ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر شاخص تودة بدنی بر زمان واکنش و پاسخ سالمندان فعال و غیرفعال
سالمندی دوران حساسی از زندگی است و توجه به مسائل و نیازهای این مرحله یک ضرورت اجتماعی است. هدف از پژوهشحاضر، بررسی تأثیر شاخص تودة بدنی روی زمان واکنش و پاسخ سالمندان فعال و غیرفعال بود. روش پژوهش علّی- مقایسهای وجامعة آماری آن شامل سالمندان شهرستان مهاباد بود که از میان آنها 60 نفر بهطور داوطلبانه انتخاب شدند و در دو گروه فعال وغیرفعال قرار گرفتند. پس از تعیین سطوح شاخص تودة بدنی، آزمودنیهای هر گروه به سه سطح پایین، متوسط و بالای شاخصمستقل نشان داد که گروه فعال نسبت به گروه T تودة بدنی تقسیم شده و زمان واکنش و پاسخ آنها اندازهگیری شد. نتایج آزمونکوتاهتری دارند. از سوی دیگر، نتایج آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای (P=0/ و پاسخ ( 000 (P=0/ غیرفعال زمان واکنش ( 000تفاوت معنیداری را BMI در سطوح مختلف (P=0/ و غیرفعال ( 115 (P=0/ مقایسة زمان واکنش سالمندان دو گروه فعال ( 623(P=0/ نشان نداد. در مورد زمان پاسخ نیز، آزمون تحلیل واریانس یکطرفه نشان داد که تفاوت بین آزمودنیهای گروه فعال ( 576از نظر آماری معنادار بود. آزمون تعقیبی توکی برای گروه (P=0/ معنادار نبود، اما تفاوت بین آزمودنیهای گروه غیرفعال ( 000و بالای (P=0/ پایین بهطور معناداری کوتاهتر از دو سطح متوسط ( 001 BMI غیرفعال نشان داد که زمان پاسخ افراد بااز نظر آماری معنادار نبود. نتایج این تحقیق (P=0/ متوسط و بالا ( 669 BMI بود. اما تفاوت بین افراد با BMI (P=0/000)بالاتر دارند. در نتیجه BMI زمان پاسخ کوتاهتری نسبت به افراد با سطوح ،BMI نشان میدهد که افراد غیرفعال با سطح پایینخود BMI ، شاخص تودة بدن عامل مؤثری در زمان پاسخ سالمندان است و سالمندان باید از طریق پرداختن به فعالیتهای بدنیرا در حد مطلوب حفظ کنند
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50187_41a53b4b2eae4416e5a8f1c62db1ee6b.pdf
2014-04-21
1
21
10.22059/jmlm.2014.50187
توده بدن
زمان پاسخ
سالمندان
عملکرد حرکتی
فعالیت جسمانی
عبدالرحمن
خضری
rahman.khezry@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
الهه
عرب عامری
eameri@ut.ac.ir
2
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
رسول
حمایت طلب
r.hemayat@ut.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارتباط بین هوش هیجانی و تاب آوری روانشناختی در بین کشتی گیران لیگ برتر ایران
محققان برای افرادی که در شرایط ناگوار و پرخطر، پیامدهای نامطلوب را نشان نمیدهند، اصطلاح تابآور را بهکار میبرند. تاب-آوری صرفاً به سازگاری و تطابق سازنده و مثبت در برخورد با مشکلات و گرفتاریها اطلاق شده است. باتوجه به اینکه ورزشکارانبعد از شکست در بیشتر مواقع قادر به هضم و تحمل شکست برای خود نیستند، بررسی این عامل و نحوة تعامل و فراگیری آنبرای ورزشکاران اجتناب ناپذیر است. بر این اساس، هدف از این پژوهش بررسی ارتباط بین هوش هیجانی بر تابآوری کشتی-گیران لیگ برتر ایران است. به این منظور 80 کشتیگیر لیگ برتر کشتی ایران در این پژوهش شرکت کردند. کشتیگیران نسخةرا تکمیل کردند. (CD-RISC و پرسشنامة تابآوری کونور و دیویدسون ( 2 (SSREIT) فارسی مقیاس هوش هیجانی شانه2 بود. نتایج نشان داد بین نمرة کلی مقیاس هوش هیجانی و / 23 سال و انحراف استاندارد آنان 85 / میانگین سن کل ورزشکاران 8همچنین بین خردهمقیاسهای هوش هیجانی و تابآوری رابطة مثبت و .