TY - JOUR ID - 35696 TI - تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت های روانی نوجوانان ورزشکار JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - ریاحی فارسانی, لیلا AU - فرخی, احمد AU - فراهانی, ابوالفضل AU - شمسی پور, پروانه AD - کارشناس ارشد دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشیار دانشگاه تهران AD - استاد دانشگاه پیام نور تهران AD - دانشجوی دکتری دانشگاه شهید بهشتی Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 5 IS - 4 SP - 25 EP - 40 KW - هوش هیجانی KW - خودآگاهی KW - خودمدیریتی KW - آگاهی اجتماعی KW - مدیریت رابطه KW - مهارت های روانی KW - نوجوان KW - ورزشکار DO - 10.22059/jmlm.2013.35696 N2 - هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش هوش هیجانی بر مهارت­های روانی نوجوانان ورزشکار بود. به­این منظور 80 دانش­آموز (40 دختر و 40 پسر) داوطلب با میانگین سنی 53/0±15 سال به روش نمونه­گیری تصادفی ساده انتخاب و به دو گروه گواه و آزمایش تقسیم شدند. ابزار اندازه­گیری شامل پرسشنامة هوش هیجانی برادبری و گریوز برای سنجش هوش هیجانی و پرسشنامة آمادگی روانی اوتاوا (OMSAT 3) برای سنجش مهارت­های روانی بود. پرسشنامه­های مورد استفاده در داخل کشور دارای پایایی و روایی هستند. برنامة آموزش مهارت­های هوش هیجانی به ورزشکاران نوجوان طی 10 جلسه انجام گرفت. برای تجزیه­وتحلیل داده­ها از روش­های آماری مانند همسانی واریانس­ها، آزمون کلوموگروف اسمیرنوف و آزمون t مستقل (مقایسة میانگین­های دو گروه براساس تفاضل میان نمره­های پیش­آزمون از پس­آزمون) در سطح معناداری 05/0 P< استفاده شد. نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین میانگین­های پس­آزمون دو گروه در 4 مؤلفة هوش هیجانی (خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت رابطه) و مهارت­های روانی وجود دارد (05/0 P<). بنابراین به­نظر می­رسد آموزش مهارت­های هوش هیجانی یکی از بخش­های مهم آمادگی روانی به­شمار می­رود که لازمة‌ دستیابی به اجرای بهینة ورزشی است.   UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_35696.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_35696_13ecdafee8cc0601071033c6ab3d44d9.pdf ER -