TY - JOUR ID - 55251 TI - تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف‌گیری پرتابی کودکان 9 تا 11ساله JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - جهانبخش, حمیده AU - شفیع نیا, پروانه AU - شتاب بوشهری, سیده ناهید AD - دانشجوی کارشناسی‌ارشد، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید ‌‌چمران‌ اهواز، ایران. AD - دانشیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران -اهواز، ایران. AD - استادیار، گروه رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، ایران. Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 2 SP - 203 EP - 216 KW - بازخورد هنجاری KW - پرتابی KW - کودکان KW - مهارت هدف‌گیری KW - یادگیری DO - 10.22059/jmlm.2015.55251 N2 - بازخورد هنجاری نوعی بازخورد است که در آن اطلاعاتی در مورد عملکرد فرد در مقایسه با دیگر همسالان، به‌صورت غیرواقعی (مثبت یا منفی) ارائه می­شود. این تحقیق، با هدف تعیین تأثیر بازخورد هنجاری بر یادگیری مهارت هدف­گیری پرتابی کودکان 9 تا 11­ سالۀ شهر اهواز انجام گرفت. به این منظور 90 کودک راست‌دست به روش دردسترس به‌عنوان نمونۀ آماری انتخاب شدند و براساس سن، قد، وزن، طول دست، طول بازو و نمره‌های پیش‌آزمون به سه گروه 30 نفری بازخورد هنجاری مثبت، منفی و کنترل تقسیم شدند. مرحلة اکتساب، شامل شش بلوک ده‌کوششی بود. در این مرحله هر سه گروه بعد از هر کوشش بازخورد حقیقی و گروه‌های مثبت و منفی علاوه‌بر این، در پایان هر بلوک بازخورد هنجاری دریافت می­کردند. آزمون انتقال و یادداری به دو صورت بلافاصله و تأخیری بعد از مرحلۀ اکتساب انجام گرفت. بعد از بررسی داده­ها و همگنی واریانس­ها، داده­ها به روش تحلیل واریانس یکراهه با اندازه­گیری مکرر، تحلیل واریانس یکراهه و آزمون تعقیبی توکی تحلیل شد (05/0P ≤). در هر سه مرحله بین گروه­ها تفاوت معناداری مشاهده شد و گروه بازخورد هنجاری مثبت عملکرد بهتری داشت (001/0=P). یافته­ها نشان می­دهد بازخورد هنجاری مثبت اثر تسهیل‌کننده در یادگیری حرکتی دارد. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55251.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_55251_f91229de24acc4d684d7e5c88269caee.pdf ER -