@article { author = {Zoqi, Asie and Shojaei, Masoumeh and Ghasemi, Abdollah}, title = {The Effect of an Environment Motor Affordance Intervention on Social Development of Toddlers}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {8}, number = {1}, pages = {193-207}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2016.59268}, abstract = {  Children's development is shaped based on a combination of environmental, organism, physiological and genetic factors. Recent researches on the development of children and toddlers convincingly show that the best growth level happens in a motivating environment and a powerful support. This study aimed at evaluating the effect of an environment affordance intervention on social development of toddlers aged between 24 and 42 months. The sample included 46 healthy toddlers aged between 24 and 42 months in Ghoochan city who were randomly selected by multi-stage cluster sampling methods. The subjects were assigned to three groups: experimental (n=16), kindergarten (n=15) and control (n=15). The experimental group was placed in an afforded environment for 36 sessions (3 months). To examine toddlers' home environment and afforded environment of experimental group, the Affordances in the Home Environment for Motor Development– (AHEMD) was used for motor development and Vineland Scale was applied for social development. Data were analyzed using univariate analysis of Covariance (ANCOVA). The findings showed no significant differences in social development among the groups (P=0.963). The results indicated that environment affordances had no effects on toddlers' social development in the experimental group. Therefore, the present study concluded that environment affordance did not influence toddlers' social development aged between 24 and 42 months.}, keywords = {affordance of environment,intervention program,Social Skills,toddlers' development}, title_fa = {اثر مداخلۀ فراهم‌سازی حرکتی محیط بر رشد اجتماعی نوپایان}, abstract_fa = {       رشد کودک بر مبنای ترکیبی از عوامل محیطی، ارگانیسمی، فیزیولوژیکی و ژنتیکی شکل می‌گیرد. تحقیقات اخیر در زمینۀ رشد کودک و نوزاد به طرز قانع‌کننده‌ای نشان می‎دهند که بهترین سطح رشد با یک محیط برانگیزاننده و حمایت زمینه‎ای قوی است که رخ می‎دهد. هدف کلی این تحقیق ارزیابی اثر مداخلۀ فراهم‌سازی محیط بر رشد اجتماعی نوپایان 42-24 ماهه است. نمونه‌های این تحقیق شامل 46 نوپای سالم 42-24 ماهۀ شهرستان قوچان هستند که به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای از بین جامعه به‌صورت تصادفی انتخاب شدند. نمونه‌ها در سه گروه تجربی (16 نفر)، مهدکودک (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. گروه تجربی به مدت 36 جلسه (3 ماه) در محیط فراهم‌سازی‌شده قرار گرفت. در این تحقیق برای بررسی محیط خانۀ نوپایان و محیط فراهم‌سازی‌شده برای گروه تجربی از مقیاس خودسنجی فراهم‌سازی در محیط خانه برای رشد حرکتی و برای رشد اجتماعی از مقیاس واینلند استفاده شد. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک‌متغیر تجزیه‌وتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین رشد اجتماعی گروه‌ها تفاوت معنا‌داری وجود نداشت (963/0P=). یافته‌های حاصل نشان داد که فراهم‌سازی محیط بر رشد اجتماعی نوپایان گروه تجربی اثر نداشت. بنابراین نتیجۀ مطالعۀ حاضر فراهم‌سازی محیط را بر رشد اجتماعی نوپایان 42-24 ماهه مؤثر نمی‌داند.}, keywords_fa = {برنامۀ مداخلاتی,رشد نوپایان,فراهم‌سازی محیط,مهارت‌های اجتماعی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_59268.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_59268_06bdcabb85df9ddb0a23cca3a5ba3a5f.pdf} }