(P< 0/ تابآوری رابطة مثبت و معنادار وجود دارد ( 01نتایج تحلیل رگرسیون همزمان نشان داد که خردهمقیاس ادارک و ابراز هیجانات سهم .(P< 0/ معناداری مشاهده شد ( 01خردهمقیاس تنظیم هیجانات نیز بهطور معناداری تابآوری را .(P< 0/ معناداری در تبیین و پیشبینی تابآوری دارد ( 01در مجموع میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی عاملی مؤثر در پیشبینی و تقویت تابآوری در .(P< 0/ پیشبینی میکند ( 01ورزشکاران و کشتیگیران لیگ برتر ایران است و از طریق آن میتوان تابآوری را در ورزشکاران افزایش داد.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50188_24feb461bf9cecf229ac5cf31a866ee8.pdf
2014-04-21
23
36
10.22059/jmlm.2014.50188
تابآوری روانشناختی
رفتار ورزشی
کشتیگیران لیگ برتر
هوش هیجانی
مرتضی
همایون نیا
morteza_h2007@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
همایونی
a.homayuni@imamreza.ac.ir
2
دانشجوی دکتری دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
AUTHOR
محمود
شیخ
msheikh@ut.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه تهران
AUTHOR
سعید
نظری
nazari.saeed65@gmail.com
4
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثر تداخل زمینه ای و نوع ارائة بازخورد (خودکنترلی و جفت شده) بر مراحل مختلف یادگیری مؤلفة پارامتر در کودکان
هدف از این تحقیق بررسی نوع بازخورد و نوع تمرین بر یادگیری مؤلفة پارامتر (آماره) بود. به همین منظور هشت گروه 12 نفریتشکیل شد (گروه تمرینی ثابت با بازخورد خودکنترلی، گروه تمرینی ثابت با بازخورد جفت شده (گروه جفتشده)، گروه تمرینیمسدود با بازخورد خودکنترلی، گروه تمرینی مسدود با بازخورد جف تشده، گروه تمرینی تصادفی با بازخورد خودکنترلی، گروهتمرینی تصادفی با بازخورد جفتشده، گروه تمرینی سریالی یا مسدود – تصادفی با بازخورد خودکنترلی و گروه تمرینی سریالی بابازخورد جفتشده). ابزار مورد استفاده شامل پرتاب به سمت یک دایرة رسم شده روی زمین بود که با چشمان بسته و از فاصلة 3متری انجام میگرفت و امتیاز 10 تا 100 را شامل میشد. به پرتابهایی که در دامنة مورد نظر قرار نمیگرفت، امتیاز صفر تعلقمیگرفت. نتایج با استفاده از آزمونهای تحلیل واریانس عاملی مرکب و تحلیل واریانس یکراهه، تجزیهوتحلیل شدند و سطح،(P< 0/ 0 در نظر گرفته شد. در آزمون یادداری، برتری بازخورد خودکنترلی بر بازخورد جفتشده مشاهده شد ( 05 / معناداری 05یعنی تفاوتی بین تمرین در شرایط تداخل زمینهای و تمرین به شیوة ثابت وجود ،(P> 0/ ولی اثر نوع تمرین مشاهده نشد ( 05ندارد. نتایج مشاهدهشده در آزمون انتقال عکس نتایج مشاهده در آزمون یادداری بود، یعنی اثر نوع بازخورد مشاهده نشدو نشان داد که کودکان به آخرین مرحلة خودتنظیمی یعنی تعمیم پذیری نرسیده اند، اما اثر نوع تمرین مشاهده شد (P> 0/05)و برتری با گروههای تمرینی در شرایط تداخل زمینه ای بود. همچنین میان گروههای تمرینی در شرایط تداخل (P< 0/05)زمینه ای یعنی گروههای تمرینی مسدود، سریالی و تصادفی در تمام مراحل یادگیری تفاوت معنادار آماری مشاهده نشد. در کلنتایج این تحقیق، اثر سودمند بازخورد خودکنترلی در مرحلة یادداری و تمرین در شرایط تداخل زمینه ای در مرحلة انتقال درمیان کودکان را نشان داد و باتوجه به نبود تفاوت در میان گروههای تمرینی در شرایط تداخل زمینه ای، نتایج تأییدی بر فرضیةدوم مگیل و هال ( 1990 ) بود، چراکه اثر تداخل زمینه ای در برنامة حرکتی یکسان مشاهده نشد.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50189_9fc7aae99af369fb79fc0ef6e02c9482.pdf
