ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر واسطه ای خودکارامدی ورزشی بر رابطۀ بین کمالگرایی و اضطراب رقابتی
هدف اصلی این پژوهش، مطالع? تأثیر واسطه ای خودکارامدی ورزشی بر رابط? بین ابعاد کمال گرایی و اضطراب رقابتی در نمونه ای از ورزشکاران ایرانی بود. 233 ورزشکار (145 پسر و 88 دختر) در رشته های مختلف ورزشی به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. از ورزشکاران خواسته شد مقیاس کمال گرایی رقابتی (CPS)، پرسشنام? چندبعدی اضطراب رقابتی (MCAQ) و مقیاس خودکارامدی ورزشی (SSES) را تکمیل کنند. نتایج نشان داد که تلاش برای کامل بودن (کمال گرایی مثبت) با اضطراب شناختی و بدنی ورزشکاران همبستگی منفی و با اعتماد به خود آنها همبستگی مثبت دارد. واکنش منفی به ناکامل بودن (کمال گرایی منفی)، برعکس با اضطراب شناختی و بدنی ورزشکاران همبستگی مثبت و با اعتماد به خود آنها همبستگی منفی داشت. تحلیل این نتایج نشان داد که خودکارامدی ورزشی بر رابط? بین ابعاد مثبت و منفی کمال گرایی با اضطراب رقابتی تأثیر واسطه ای دارد.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24635_f7ac34c7f41246016894f788feb14b30.pdf
2011-10-23
5
27
اضطراب رقابتی
خودکارامدی
روانشناسی ورزشی.
کمال گرایی
محمدعلی
بشارت
besharat@chmran.ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران.استاد
AUTHOR
داود
حومینیان
davoodhomanian@gmail.com
2
دانشگاه تهران.استادیارتربیت بدنی
AUTHOR
محمدحسین
قهرمانی
ghahramani@yahoo.com
3
دانشگاه شهیدبهشتی.کارشناس ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
بهنام
نقی پورگیوی
naghipoor@yahoo.com
4
دانشگاه تهران.کارشناس ارشدتربیت بدنی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسۀ رشد مهارت های حرکتی درشت کودکان پیش دبستانی با و بدون تجربیات حرکتی
هدف از پژوهش حاضر، مقایس? رشد مهارتهای حرکتی درشت در دو بخش جابهجایی و کنترل شیء کودکان پیش دبستانی در محیط غنی و محروم بود شرکتکنندگان در این تحقیق 39 کودک، با میانگین سنی 5 سال بودند. 19 کودک در محیط محروم (شیرخوارگاه آمنه) و بدون تجربیات حرکتی گسترده و 20 کودک از یکی از مراکز پیشدبستانی با تجارب حرکتی گسترده، انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از آزمون رشد حرکتی درشت اولریخ (2000) استفاده شد. دادهها با استفاده از آزمون t مستقل تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که بین نمر? درصدی جابهجایی (001/0 = P)، نمر? درصدی کنترل شیء (004/0=P) و نمرههای بهر? رشد حرکتی (001/0 = P) در دو گروه غنی و محروم تفاوت معنیداری وجود دارد. همچنین کودکان دارای تجارب و آموزشهای حرکتی متنوع در مقایسه با کودکان محروم از چنین آموزشهایی، عملکرد کیفی بهتر و بیشتری در حرکات درشت داشتند
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24636_7ece9c24ceec48a9c80fde781020bf3d.pdf
2011-10-23
29
43
آزمون رشد حرکتی درشت
جابه جایی
کنترل شیء
محیط حرکتی غنی
محیط حرکتی محروم.
