%0 Journal Article %T تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) %J نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی %I دانشگاه تهران %Z 2008-9333 %A حومنیان, داود %A خضری, عبدالرحمن %D 2016 %\ 09/22/2016 %V 8 %N 3 %P 531-545 %! تأثیر تمرینات پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا (HFA) %K اختلال اوتیسم %K تمرینات پاریاد %K دانش‌آموز %K مهارت‌های حرکتی %R 10.22059/jmlm.2016.59388 %X   هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر یک دوره برنامۀ تمرینی پاریاد بر رشد مهارت‌های حرکتی کودکان 6 تا 8 سال مبتلا به اختلال اوتیسم با عملکرد بالا بود. به همین منظور 30 دختر مبتلا به اختلالHFA  با میانگین سنی 6/.±1/7 سال به‌صورت تصادفی از بین مدارس استثنایی شهر سنندج انتخاب شدند و براساس نمره‌های پیش‌آزمون در دو گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. نمره‌های پیش و پس‌آزمون آزمودنی‌ها با استفاده از مجموعه آزمون برونینکس- اوزرتسکی اندازه‌گیری شد. برنامۀ مداخلۀ حرکتی‌ نیز شامل تمرینات پاریاد بود که به مدت شانزده جلسه برای این افراد اجرا شد. از آزمون K-S برای تعیین چگونگی توزیع داده‌ها و از آزمون لوین و تحلیل کوواریانس برای مقایسۀ میانگین‌ها استفاده شد. نتایج نشان داد که برنامۀ تمرینی پاریاد، تأثیر معناداری بر رشد خرده‌مقیاس‌‌های سرعت دویدن و چابکی، تعادل، هماهنگی دوسویه و قدرت در کودکان HFA دارد (05/0P< ). اما در خرده‌مقیاس‌ها شامل سرعت پاسخ، کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی تأثیر معناداری مشاهده نشد (05/0P> ). با توجه به این نتایج می‌توان گفت که برنامۀ تمرینی مورد استفاده احتمالاً می‌تواند موجب بهبود مهارت‌های بنیادی کودکان مبتلا به HFA شود. %U https://jsmdl.ut.ac.ir/article_59388_3058bfa5370bd707cd1368974447d396.pdf