2014-04-21
37
56
10.22059/jmlm.2014.50189
تداخل زمینه ای
تمرین تصادفی
تمرین ثابت
تمرین سریالی
تمرین مسدود
کودکان
ایوب
صباغی
sanaamini22@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه رازی کرمانشاه،
LEAD_AUTHOR
ناصر
بهپور
nbehpoor@yahoo.com
2
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
علی
حیرانی
ali.heyrani@gmail.com
3
استادیار دانشگاه رازی کرمانشاه
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطة بین ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها، استرس و میزان تمرین هفتگی با تحلیل رفتگی ورزشکاران جوان نخبه
هدف از تحقیق حاضر، بررسی رابطة بین ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها، استرس و میزان تمرین هفتگی با تحلیل رفتگیورزشکاران جوان نخبة استان کرمان بود. جامعة آماری تحقیق شامل ورزشکاران مرد نخبة استان کرمان از رشته های تیمی وانفرادی (تنیس روی میز، کاراته، تکواندو، بدمینتون، دوچرخه سواری، هندبال، والیبال، بسکتبال و فوتبال) با دامنة سنی 15 تا 19که به صورت مداوم در پایگاه قهرمانی این استان در سال 1391 تمرین میکردند. حداقل چهار سال سابقه (n = سال بود ( 120فعالیت در رشته ورزشی و کسب مقام در سطح کشوری را دارا بوده اند. نمونة تحقیق باتوجه به فرمول کوکران، 92 نفر است که،( بهصورت تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامة ادراک جو انگیزشی همتیمیها (نوتامانیس و وازو، 2005پرسشنامة تحلیل رفتگی ورزشکاران (ریداک و اسمیت، 2001 )، و پرسشنامة ادراک استرس (کوهن و همکاران، 1983 ) استفادهشد. در نهایت از فرم ویژگیهای فردی برای مشخص کردن میزان ساعات تمرین هفتگی، مقامهای کسب شده، مدت فعالیت، سن ورشتة ورزشی استفاده شد. برای تجزیه وتحلیل داده ها، از آزمون همبستگی پیرسون، رگرسیون چندمتغیره و نمودار پراکنش وآزمون نمونه های مستقل استفاده شد. یافته ها نشان داد که بین تمامی اجزای ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها (به غیر از نزاع درون-بین خرده مقیاس نزاع درون تیمی .(P< 0/ تیمی) با تمامی اجزای تحلیل رفتگی ورزشکاران رابطة منفی و معناداری وجود دارد ( 05بین ادراک استرس و تمامی اجزای تحلیل رفتگی .(P≥ 0/ و تحلیل رفتگی رابط ة مثبت مشاهده شد. این رابطه معنادار نبود ( 05اما بین ساعات تمرین هفتگی با تحلیل رفتگی و خرده مقیاسهای آن، رابطة .(P <0/ رابطة مثبت و معناداری مشاهده شد ( 05علاوه بر این بین تحلیل رفتگی، ادراک جو انگیزشی هم تیمی ها، استرس و ساعات تمرین .(P≥ 0/ معناداری نیز مشاهده نشد ( 05در نهایت، نتایج آماری در زمینة پیشبینی .(P≥ 0/ هفتگی در ورزشکاران تیمی و انفرادی تفاوت معناداری وجود نداشت ( 0547 درصد میزان تحلیلرفتگی باتوجه به ادراک جو انگیزشی همتیمیها، استرس و میزان تمرین / تحلیل رفتگی نشان داد که 7هفتگی تبیین میشود. بهعلاوه، از بین این متغیرها، استرس مهمترین عامل پیشبینیکنندة تحلیلرفتگی ورزشکاران بود. نتایجنشان داد که توجه به نقش هم تیمی ها و کنترل استرس ورزشکاران در فرایند تحلیل رفتگی میتواند تضمین کنندة کاهش اینپدیده در ورزشکاران نخبة جوان باشد و در نتیجه به بهبود عملکرد و پایداری آنان در عرصة ورزش منجر شود.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50190_9f385def6607e201911c0e11742a4293.pdf
