TY - JOUR ID - 22047 TI - تأثیر بازی رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - دلبری, مسعود AU - محمدزاده, حسن AU - دلبری, محمود AD - مدرس دانشگاه تربیت معلم سبزوار AD - استادیار دانشگاه ارومیه AD - کارشناس ارشد دانشگاه تهران Y1 - 2009 PY - 2009 VL - 1 IS - 1 SP - 135 EP - 145 KW - بازی رایانه ای KW - بهرة هوشی KW - زمان واکنش و زمان حرکت. DO - N2 - هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر بازی های رایانه ای بر بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان بود. روش پژوهش، علی – مقایسه ای و جامعة آماری، متشکل از دانش آموزان پسر دبیرستان های منطقة یک شهرستان تبریز (دامنة سنی 18-14 سال) بود. دو نمونة 25 نفری به صورت هدفدار انتخاب و در قالب دو گروه تجربی و کنترل همگن سازماندهی شدند. ملاک انتخاب گروه تجربی، تجربة انجام بازی رایانه ای حداقل سه روز در هفته، در شش ماه گذشته بود. گروه کنترل در مدت زمان مشابه هیچ گونه تجربه ای در این زمینه نداشتند، یا تجربة آنها ناچیز بود. پس از آشنایی آزمودنی ها با فرایند تحقیق، ابتدا زمان های واکنش و حرکت ساده و سپس زمان های واکنش و حرکت تشخیصی افراد با استفاده از دستگاه الکترونیکی ارزیاب زمان واکنش و زمان حرکت اندازه گیری شد. برای تعیین بهرة هوشی افراد، از سومین مقیاس آزمون هوشی فرهنگی – ناوابسته کتل و جداول هنجاری مربوط به آن استفاده شد. نتایج نشان داد بازی های رایانه ای بر بهرة هوشی (031/0 = P)، زمان واکنش ساده (017/0=P)، زمان حرکت ساده (019/0= P)، زمان واکنش تشخیصی (04/0= P) و زمان حرکت تشخیصی (036/0= P) تاثیر معنی داری داشته است. به طور کلی، نتایج پژوهش حاضر حاکی از بهبود بهرة هوشی، زمان واکنش و زمان حرکت نوجوانان در نتیجة انجام بازی های رایانه ای بود. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_22047.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_22047_0b16cb65bfe1d9f6efdf20d4ec34d914.pdf ER -