TY - JOUR ID - 57267 TI - تأثیر تداخل زمینه‌ای فزایندۀ نظام‌دار بر یادگیری برنامۀ حرکتی تعمیم‌یافتۀ متفاوت (سرویس والیبال) JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - نظری, سعید AU - حمایت طلب, رسول AU - شیخ, محمود AU - همایون نیاه, مرتضی AD - دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشگاه فردوسی مشهد، ایران AD - دانشیار رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران AD - دانشیار رفتار حرکتی دانشگاه تهران، ایران AD - کارشناسی‌ارشد رفتار حرکتی، دانشگاه تهران، ایران Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 7 IS - 4 SP - 491 EP - 510 KW - تداخل زمینه­ای KW - تمرین مسدود KW - تمرین تصادفی KW - نقطۀ چالش KW - نظام‌دار فزاینده DO - 10.22059/jmlm.2015.57267 N2 - هدف از این پژوهش، بررسی اثر تداخل زمینه­ای مسدود، نظام‌دار فزاینده و تصادفی بر اکتساب، یادداری و انتقال مهارت­های والیبال مبتنی بر تغییرات در برنامۀ حرکتی تعمیم­یافته است. در واقع تحقیق حاضر با هدف پاسخ به این پرسش انجام گرفت که آیا افزایش منظم سطح تداخل زمینه­ای، بر یادگیری مهارت سرویس والیبال از آرایش مسدود یا تصادفی اثربخش­تر است. در این پژوهش 30 دانشجو (در 3 گروه 10 نفری) با میانگین سنی 4 ± 23 سال شرکت کردند. تفاوت گروه‌ها در آرایش تمرین سه نوع سرویس بود. آزمودنی­ها، در این آزمایش، مهارت سرویس پنجۀ ساده، چکشی و موجی والیبال را از فاصلۀ 9 متر از تور والیبال با آرایش‌‌‌های مختلف انجام دادند. هر شرکت‌کننده 108 تکرار از هر سرویس و در مجموع 324 کوشش طی 9 جلسه (هر جلسه 36 تکرار) انجام داد. نتایج نشان داد آرایش افزایشی، در مقایسه با تمرین تصادفی و مسدود، موجب اجرای بهتر در آزمون یادداری و انتقال شد (05 /0p<). در مجموع پیشنهاد شد برای تسهیل یادگیری چند برنامۀ حرکتی تعمیم­یافته، آرایش از تداخل کم شروع و به‌صورت تدریجی منظم به سمت تداخل زیاد برنامه­ریزی شود.       UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57267.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_57267_ad398300afa9fd5f81d218ac57bbc6da.pdf ER -