2014-04-21
57
74
10.22059/jmlm.2014.50190
استرس
تحلیل رفتگی
تکلیف محور
خودمحور
ورزشکاران نخبة
حمیده
ایرانمنش
hamideh_iranmanesh@yahoo.com
1
کارشناس ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
حسام
ایرانمنش
hesam.iranmanesh@gmail.com
2
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
علیرضا
صابری کاخکی
askakhki@um.ac.ir
3
استادیار دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
رضا
ایرانمنش
ri_1355@yahoo.com
4
کارشناس ارشد دانشگاه شهید باهنر کرمان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر غنیسازی (ادراکی- حرکتی و موسیقی) محیط بر معادلهای سنی حرکات درشت و ظریف در اطفال 5 تا 8 ماهه
هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر غنیسازی )ادراکی- حرکتی و موسیقی) محیط بر رشد حرکات درشت و ظریف اطفال بود. 32 طفل 8-5 ماهۀ سالم در این پژوهش شرکت داشتند که بهصورت همگن در چهار گروه 8 نفری (سه گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. اطفال گروههای آزمایش به مدت 36 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه در محیطهای غنی ویژۀ خود تمرین کردند. اطفال گروه آزمایش اول در محیط غنیسازیشده به لحاظ «ادراکی- حرکتی و موسیقی»، گروه دوم در محیط غنیسازیشده «ادراکی- حرکتی» و گروه سوم در محیط غنیسازیشده «موسیقیایی» قرار گرفتند. برای ارزیابی مهارتهای حرکتی درشت و ظریف از مقیاس رشد حرکتی پیبادی (نسخۀ دوم) استفاده شد. در تحلیل دادهها از متغیرهای معادل سنی این آزمون استفاده شد. دادههای حاصل با استفاده از آزمون آماری تحلیل واریانس یکراهه تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد، بین میانگین نمرههای معادل سنی در حرکات درشت (001/0P=) و میانگین نمرههای معادل سنی در حرکات ظریف (001/0P=) در گروههای آزمایش و کنترل تفاوت معناداری وجود دارد. یافتههای حاصل نشان میدهد که تجربۀ ادراکی- حرکتی و موسیقی بر رشد حرکتی بهطور کلی و بر معادلهای سنی حرکات درشت و ظریف بهطور اختصاصی تأثیر مثبت دارد. بنابراین، شرایط محیطی و تجربه عاملی مثبت در رشد مهارتهای حرکتی پایهای و بنیادی اطفال شرکتکننده در سه گروه تمرین بود.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50191_69871798648b5dc9ec8c7fc6282a91a9.pdf
2014-04-21
75
89
10.22059/jmlm.2014.50191
ادراکی- حرکتی
حرکات درشت
حرکات ظریف
موسیقی
معادل سنی
فاطمه
قرایی
fgaraei@yahoo.com
1
کارشناس ارشد تربیت بدنی،گرایش رفتار حرکتی
LEAD_AUTHOR
الهه
عرب عامری
eameri@ut.ac.ir
2
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
داود
حومینیان
davoodhomanian@gmail.com
3
استادیار دانشگاه تهران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تدوین و ویژگیهای روانسنجی "مقیاس فعالیتهای زندگی روزانة سالمندان"
