@article { author = {Abbasi, Ebrahim and Yaali, Rasol and Ghadiri, Farhad}, title = {The Effect of the Combination of Speed Constrain and Explicit, Errorless and Analogical Inference Constraints on the Emergence of Automation in Dart Throw Skill}, journal = {Journal of Sports and Motor Development and Learning}, volume = {11}, number = {2}, pages = {171-182}, year = {2019}, publisher = {University of Tehran}, issn = {2008-9333}, eissn = {2676-4547}, doi = {10.22059/jmlm.2019.276915.1433}, abstract = {When an athlete takes maximum advantage of his released degrees of freedom, he is called a motor elite. The aim of this study was to investigate the eliteness by combining speed constraint and explicit, errorless and analogical inference constraints. 21 physical education students (three of them were excluded from this study: 21-3=18) from Kharazmi University voluntarily participated in this study. The participants in three distinct groups (explicit, errorless and analogical inference) participated in four sessions; each season consisted of 20 blocks and each block 6 attempts so eventually they had 480 repetitions in dart throe skill. One-way ANOVA, Kruskal-Wallis, paired t test and Wilcoxon test were used to investigate the significance of the hypotheses. The results showed that implicit learning emerged as a result of the combination of the speed constraint and the constraints of all three methods (P≤0.05). Adding speed constraint to other training methods (explicit, errorless and analogical inference) makes them implicit and changes the order of the system in errorless method and increases errors. However, for a certain conclusion, subsequent studies are better using muscle activity registration to consider degrees of freedom as a criterion of eliteness. These results can help skill learners, instructors and especially physical education teachers to adopt efficient teaching methods given their time limits.}, keywords = {analogical inference,dart,degrees of freedom,dynamic systems,implicit learning}, title_fa = {تأثیر ترکیب قید سرعت با قیود روش‌های صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی بر ظهور خودکاری در مهارت پرتاب دارت}, abstract_fa = {وقتی ورزشکاری از درجات آزادی رهاشدۀ خود نهایت استفاده را می‌کند، به او نخبۀ حرکتی می‌گویند. هدف از این پژوهش بررسی نخبگی از طریق ترکیب قید سرعت با قیود روش‌های صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی بود. 21 دانشجوی تربیت بدنی از دانشگاه خوارزمی (سه نفر از مطالعه خارج شدند 18=3-21) به‌صورت داوطلبانه در این پژوهش شرکت کردند. شرکت‌کنندگان در سه گروه متفاوت صریح، بدون خطا و استنباط قیاسی مهارت پرتاب دارت را در چهار جلسه، هر جلسه بیست بلوک و هر بلوک شش کوشش انجام دادند تا در نهایت 480 تکرار در مهارت پرتاب دارت داشته باشند. آزمون‌های آنوا یکطرفه،کروسکال والیس، تی زوجی و ویلکاکسون برای بررسی معنا‌داری فرضیه‌ها به‌کار رفتند. نتایج آزمون‌های این مطالعه نشان داد که یادگیری ضمنی در اثر ترکیب قید سرعت با قیود هر سه روش به ظهور می‌رسد (05/0(P ≤. افزودن قید سرعت به روش‌های آموزش صریح، استنباط قیاسی، و بدون خطا موجب ضمنی شدن این روش‌ها می‌شود. همچنین در روش بدون خطا، نظم سیستم را تغییر داده و تعداد خطاها را افزایش می‌دهد. با وجود این برای نتیجه‌گیری قاطعانه، مطالعات بعدی بهتر است با استفاده از دستگاه‌های ثبت فعالیت عضلانی درجات آزادی را ملاک نخبگی قرار دهند. این نتایج می‌توانند به مهارت‌آموزان، مربیان و به‌خصوص معلمان ورزش در اتخاذ روش‌های آموزش کارامد با توجه به محدودیت زمانی کمک کنند.}, keywords_fa = {استنباط قیاسی,دارت,درجات آزادی,سیستم‌های پویا,یادگیری ضمنی}, url = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_73105.html}, eprint = {https://jsmdl.ut.ac.ir/article_73105_2fe33b0203f3b1083483c0d35bedde7b.pdf} }