TY - JOUR ID - 23821 TI - تأثیر شیوه ارائه محرک های متوالی بر اکتساب، یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری: مطالعه یادگیری و یادداری تکالیف واجد دو جزء شناختی و حرکتی JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - صالحی, سیدکاوس AU - حومنیان, داود AU - ضرغامی, مهدی AU - صائمی, اسماعیل AD - کارشناس ارشد دانشگاه شهید چمران اهواز AD - استادیار دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه شهید چمران اهواز AD - مربی دانشگاه شهید چمران اهواز Y1 - 2010 PY - 2010 VL - 2 IS - 3 SP - EP - KW - اکتساب KW - انتقال KW - روش تمرین KW - یادداری KW - یادگیری توالی حرکتی . DO - N2 - در این پژوهش تأثیر شیوه ارائه محرک های متوالی براکتساب، یادداری و انتقال ترتیب توالی حرکات بصری مورد آزمایش قرار گرفت. ابتدا نرم افزار تخصصی ارائه محرک های متوالی، ثبت زمان و خطای پاسخ در محیط سی پلاس پلاس طراحی شد. در این تحقیق 60 نفر آزمودنی راست دست، بدون تجربه قبلی با تکلیف به صورت تصادفی به پنج گروه آزمایشی (هر گروه 12 نفر) شامل مسدود – صریح، مسدود – ضمنی، تصادفی – صریح، تصادفی – ضمنی و گروه کنترل تقسیم شدند. ابتدا همه گروه ها در پیش آزمون شرکت کردند و سپس بجز گروه کنترل طی 5 جلسه تمرینی و در هر جلسه 3 بلوک 10 کوششی را به صورت مسدود و تصادفی انجام دادند. یک روز پس از مرحله اکتساب آزمون یادداری و انتقال انجام شد. برای تحلیل یافته های از آزمون t استیودنت، آنالیز واریانس سه عاملی با اندازه گیری مکرر و تحلیل واریانس دوعاملی استفاده شد. نتایج نشان داد آزمودنی ها طی مرحله اکتساب پیشرفت معنی داری در زمان و دقت پاسخ داشته اند (05/0P UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_23821.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_23821_eb2fe1804499f750707af28bb72a75d7.pdf ER -