فعالیتهای زندگی روزانه از اساسیترین اجزای زندگی و بازگوکنندة جنبة مهمی از استقلال کارکردی در سالمندان هستند. هدف این تحقیق، تدوین مقیاسی روزامد و متناسب با فرهنگ بومی برای سنجش فعالیتهای زندگی روزانة سالمندان ایرانی بود. این تحقیق از نوع توصیفی- تحلیلی بود و جامعة آماری آن زنان و مردان سالمند (بالای 60 سال) ساکن شهرهای اراک و شازند در سال 91 بودند. نمونة آماری، دو گروه، شامل 297 آزمودنی (تحلیل عاملی اکتشافی) و 280 آزمودنی (تحلیل عاملی تأییدی) بودند که بهطور داوطلبانه در تحقیق شرکت کردند. برای تحلیل دادهها از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی، تحلیل مؤلفة اصلی با چرخش واریماکس استفاده شد. تمامی عملیات آماری با استفاده از نرمافزار SPSS-16 وLESREL انجام گرفت. در نتیجة تحلیل عاملی اکتشافی، پنج زیرمقیاس شامل فعالیتهای درشت (9 گویه)، فعالیتهای شخصی (7 گویه)، فعالیتهای اعتقادی و اجتماعی (8 گویه)، فعالیتهای ظریف (4 گویه) و فعالیتهای شستوشو با ماشین (2 گویه) استخراج شد. یافتههای تحلیل عاملی تأییدی نیز این نتایج را تأیید کرد. این پنج عامل در مجموع 90/75 درصد کل واریانس را تبیین کرد، عامل اول 38/50 درصد، عامل دوم 06/11درصد، عامل سوم 30/6 درصد، عامل چهارم 675/4 درصد و عامل پنجم 485/3 درصد. این ابزار، مقیاس فعالیتهای زندگی روزانة سالمندان نامگذاری شد. محاسبة ضریب همبستگی پیرسون بین دوبار تکمیل پرسشنامه توسط30 آزمودنی (50 درصد زن) با فاصلة 1 تا 2 هفته، برای زیرمقیاسهای 1 تا 5، همبستگی بین 97/0 تا 76/0 و برای نمرة کل مقیاس 97/0 بهدست آمد که نشاندهندة پایایی آزمون مجدد خوب تا عالی است. همچنین پایایی درونی به روش آلفای کرونباخ محاسبه شد که ضریب 96/0 را بهدست داد و نشاندهندة پایایی درونی عالی این مقیاس است. بهطور کلی، این نتایج تأیید کرد که مقیاس فعالیتهای زندگی روزانة سالمندان ابزاری روا و پایا برای اندازهگیری توانایی و معلولیت سالمندان است.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50192_a32875cb10d9f78365bfcf4b31cf99fe.pdf
2014-04-21
91
108
10.22059/jmlm.2014.50192
پایایی
روایی
سالمند
فعالیتهای روزانه
ناتوانی
داریوش
خواجوی
d-khajavi@araku.ac.ir
1
1. استادیار دانشگاه اراک
LEAD_AUTHOR
زهرا
پارسا
prsirso@yahoo.com
2
دانشگاه اراک
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر بازخورد آگاهی از نتیجه با تواترهای مختلف بر میزان یادگیری یک مهارت هدفگیری در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم
بازخورد یکی از مهمترین متغیرهای مؤثر بر کارایی یادگیری حرکتی و نحوة اجرای مهارت است و نقش بسیار مهمی در کنترل حرکتی و اکتساب مهارت حرکتی دارد. هدف این تحقیق بررسی میزان اکتساب و یادداری یک مهارت جدید در کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم در شرایط ارائۀ بازخورد افزوده با تواترهای مختلف بود. روش تحقیق نیمهتجربی و طرح تحقیق به روش پیشآزمون- پسآزمون و آزمون یادداری با سه گروه بازخورد (0% ، 50%، 100%) بود. جامعۀ آماری شامل کودکان پسر اوتیسم 6 تا 8 ساله شهر اهواز بودند که 21 نفر به روش در دسترس و هدفمند بهعنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در سه گروه قرار گرفتند. تکلیف آزمودنیها مهارت پرتاب از بالای شانه به سمت سیبل ترسیمشده روی زمین بود. در مرحلۀ اکتساب آزمودنیها 60 پرتاب را انجام دادند. آزمودنیهای گروه صفر درصد هیچ گونه بازخوردی را دریافت نکردند، گروه 50 درصد در نصف کوششها و گروه 100 درصد در تمامی کوششها بازخورد دریافت کردند. 