علی رضا
فارسی
farsi@sbu.ac.ir
1
دانشگاه شهید بهشتی. استادیار تربیت بدنی
AUTHOR
بهروز
عبدلی
b-abdoli@sbu.ac.ir
2
دانشگاه شهیدبهشتی.دانشیارتربیت بدنی
AUTHOR
نرگس
فعال
narges@yahoo.com
3
دانشگاه شهیدبهشتی.کارشناس ارشد
AUTHOR
مریم
کاویانی
a_farsi3@sbu.ac.ir
4
دانشگاه شهیدبهشتی.دانشجوی دکتری
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة سطح و الگوی نیازهای توجه در سرویس پرشی والیبال
هدف از تحقیق حاضر، مقایسة سطح و الگوی نیازهای توجه سرویس پرشی والیبال با استفاده از روش زمان واکنش کاوش بود. چهارده بازیکن والیبال نخبه و جوان، 60 سرویس را با دست برتر خود اجرا کردند. اجرای سرویس به عنوان تکلیف اصلی و زمان واکنش کاوش کلامی که در چهار موقعیت ارائه می شد، به عنوان تکلیف ثانویه اندازه گیری شد. نتایج بیانگر الگوی غیرخطی در نیازهای توجه اجرای سرویس بود، به این صورت که زمان های واکنش به ترتیب، پیش از پرتاب (موقعیت کاوش اول) و فرود (موقعیت کاوش چهارم) بیشترین، و در گام برداشتن به جلو (موقعیت کاوش دوم) و پیش از ضربه (موقعیت کاوش سوم) به-ترتیب کمتر از دو موقعیت دیگر بود. بنابر نتایج، سطح توجه در سرویس های ناموفق کمتر از موفق بود. درحالی که الگوی نیازهای توجه این دو مشابه بود. استدلال ما این بود که احتمالاً یکی از دلایل از دست رفتن سرویس نقصان توجه است.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24637_8f7497d21c8f2c304e591d09240129bf.pdf
2011-10-23
45
64
توجه
روش کاوش
زمان واکنش
سرویس پرشی
والیبال.
حمید
صالحی
salehi@zoho.com
1
دانشگاه اصفهان.استادیار
AUTHOR
احمدرضا
موحدی
eshteba@yaoo.con
2
دانشگاه اصفهان.استادیار
AUTHOR
غلامعلی
قاسمی کهریزسنگی
gholamali2@yahoo.com
3
دانشگاه اصفهان.استادیار
AUTHOR
عدنان
غضنفری
adnan@yahoo.com
4
دانشگاه اصفهان. کارشناس ارشد
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط اضطراب صفتی و حالتی با زمان واکنش و هوش ورزشکاران نخبه، غیرنخبه و غیرورزشکاران
زمان واکنش، یکی از مهارت های روانی – حرکتی تعیین کننده در نتایج ورزشکاران و همچنین زندگی روزمره است. عوامل اثرگذار بر زمان واکنش به دو دستة ارثی (ژنتیکی) و محیطی تقسیم می شوند که از بین آنها، عوامل روانشناختی و توانایی های ذهنی به دلیل ماهیت شناختی زمان واکنش اهمیت بیشتری دارند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطة زمان واکنش با بهرة هوشی و اضطراب ورزشکاران سطوح مختلف بود. این ارتباط از طریق روش همبستگی در 85 آزمودنی که در سه گروه ورزشکار نخبه، غیرنخبه و غیرورزشکار بودند، بررسی شد. برای سنجش اضطراب، از پرسشنامة اسپیلبرگر، برای سنجش هوش از ماتریس های پیش روندة ریون و برای سنجش زمان واکنش از دستگاه زمان واکنش استفاده شد. از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و همبستگی پیرسون برای تحلیل آماری استفاده شد. نتایج نشان داد بین هوش و زمان واکنش انتخابی و نیز بین اضطراب حالتی و زمان واکنش انتخابی همبستگی معنادار منفی وجود دارد. ارتباط بین زمان واکنش ساده و اضطراب صفتی نیز معنادار بود. نتایج این تحقیق از فرضیة یو وارونه حمایت میکند، ضمن اینکه تأییدکنندة مداخلة بیشتر هوش با پیچیده شدن تکلیف بود.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24638_025eb7cc0fca28a790fc0cd1f58ae309.pdf
2011-10-23
65
80
اضطراب حالتی
اضطراب صفتی
بهرة هوشی
زمان واکنش
ورزشکار غیرنخبه.
ورزشکار نخبه
مهدی
شهبازی
shahbazimehdi@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران.استادیار
AUTHOR
علی
پشابادی
pashabadi2@alumni.ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران.کارشناس ارشدتربیت بدنی
AUTHOR
حسین
عابدینی پاریزی
abedini@yahoo.com
3
دانشگاه تهران.کارشناس ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة پنج عامل بزرگ شخصیتی بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار
پژوهش حاضر با هدف مقایسة پنج عامل بزرگ شخصیتی بین مردان و زنان ورزشکار و غیرورزشکار اجرا شد. 200 دانشجوی ورزشکار و غیرورزشکار (100 پسر و 100 دختر) پرسشنامة NEO-FFI (فرم کوتاه تجدیدنظر شدة پرسشنامة پنج عامل بزرگ شخصی) را کامل کردند. بهمنظور تعیین تفاوتهای کلی بین گرههای تحقیق از آزمون تحلیل واریانس دوراهه و برای مقایسه و تعیین دقیق میانگین تفاوتهای موجود بین هریک از گروهها با دیگر گروههای تحقیق، از آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
یافتهها نشان داد در عوامل شخصیتی روانرنجور خوبی، برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی، بین گروههای تحقیق، تفاوت معناداری وجود دارد اما بین هیچیک از گروههای تحقیق، در عامل شخصیتی انعطافپذیری، تفاوت معناداری وجود نداشت. همچنین بین جنسیت و ورزشکار بودن در عاملهای روانرنجور خوبی و انعطافپذیری کنش متقابل تفاوت معناداری وجود نداشت و در سه عامل برونگرایی، سازگاری و وظیفهشناسی کنش متقابل اختلاف معناداری مشاهده شد.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24639_ba46683b708767b532d855a724658df2.pdf
2011-10-23
81
98
پنج عامل بزرگ شخصیتی
زنان ورزشکار و زنان غیرورزشکار.
