@article { author = {Baghande, Hasan and Arab Ameri, Elahe and Niknasab, Foad}, title = {The Effect of Traditional Local Games on Development of Gross Motor Skills in Children with Mental Retardation}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {8}, number = {3}, pages = {397-412}, year = {2016}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2016.59907}, abstract = {  The aim of this study was to investigate the effect of traditional - local games on the development of gross motor skills of children with educable mental retardation. 30 educable mentally retarded children in Welfare Organization of Marivan city (mea age 12.8 ±1.12 yr and IQ 33.61±7.81) were studied with purposive sampling method. All children were pretested; then, samples were randomly divided into two groups: control and experimental. Each group consisted of 8 boys and 7 girls. In gross motor skills, Bruininks - Oseretsky test of Motor Proficiency was used. Traditional - local games were practiced by the experimental group during 32 sessions, each session 50-60 minutes for 4 days a week. The control group performed their daily routine. After 32 sessions of practice, both groups were post-tested. To study the research hypotheses, non-parametric Wilcoxon and U Mann Whitney tests were used (SPSS16). The results showed a significant difference in posttest scores between the two groups (P<0.05). The experimental group had higher scores. The findings suggested that the training program used (traditional - local games) in this study was appropriate to improve the gross motor skills in educable mentally retarded children and can be used as a training program in training centers.}, keywords = {children,gross motor skills,mentally retarded,traditional – local games}, title_fa = {تأثیر بازی‌های بومی- محلی بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت کودکان کم‌توان ذهنی}, abstract_fa = {  هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر بازی‌های بومی- محلی بر رشد مهارت‌های حرکتی درشت کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر بود. به همین منظور 30 کودک کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر از مرکز سازمان بهزیستی شهرستان مریوان با میانگین سنی 12/1±8/12سال و ضریب هوشی 81/7±61/33 با روش نمونه‌گیری هدفمند مطالعه شدند. از همۀ کودکان پیش‌آزمون گرفته شد، سپس نمونه‌ها به‌صورت تصادفی به دو گروه تقسیم و به‌عنوان گروه مداخله و کنترل در نظر گرفته شدند. در این پژوهش در بخش‌های مربوط به مهارت‌های حرکتی درشت از آزمون تبحر حرکتی برونینکس- اوزرتسکی استفاده شد. بازی‌های بومی- محلی توسط گروه آزمایش طی 32 جلسه تمرین، هر جلسه 50 تا 60 دقیقه و 4 روز در هفته تمرین شد. پس از 32 جلسه تمرین از هر دو گروه پس‌آزمون به‌عمل آمد. برای بررسی فرضیه‌های پژوهش از آزمون‌های ناپارامتریک ویلکاکسون و یومن ویتنی (SPSS16) بهره گرفته شد. نتایج آزمون‌های آماری تفاوت معناداری را در نمره‌های پس‌آزمون مابین گروه‌های آزمایش و کنترل نشان داد (05/0P˂) . گروه مداخله نمره‌های بیشتری کسب کرد. از نتایج به‌دست‌آمده چنین برداشت می‌شود که برنامۀ تمرینی به‌کاررفته در تحقیق حاضر برای بهبود مهارت‌های حرکتی درشت در کودکان کم‌توان ذهنی تربیت‌پذیر مناسب است.}, keywords_fa = {بازی بومی- محلی,کم‌توان ذهنی,کودکان,مهارت‌های حرکتی درشت}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_59907.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_59907_44c633cb4f324c18a0b4f18c2f625a8f.pdf} }