24 ساعت پس از مرحلۀ اکتساب، آزمون یادداری که شامل 10 کوشش بود، از آزمودنیها بهعمل آمد. بعد از بررسی نرمال بودن دادهها و برابری واریانسها، دادهها به روش آماری تحلیل واریانس بینگروهی با اندازهگیری تکراری، تحلیل واریانس بینگروهی و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد. نتایج در مرحلۀ اکتساب و یادداری بین سه گروه تفاوت معناداری (0.001P= ) نشان داد. همچنین گروه 100 درصد هم در مرحلۀ اکتساب و هم در مرحلۀ یادداری برتری داشت. بهطور کلی توصیه میشود در یادگیری مهارت کودکان مبتلا به اوتیسم از بازخورد افزوده با تواتر بالا استفاده شود.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50193_e560f2fcf9e72b433b188d8b57a371d0.pdf
2014-04-21
109
123
10.22059/jmlm.2014.50193
بازخورد افزوده
بازخورد متواتر
کودکان اوتیسم
مهارت پرتابی
یادگیری
محمد حسین
زمانی
h.zamani2530@gmail.com
1
کارشناس دانشگاه شهید چمران اهواز
LEAD_AUTHOR
مهدی
ضرغامی
zarghami@scu.ac.ir
2
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
صدیقه
حیدری نژاد
hydari_s@scu.ac.ir
3
دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تأثیر آسیبدیدگی بر نیمرخ حالات خلقی بازیکنان فوتبال تیم پرسپولیس تهران
آزمونهای نیمرخ حالات خلقی نشان میدهند، بازیکنانی که دچار آسیبدیدگی میشوند، از نظر روانی نیز تأثیر میپذیرند. در موارد آسیبهای شدیدتر، افت سلامت روانی و تمایل به افسردگی غیرمعمول نیست. هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر آسیب بر نیمرخ حالات خلقی بازیکنان فوتبال تیم پرسپولیس تهران بود. بدین منظور 54 نفر از بازیکنان تیم پرسپولیس در دو ردۀ سنی بزرگسالان و امید در این تحقیق شرکت کردند. اطلاعات تحقیق از طریق پرسشنامۀ POMS قبل و بعد از آسیبدیدگی بازیکنان و توسط پزشک تیم جمعآوری شد. از روشهای آمار توصیفی و آزمون t وابسته در سطح معناداری 95 درصد برای تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج تحقیق حاضر نشان داد که همۀ بازیکنان تیم پرسپولیس در طول فصل 92 – 91 حداقل یک آسیب را متحمل شدهاند. همچنین نتایج نشان داد که قبل از آسیب نیمرخ حالات خلقی آنها همانند نمودار کوه یخی مورگان بود که بعد از آسیب دچار وارونگی شد و نیز تفاوت معناداری بین نیمرخ خلقی بازیکنان قبل و بعد از آسیب مشاهده شد (0001/0=P). یافتههای این تحقیق نشان میدهد که میانگین نیمرخ حالات خلقی بازیکنان بعد از آسیب دچار تغییراتی شده و سطح تنش، افسردگی، خشم، خستگی و سردرگمی آنها افزایش یافته است، درحالیکه سرزندگی آنها کاهش یافته است.
https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50194_a46a50fafda3786b0b332401fffc396f.pdf
2014-04-21
125
139
10.22059/jmlm.2014.50194
آسیبدیدگی ورزشی
باشگاه پرسپولیس
بازیکنان فوتبال
حالات خلقی
مردان
کریم
بیگلر
kbeglar@ut.ac.ir
1
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
LEAD_AUTHOR
امیرحسین
براتی
ambarati20@gmail.com
2
استادیار دانشگاه تربیت دبیرشهید رجائی تهران
AUTHOR
داریوش
سودی
dsoodi137@yahoo.com
3
کارشناس ارشد دانشگاه تهران
AUTHOR
فرشید
طهماسبی
farshidtahmasbi@yahoo.com
4
استادیار دانشگاه تربیت دبیرشهید رجائی تهران
AUTHOR