شخصیت
مردان غیرورزشکار
مردان ورزشکار
جمال
فاضل
jfazzel@ut.ac.ir
1
دانشگاه تهران.استادیار
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسة اثر ترکیب های مختلف تمرین بدنی، مشاهده ای و تصویرسازی بر یادداری فوری و تأخیری مهارت سرویس بلند بدمینتون
روش های آموزش شناختی موجب تسهیل یادگیری مهارت های حرکتی می شوند و در این بین ترکیب تمرین بدنی – مشاهده ای – تصویرسازی در پژوهش های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر تسهیلی ترکیب های مختلف تمرین بدنی – مشاهده ای – تصویرسازی بر یادداری فوری و تأخیری سرویس بلند بدمینتون بود. جامعة آماری پژوهش حاضر دانشجویان پسر دانشگاه رازی بودند که از میان آنها یک نمونة 84 نفری با میانگین سنی (4/1 ± 42/20) سال و میانگین نمرة توانایی تصویرسازی (19/6 ±69/48) به صورت داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. اندازه گیری ها در پیش آزمون، یادداری فوری و تأخیری با استفاده از آزمون سرویس بلند بدمینتون اسکات و فاکس انجام گرفت. شرکت کنندگان در این پژوهش براساس نمرة پیش آزمون در 7 گروه 12 نفری (تمرین بدنی، تصویرسازی، مشاهده ای، بدنی – مشاهده ای، بدنی – تصویرسازی، مشاهده ای – تصویرسازی و بدنی – مشاهده ای – تصویرسازی) قرار گرفتند. سپس آزمودنی ها براساس دستورالعمل ویژة هر گروه، سه جلسة 90 دقیقه ای کوششی تمرین سرویس بلند بدمینتون را انجام دادند. در پایان آخرین جلسة تمرینی، یک آزمون یادداری فوری و پس از گذشت 48 ساعت یک آزمون یادداری تأخیری گرفته شد. آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد گروه ترکیبی تمرین بدنی – مشاهده ای – تصویرسازی و گروه تمرین بدنی در یادداری فوری و تأخیری در عملکرد سرویس بلند بدمینتون به طور معناداری بهتر از دیگر گروه ها بودند (05/0P
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24640_216a5966f122889c6d94cd5f7e108942.pdf
2011-10-23
99
117
تصویرسازی ذهنی
تمرین بدنی
تمرین ترکیبی
تمرین مشاهده ای
سرویس بلند بدمینتون.
یادداری
منوچهر
قلخانی
ghalkhani.manochehr@yahoo.com
1
دانشگاه رازی کرمانشاه.کارشناس ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
علی
حیرانی
heirani@yahoo.com
2
دانشگاه رازی کرمانشاه.استادیار
AUTHOR
وحید
تادیبی
tadibi@yahoo.com
3
دانشگاه رازی کرمانشاه.استادیار
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
هدف گزینی، عامل انگیزشی برای تسهیل یادگیری مهارت سرویس والیبال در مبتدیان
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر هدف گزینی بر یادگیری مهارت سرویس والیبال در دانشجویان دختر مبتدی است. نمونة آماری پژوهش 20 دانشجوی دختر غیر رشتة تربیت بدنی بودند که براساس نمره های پیش آزمون در دو گروه ده نفره همسان سازی شدند. آزمودنی ها به صورت در دسترس و از بین افرادی که هیچ سابقه ای در رشتة والیبال نداشتند، انتخاب شدند. گروه اول در هدف گزینی کامل و گروه دوم در محیط بدون هدف گزینی، به تمرین سرویس والیبال پرداختند. هر دو گروه در محیط های تعریف شده تکلیف را به مدت 11 جلسه و هر جلسه 20 کوشش انجام دادند. پیش آزمون قبل از شروع دوره، آزمون های اکتساب در تمام جلسات تمرین، یادداری بی درنگ 24 ساعت پس از آخرین جلسة تمرین و آزمون یادداری درنگیده 10 روز پس از آزمون یادداری بی درنگ اجرا شد. برای آزمون مهارت ملاک، از آزمون سرویس والیبال ایفر (1976) و برای تحلیل داده ها از روش تحلیل واریانس اندازه های تکراری و آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج تفاوت معنی داری را بین دو گروه مورد بررسی به لحاظ اکتساب تکلیف ملاک نشان نداد، ولی در آزمون های یادداری بی رنگ و درنگیده تفاوت معنی اری بین دو گروه مشاهده شد. در نهایت نتایج نشان داد که شرایط هدف زینی نسبت به شرایط عدم هدف زینی برای اکتساب و یادگیری تکلیف بسیار سودمندتر است
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24641_b1adb8f8f04d7ad734fd578a803e8fce.pdf
2011-10-23
119
135
بازخورد
تکلیف ادراک حرکتی
دانشجویان مبتدی.
