TY - JOUR ID - 64027 TI - مقایسۀ الگوهای مشاهده‌ای در یادگیری تکالیف مختلف JO - نشریه رشد و یادگیری حرکتی ورزشی JA - JSMDL LA - fa SN - 2008-9333 AU - عربی, مهتاب AU - قاسمی, عبدالله AU - واعظ موسوی, سید محمد کاظم AD - دانشجوی رشتۀ تربیت بدنی (گرایش رفتار حرکتی)، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران AD - استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران، ایران AD - استاد دانشگاه امام حسین، تهران، ایران Y1 - 2017 PY - 2017 VL - 9 IS - 3 SP - 457 EP - 475 KW - اکتساب KW - انتقال KW - تردستی KW - یادداری KW - یادگیری مشاهده‌ای DO - 10.22059/jmlm.2017.220713.1186 N2 -   هدف از تحقیق حاضر مقایسۀ الگوهای مشاهده‌ای در یادگیری تکلیف حرکتی دریافت توپ والیبال و تکلیف شناختی- حرکتی تردستی با سه توپ بود. آزمودنی‌ها 80 نفر از دانشجویان دختر 25-19 ساله بودند. در هر تکلیف 40 آزمودنی شرکت داشت. شرکت‌کننده‌ها به چهار گروه مشاهدۀ الگوی مبتدی، ماهر، ترکیبی و گروه فعالیت بدنی تقسیم شدند. همۀ گروه‌های مشاهده از طریق فیلم ویدئویی الگوی مخصوص به خود را تماشا کردند. در این تحقیق در هر دو تکلیف چند مرحلۀ اکتساب و آزمون یادداری و انتقال انجام گرفت. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌ها در مرحلۀ اکتساب از تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و در آزمون‌های یادداری و انتقال از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون‌های تعقیبی مناسب استفاده شد (05/0P<). در تکلیف حرکتی، در مرحلۀ اکتساب مشاهدۀ الگوی ماهر- مبتدی نسبت به دیگر گروه‌ها بهتر بود، اما این برتری معنادار نبود، ولی در آزمون یادداری و انتقال مشاهدۀ الگوی ماهر- مبتدی، برتری معناداری داشت. در تکلیف شناختی- حرکتی، مشاهدۀ الگوی مبتدی در مرحلۀ اکتساب و آزمون یادداری و انتقال نسبت به گروه‌های دیگر بهتر بود، اما این برتری در آزمون انتقال معنادار نبود. براساس نتایج تحقیق حاضر پیشنهاد می‌شود که در یادگیری تکالیف مختلف، از شیوه‌های الگودهی متفاوتی استفاده شود. UR - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_64027.html L1 - https://jsmdl.ut.ac.ir/article_64027_1855e0cb27a3c6ccba86a0035aa2d839.pdf ER -