TY - JOUR ID - 50455 TI - بررسی اسنادهای علّی ورزشکاران نخبه و زیر نخبه ورزشکاران مرد ورزش‌های انفرادی (از دیدگاه ورزشکاران و مربیان) JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - قلی پور, امیر عباس AU - شهبازی, مهدی AU - باقرزاده, فضل اله AD - کارشناس ارشد دانشگاه تهران AD - استادیار دانشگاه تهران AD - دانشیار دانشگاه تهران Y1 - 2014 PY - 2014 VL - 6 IS - 2 SP - 161 EP - 182 KW - سبک های اسنادی KW - موفقیت و شکست KW - ورزشکاران KW - مربیان KW - ورزش های انفرادی DO - 10.22059/jmlm.2014.50455 N2 - نظریه اسناد یکی از نظریه های پویای روانشناختی است که به تبیین و تشریح ادراک افراد از وقایع می پردازد. هدف از پژوهش حاضر بررسی اسنادهای موفقیت و شکست ورزشکاران و مربیان بود. جامعه مورد مطالعه را، ورزشکاران و مربیان تیم های ملّی(نخبه) و ورزشکاران و مربیان تیم­های باشگاهی(زیر نخبه) در رشته­های شنا، بدمینتون، کاراته، تکواندو، تنیس روی میز و کشتی تشکیل دادند؛ از این میان تعداد120نفر ورزشکار مرد و 12نفر مربی به روش نمونه­گیری در دسترس و به صورت مرحله­ای انتخاب شدند؛ که با استفاده از پرسشنامه­ی سبک­های اسنادی(ASQ) اطلاعات مورد نیاز جمع­آوری گردید. تجزیه و تحلیل داده­ها بوسیله آزمون تحلیل واریانس چند متغیره و در سطح معنی داری (P<0/05) صورت پذیرفت. یافته­های تحقیق نشان­داد که ورزشکاران نخبه، دارای اسنادهای ناپایدارتر واختصاصی­تر در مواجه با شرایط شکست از خود بیان کردند و درمقابل ورزشکاران زیرنخبه، اسنادهای پایدارتر و کلی­تر، در موقعیت های شکست را بیان نمودند(P0/0001). همچنین مربیانِ ورزشکاران نخبه در بُعد موفقیت، اسنادی پایدارتر و اختصاصی­تر از مربیان ورزشکاران زیرنخبه بیان کردند(P0/0001). نتیجه اینکه اسنادهای علّی ورزشکاران(نخبه و زیر نخبه) و مربیانِ ورزشکاران(نخبه و زیر نخبه)برتری را به نفع ورزشکاران و مربیان نخبه بیان نمود چرا که ورزشکاران نخبه بیشتر علل موفقیت را درونی، پایدار و کلی بیان نموده اند؛ همچنین ورزشکاران و مربیان اسنادهای متفاوتی در شرایط یکسان از خود بیان کردند. پیشنهاد می­شود که مربیان، ورزشکاران خود را بر تلاش بیشتر و بروز تمام توانایی­ها در مسابقات تشویق و ترغیب نمایند. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50455.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_50455_de589678baa941012a641d4a07fcd1a1.pdf ER -