling method and 12 subjects were randomly selected for the experimental group and 12 subjects for the control group. To assess mental health and anger control, the SCL-90 Questionnaire and the Anger Control Skill Questionnaire and the Particular Emotional Anger Management Training Package by Abrams (2010) were used. ANCOVA results showed that emotional management training significantly increased attacking behavior control in soccer players. Also, emotional management training significantly reduced mental disorders in soccer players. Emotional management training package could increase the capacity of processing and emotional management in soccer players given the various dimensions of emotions (physiological, behavioral and cognitive) and the style of management (recognition of physiological manifestation, behavior control and change of cognitive deviations).}, keywords = {anger control,attacking behaviors,emotion management,Mental Health,soccer players}, title_fa = {طراحی برنامه مدیریت هیجانات وارزیابی اثر بخشی آن بر کنترل خشم و ارتقای سلامت روان در بازیکنان فوتبال}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، طراحی برنامه­ای به‌منظور آموزش مدیریت هیجانی و بررسی اثربخشی این آموزش بر کنترل خشم و سلامت روان بازیکنان فوتبال بود. روش پژوهش حاضر، شبه‌آزمایشی از نوع پیش­آزمون-پس­آزمون با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ بازیکنان تیم­های فوتبال لیگ برتر بزرگسالان در سال 1393 بود. 40 نفر از بازیکنان تیم­های فوتبال لیگ برتر به روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب و به‌صورت تصادفی 12 نفر در گروه آزمایش و 12 نفر در گروه کنترل گزینش شدند. به‌منظور سنجش سلامت روان و کنترل خشم آزمودنی‌های پژوهش، از فهرست SCL-90 و پرسشنامۀ مهارت کنترل خشم و بستۀ آموزشی مدیریت هیجانی خشم آبرامس (2010) استفاده شد. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش مدیریت هیجانی به افزایش معنادار در میزان کنترل رفتارهای تهاجمی بازیکنان تیم­های فوتبال منجر شد. همچنین آموزش مدیریت هیجانی به کاهش معنادار میزان اختلالات روانی بازیکنان تیم­های فوتبال منجر شد. علاوه‌بر این بستۀ آموزش مدیریت هیجانی با در نظر گرفتن ابعاد مختلف هیجانات (ابعاد فیزیولوژیکی، رفتاری- شناختی) و نحوۀ مدیریت (شناسایی تظاهرات فیزیولوژیکی، کنترل رفتار و تغییر تحریفات شناختی) آن می­تواند به افزایش ظرفیت پردازش و مدیریت هیجانی در فوتبالیست­ها منجر شود.}, keywords_fa = {بازیکنان فوتبال,رفتارهای تهاجمی,سلامت روان,کنترل خشم,مدیریت هیجانی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_58930.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_58930_0301902711c719db642ec60526cbc703.pdf} }