TY - JOUR ID - 25076 TI - تأثیر یک برنامة حرکات ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - قاسمی کهریزسنگی, غلام علی AU - صالحی, حمید AU - حیدری, لیلا AD - استادیار دانشگاه اصفهان AD - کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان Y1 - 2012 PY - 2012 VL - 4 IS - 1 SP - 75 EP - 92 KW - حرکات ریتمیک KW - کودکان کم توان ذهنی KW - مهارت های ادراکی – حرکتی KW - هوشبهر. DO - 10.22059/jmlm.2012.25076 N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر برنامة حرکت ریتمیک بر توانایی های ادراکی – حرکتی و هوشبهر کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر بود. نمونة 24 دختر عقب ماندة ذهنی آموزش پذیر، با میانگین (± انحراف معیار) سن 1/43 ± 11/98 سال و ضریب هوشی 9/95 ± 70/58 بودند. نمونه براساس ضریب هوشی و عملکردشان در توانایی های ادراکی – حرکتی همتراز و در گروه های مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله در برنامة حرکات ریتمیک هشت هفته ای، سه جلسة 45 – 40 دقیقه ای در هفته، شرکت کردند. جمع آوری اطلاعات برای کل آزمودنی ها به شکل پیش آزمون / پس آزمون، از توانایی های ادراکی حرکتی (مقیاس اوزرتسکی) و هوش (آزمون ریون)، انجام گرفت. براساس نتایج، توانایی های ادراکی _حرکتی گروه مداخله پس از برنامة حرکات ریتمیک نسبت به گروه کنترل بهبود یافت (5P>). نتیجه اینکه با طراحی برنامة حرکات ریتمیک مناسب می توان توانایی های ادراکی _ حرکتی کودکان کم توان ذهنی را بهبود بخشید UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_25076.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_25076_1f181d54c70a21d8e9d245a47ce0e8c9.pdf ER -