%0 Journal Article %T تأثیر شاخص تودۀ بدن بر اجرای مهارت‌های بنیادی کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان %J نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9333 %A بادامی, رخساره %A نزاکت الحسینی, مریم %A رجبی, فهیمه %A جعفری, منصوره %D 2014 %\ 09/23/2014 %V 6 %N 3 %P 397-414 %! تأثیر شاخص تودۀ بدن بر اجرای مهارت‌های بنیادی کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان %K رشد حرکتی %K شش‌ساله %K مهارت‌های بنیادی %K وزن %K هماهنگی حرکت %R 10.22059/jmlm.2014.51876 %X هدف از مطالعۀ حاضر، تعیین تأثیر سطوح مختلف شاخص تودۀ بدن (BMI) بر اجرای مهارت‌های بنیادی کودکان شش‌سالۀ شهر اصفهان بود. بدین منظور، مهارت‌های بنیادی کودکان بسیار لاغر (19 نفر)، دارای وزن نرمال (19 نفر)، و دچار اضافه وزن (19 نفر) که از نظر جنس و وضعیت اجتماعی – اقتصادی همتاسازی شده بودند، با استفاده از مجموعه آزمون‌های ارزیابی حرکت کودکان (M-ABC) سنجیده شد. از هشت آیتم آزمونM-ABC، دو گروه وزن نرمال و اضافه وزن، تنها در آیتم حفظ تعادل روی پای ترجیحی، و دو گروه وزن نرمال و بسیار لاغر، تنها در آیتم راه رفتن پاشنه بلند با یکدیگر تفاوت داشتند. اما، مهم این بود که میزان اختلال هماهنگی حرکتی کل که از مجموع نمره‌های استاندارد آیتم‌ها به‌دست می‌آید، در کودکان بسیار لاغر و دارای اضافه وزن، بیشتر از کودکان وزن نرمال بود.   %U https://jsmdl.ut.ac.ir/article_51876_1af60d95112241b861521c64e30ddafd.pdf