سرویس والیبال
هدف زینی
الهام
خدادادی
elhamkhodadi@yahoo.com
1
دانشگاه اصفهان.کارشناس ارشد تربیت بدنی
AUTHOR
احمدرضا
موحدی
eshteba@yaoo.con
2
دانشگاه اصفهان.استادیارتربیت بدنی
AUTHOR
حمید
صالحی
salehi@zoho.com
3
دانشگاه اصفهان.استادیارتربیت بدنی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی حین تمرین راه رفتن بر شاخص های کینماتیکی گام برداری زنان سالمند
هدف از تحقیق حاضر، بررسی اثر دستورالعمل کانون توجه بیرونی حین تمرین راه رفتن بر برخی شاخص های کینماتیکی گام برداری شامل طول گام (فاصلة بین دو نقطة تماس پاشنة یک پا با زمین)، سرعت و درصد تغییرپذیری سرعت گام برداری، آهنگ گام و درصد زمان اتکای دوگانه در زنان سالمند بود. به این منظور 6 زن سالمند واجد شرایط (میانگین سنی 4 ± 8/69 سال) انتخاب و به طور تصادفی ساده به دو گروه 8 نفرة تجربی و کنترل تقسیم شدند. طرح تحقیق، به شکل پیش آزمون و پس-آزمون با گروه کنترل بود. گروه تجربی در حین اجرای تکلیف راه رفتن در یک مسیر مشخص، تکلیف ثانویة ذهنی آسانی را شامل مرور ذهنی رشته ای از اعداد تصادفی انجام می دادند و در پایان مسیر، اعداد را به صورت کلامی فراخوانی می کردند. گروه کنترل، تمرینات مشابه را بدون انجام تکلیف ثانویه انجام دادند. تمرینات به مدت 12 هفته و 3 جلسه در هفته انجام گرفت. برای مقایسة اختلاف میانگین نمره های دو گروه تجربی و کنترل از روش آماری تی مستقل و برای مقایسه های درون گروهی از تی همبسته استفاده شد. تحلیل های درون گروهی نشان داد بین میانگین نمره های پیش آزمون و پس آزمون گروه کنترل در طول گام، سرعت، درصد تغییرپذیری سرعت، آهنگ گام و درصد زمان اتکای دوگانه، تفاوت معنی داری وجود ندارد (05/0 P>). اما در مورد گروه تجربی این تفاوت در متغیرهای طول گام، سرعت و تغییرپذیری سرعت گام برداری معنی دار بود (05/0 P
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_24642_6123ce66011e14f6c262f76c7b4783e8.pdf
2011-10-23
137
153
دستورالعمل کانون توجه بیرونی
زنان سالمند.
شاخص های کینماتیکی گام برداری
ملیحه
نعیمی کیا
mnkia_1@yahoo.com
1
دانشگاه تهران.دانشجوی دکتری تربیت بدنی
AUTHOR
الهه
عرب عامری
eameri@ut.ac.ir
2
دانشگاه تهران.استادیارتربیت بدنی
AUTHOR
حسن
عشایری
mtkhorand3@yahoo.com
3
دانشگاه تهران.استاد
AUTHOR
رسول
حمایت طلب
rhemayat@ut.ac.ir
4
دانشگاه تهران.دانشیار
AUTHOR
کامران
آزما
azma2@yahoo.com
5
دانشگاه علوم پزشکی ارتش.دانشیار
AUTHOR