TY - JOUR ID - 32138 TI - تأثیر انواع مختلف خودگویی بر عملکرد تعادلی سالمندان سالم JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - شریعتی, امیر AU - فاضل کلخوران, جمال AD - دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه تهران Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 3 (13) SP - 119 EP - 133 KW - سالمندان KW - خودگویی آموزشی KW - خودگویی انگیزشی KW - تعادل ایستا KW - تعادل پویا DO - 10.22059/jmlm.2013.32138 N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی و مقایسة دو نوع خودگویی انگیزشی و آموزشی بر اجرای تکالیف تعادلی ایستا و پویا در سالمندان بود. 45 سالمند 60 تا 70 سالة استان قم، بدون مداخلة خودگویی تکالیف تعادلی ایستا، آزمون لک لک (ایستادن روی یک پا) و تعادلی پویا، آزمون SEBT (آزمون ستاره) را آموزش دیدند، سپس به سه گروه خودگویی انگیزشی، آموزشی و کنترل تقسیم شدند. به­منظور تجزیه ­و تحلیل داده­ها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد. نتایج تفاوت معناداری را بین گروه­ها نشان داد. نتیجة آزمون تعقیبی توکی از عملکرد آزمودنی­ها نشان داد بین خودگویی آموزشی و انگیزشی در تکلیف تعادل ایستا تفاوت معناداری وجود ندارد (05/0 P>). همچنین در تکلیف تعادل پویا خودگویی آموزشی به­طور معناداری نسبت به خودگویی انگیزشی موجب بهبود عملکرد تعادلی شد (05/0 P<). به­طور کلی، خودگویی به­عنوان یک راهبرد شناختی در اجرای تکالیف تعادلی مؤثر بوده و در تکالیف تعادلی پویا ترجیحاً استفاده از خودگویی انگیزشی بهتر است. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_32138.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_32138_4a413be7962e87d8598174dc9aacf67b.pdf ER -